Ile będzie “w sam raz”? Kawa tajną bronią dla zdrowia mózgu

Ile będzie “w sam raz”? Kawa tajną bronią dla zdrowia mózgu
Kawa tajna bronia dla zdrowia mozgu. / fot. DepositPhotos
red.

Debata o wpływie kawy na nasze zdrowie trwa od lat. Z jednej strony słyszymy, że może podnosić ciśnienie, podrażniać żołądek albo wywoływać niepokój, z drugiej, że ma działanie prozdrowotne, np. zmniejszając ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Kolejne badania nad kofeiną wskazują, że wspiera ona także zdrowie mózgu. Kluczowe jest jednak umiarkowane spożycie. 

Jeden z najpopularniejszych napojów na świecie

Z danych Międzynarodowej Organizacji Kawy wynika, że jej roczna produkcja przekracza 10 milionów ton, a każdego dnia ludzie piją ponad dwa miliardy filiżanek tego napoju. Nic więc dziwnego, że od lat prowadzone są badania nad tym, czy kawa jest jedynie sposobem na pobudzenie, czy też może mieć długofalowy wpływ na zdrowie człowieka. 

Optymalna dawka kofeiny i jej wpływ na zdrowie 

Jedno z nowszych badań opublikowanych w The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism wyróżnia się zarówno skalą, jak i wynikami. Naukowcy przeanalizowali dane blisko 360 tysięcy osób, sprawdzając, jak spożycie kawy, herbaty i kofeiny wpływa na ryzyko wystąpienia chorób kardiometabolicznych.

Najlepsze efekty zaobserwowano u osób przyjmujących od 200 do 300 mg kofeiny dziennie, co odpowiada mniej więcej dwóm lub trzem filiżankom kawy. 

Kofeina jako regulator 

Wpływ kawy na organizm wciąż nie jest w pełni wyjaśniony. Zespół kierowany przez prof. Chaofu Ke sugeruje, że kofeina może oddziaływać na metabolizm lipidów. Nadmiar niektórych tłuszczów we krwi sprzyja rozwojowi otyłości, wysokiego cholesterolu i stanów zapalnych. Kofeina może pomagać w regulacji tych procesów, co potencjalnie zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób. 

Jednocześnie badacze podkreślają, że mimo obiecujących wyników mechanizm działania kawy nadal wymaga dalszych analiz.

Kawa, a mózg. Wnioski płynące z najnowszych badań

Kolejne badania, opublikowane w 2026 roku, poszerzają tę perspektywę o wpływ kofeiny na mózg. Analizie poddano dane ponad 131 tysięcy osób obserwowanych nawet przez 43 lata. W tym czasie u ponad 11 tysięcy uczestników rozwinęła się demencja.

Najniższe ryzyko demencji występowało u osób spożywających około 250–300 mg kofeiny dziennie, czyli również około 2–3 filiżanki kawy. Co istotne, większe dawki nie przynosiły już dodatkowych korzyści.

Czy to kofeina, czy inne składniki kawy?

Badanie wykazało jeszcze jedną ciekawą zależność. Ochronnego efektu nie zaobserwowano u osób pijących kawę bezkofeinową. Sugeruje to, że to właśnie kofeina może odgrywać kluczową rolę, a nie tylko obecne w kawie przeciwutleniacze i polifenole.

Optymalna dawka kofeiny

Należy pamiętać, że nadmiar kofeiny, powyżej około 400 mg dziennie, czyli 4–5 filiżanek kawy może prowadzić do skutków ubocznych, takich jak niepokój, bezsenność czy kołatanie serca. 

Styl życia ma znaczenie 

Autorzy podkreślają jednak, że są to badania obserwacyjne. Pokazują one związek między spożyciem kofeiny a zdrowiem mózgu, ale nie dowodzą bezpośredniej przyczynowości.

Osoby pijące kawę mogą różnić się stylem życia, dietą czy poziomem aktywności fizycznej. Choć badacze starają się uwzględniać te czynniki, nie da się ich całkowicie wyeliminować.

DEON.PL POLECA



DEON.PL POLECA


Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ile będzie “w sam raz”? Kawa tajną bronią dla zdrowia mózgu
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.