Kościół i dziennikarze. Tu potrzeba zaufania

Bp Rafał Markowski (fot. Episkopat News)

Biskup Rafał Markowski, biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej, został nowym szefem Rady Konferencji Episkopatu Polski ds. Środków Społecznego Przekazu, z kolei o. Michał Legan - paulin z Jasnej Góry – pokieruje redakcją programów katolickich w TVP. Takie decyzje personalne biskupi podjęli podczas swojego spotkania w Zakopanem.

Zarówno biskup Rafał, jak i ojciec Michał, to ludzie doskonale znający media. Ojciec Michał nie tylko jest rzecznikiem Jasnej Góry (jeszcze), ale i filmoznawcą oraz kierownikiem Katedry Teologii Mediów na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Nieustająco publikuje w różnorakich mediach i jest w dość przyjaznych stosunkach z wieloma dziennikarzami. Można zatem przyjąć, że po salezjaninie ks. Macieju Makule (wyjeżdża do Rzymu, gdzie ma zarządzać mediami swojego zgromadzenia), redakcja programów katolickich w TVP znalazła się w dobrych rękach.

Biskup Rafał… zjadł zęby na mediach. Przez lata kierował warszawskim Radiem Józef i właściwie mieszkał w redakcji. Potem był rzecznikiem archidiecezji warszawskiej. Zna wielu dziennikarzy i chętnie bywa w różnorakich mediach, gdzie wie, co ma powiedzieć.

W kontekście kłopotów komunikacyjnych Kościoła, jakich świadkami byliśmy w ostatnich latach, zmiana na stanowisku przewodniczącego Rady ds. Środków Społecznego Przekazu napawa pewnym optymizmem. Relacje z dziennikarzami nie ulegną zapewne natychmiastowej przemianie – zresztą politykę informacyjną kreuje ordynariusz danej diecezji czy sekretarz KEP – ale Rada może dawać wskazówki, zachęcać choćby do tego, by np. wciągać do biur prasowych świeckich fachowców. Dziś świeckich w biurach prasowych diecezji czy zakonów ze świecą szukać - wyjątkiem od reguły mogą być diecezje płocka, warszawsko-praska (świeccy rzecznicy), archidiecezje warszawska, krakowska czy biuro prasowe KEP (świeccy w zespołach). Co prawda w wielu miejscach nie są osobami decyzyjnymi, ale są.

DEON.PL POLECA

Osobiście nie wyobrażam sobie np. tego, by szef Rady ds. Środków Społecznego Przekazu nie brał udziału w spotkaniach z dziennikarzami, jakie co jakiś czas organizuje w siedzibie Episkopatu abp Stanisław Gądecki. Spotkania te po pandemii przywrócono, ale nigdy nie spotkałem tam poprzedniego biskupa, któremu powierzono troskę o media, czyli abp. Wacława Depo. Sam arcybiskup osobiście nigdy takowego spotkania samodzielnie nie zwołał… Wiele razy mówił za to, że media, „zwłaszcza społecznościowe, są szansą na dotarcie z Ewangelią do młodzieży i dzieci, z którymi coraz trudniej nawiązać pierwszy kontakt w rzeczywistym świecie”. I miał rację. Zdawał się jednak nie dostrzegać specyfiki działania mediów.

O tym, jak ważni są ludzie młodzi, i że ich ewangelizacja poprzez media jest zadaniem pilnym, słychać od kilku już lat. Sama Rada ds. Środków Społecznego Przekazu przy KEP i jej przewodniczący co jakiś czas o tym przypominali.

Ta sama Rada od co najmniej 2018 roku pracuje nad dokumentem dotyczącym duszpasterstwa medialnego. Jakiś czas temu reklamowano go jako „pierwsze tak całościowe opracowanie Kościoła w Polsce nt. problematyki medialnej”. I co? Jest połowa 2022 roku, a dokumentu jak nie było, tak nie ma... Lada moment dzieciaki, które przyjęły pierwszą komunię w roku rozpoczęcia prac nad tym dokumentem, przystąpią do bierzmowania i - jak się to mówi w kręgach kościelnych - „uroczyście pożegnają się z Kościołem w obecności biskupa”, a od ekspertów KEP wciąż będziemy słyszeć o tym, jak ważne jest dotarcie z Ewangelią do ludzi młodych...

Niestety wciąż mam wrażenie, że wśród ludzi Kościoła dziennikarze postrzegani są jak wrogowie, którzy tylko czyhają na jakieś potkniecie, itp. A gdyby tak zobaczyć w nas także przyjaciół, którzy mogą w wielu kwestiach pomóc? Tu potrzeba zaufania – to bodaj najistotniejsza kwestia we wzajemnych relacjach. I może teraz jest czas na nowe otwarcie?

Jest dziennikarzem, kierownikiem działu krajowego "Rzeczpospolitej". Absolwent kursu „Komunikacja instytucjonalna Kościoła: zarządzanie, relacje i strategia cyfrowa” na papieskim Uniwersytecie Santa Croce w Rzymie. W wydawnictwie WAM wydał: "Nie mam nic do stracenia - biografia abp. Józefa Michalika" oraz "Wanda Półtawska - biografia z charakterem"

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Kościół i dziennikarze. Tu potrzeba zaufania
Komentarze (4)
JS
~Jacek Suszka
12 czerwca 2022, 16:16
A kto ogląda telewizję? Na oewno nie młodzi.
LZ
~Lidia Zarko
11 czerwca 2022, 11:58
Nie da się nie zauważyć, że wywołany przez autora abp Depo to tylko figurant. Widać to choćby po tym, jakie problemy sprawia mu zarządzanie własną diecezją, gdzie od lat nie stać go na spotkanie face to face z grupą wierzących z jego diecezji. Okopany w swoim domu ogląda świat przez szybę swojego pałacu. I niestety takich bpów-figurantów episkopat ma wielu . Lata upłyną zanim w tej materii coś się zmieni.
JN
~Jan Nowak
9 czerwca 2022, 20:32
Chciałbym żeby media katolickie mówiły tylko o dobrych rzeczach. O pięknie Kościoła. Złe rzeczy zostawcie drugiej stronie
AS
Augustyn Szczawiński
9 czerwca 2022, 13:33
Życzę Księżom powodzenia i odwagi, przede wszystkim żeby audycje katolickie nie przypominały "ciepłych kluch", bo czasy nadzwyczaj trudne i ciekawe. Tak jak i czasy Pana Jezusa. Bądźcie mężczyznami, tak jak Pan Jezus, który nie liczył się z ceną za prawdę.