Leniwy pracownik może "popsuć" cały zespół
W każdej firmie znajdzie się ktoś, kto plącze się bez widocznego celu, ukradkiem przegląda internet albo bez skrępowania wychodzi na wyjątkowo długi lunch. Tymczasem leniwe usposobienie takich ludzi obniża morale innych pracowników i zmniejsza wydajność całego zespołu - twierdzi australijski psycholog cytowany przez serwis "News In science".
- Leniwa osoba - ktoś niezbyt proaktywny - ciągnie innych w dół, ograniczając ich satysfakcję i pogarszając sposób wykonywania obowiązków przez zespół - zauważa Benjamin Walker z Australian School of Business na University of New South Wales. Wyniki swojej pracy przedstawi on podczas Industrial and Organisational Psychology Conference w australijskim Brisbane.
Naukowcy już wcześniej sprawdzali, jak różne typy osobowości-członków grupy wpływają na jej całościową wydajność - ustalali, jaka jest "wypadkowa" osobowość grupy i porównywali ją z wynikiem pracy. Walker ocenił natomiast osobowości poszczególnych osób i sprawdził, jak wpływają na wynik pracy grupowej.
Wniosek Walkera nasuwa pytanie: skoro ujemne cechy osobowości wpływają na wyniki pracy zespołu, to czy pracodawcy powinni przymykać oko na niesumienności któregoś z pracowników? Wydaje się, że nie - mówi badacz i sugeruje, by pracodawcy przede wszystkim chronili jakość pracy w zespołach.
Ekspert w dziedzinie coachingu psychologicznego na Uniwersytecie Sydney, dr Michael Cavanagh przestrzega jednak, by pochopnie nie skreślać ludzi już na etapie rekrutacji. - To fakt, że o efektach pracy w grupie decydują jednostki - przyznaje. - Ale wyniki zależą też od charakteru relacji pomiędzy tymi jednostkami - zauważa.
Skomentuj artykuł