„Nasza cywilizacja, nasze zasady”? To hasło jest jak zaklinanie rzeczywistości przez trzylatka

(fot. Facebook / Marsz Niepodległości; PAP/Radek Pietruszka)

Kiedyś ten plakat może i mógłby oburzyć. Ale dziś, wątpliwej jakości estetycznej rycerz, który przebija mieczem tęczowo-radziecką gwiazdę, może wywołać już tylko politowanie.

„Wasze zasady liternictwa, to na pewno”, skomentowała go Magdalena Kicińska, reporterka. Komentatorzy już wyśmiali na wszystkie strony „ZOZO” i „Wnnsznwn” (przyjrzyjcie się plakatowi, szybko domyślicie się, o co chodzi). Na rysunku rycerz, który jest w dziwnej zbroi z czarnym (!) orłem na piersi i z biało-czerwonym kręgosłupem wystającym z pleców - to miały być zapewne husarskie skrzydła. Do tego oczywiście gwiazda, która pod naciskiem miecza rozpada się na czerwoną część i tęczową resztę.

DEON.PL POLECA


W rycerzu jedna rzecz szczerze mnie ujęła - mimo że jest on przedstawiony stereotypowo męsko, na tej obłej grafice cały aż kipi od testosteronu, niezwykle silny i waleczny, i z ogromnym mieczem, dzięki któremu ma poczucie władczości i sprawczości, i któremu się kłania (freudowska ścieżka interpretacji ciśnie się na usta), warto zwrócić uwagę na jego lewą stopę. Ułożona niczym noga baletnicy w poincie podczas tańca ujawnia pierwiastek żeński, oczywiście skrywany głęboko w podświadomości - o tym może świadczyć rozmach w użyciu symboli tradycyjnie przypisywanych „prawdziwym mężczyznom”. Grafika ujawnia to, co wyparte i tym samym wspaniale dekonstruuje genderowe deklaracje środowiska narodowego.

Dobrze, dość już tej zabawy w psychoanalityczną interpretację plakatu Marszu Niepodległości 2020 (vel ZOZO). Zostawmy estetykę, zostawmy te dwie literówki w nazwisku Andrzeja Pytyńskiego (tu: Andzrej Pytyńki).

Agresja? To wasz lęk przed zmieniającym się światem

Może kiedyś ten plakat mógłby oburzyć. Dzisiaj jego pierwszy, podstawowy przekaz wydaje się jednak zwyczajnie kuriozalny i wywołuje chyba tylko kpinę i politowanie. „Nasza cywilizacja, nasze zasady”, w pakiecie z tym walecznym rycerzem, bardzo stara się brzmieć groźnie i stanowczo, ale wychodzi raczej jak histeria trzyletniego dziecka, kiedy kolega z piaskownicy nie chce podzielić się zabawką albo rodzic nie kupuje lizaka. Gwałtowne emocje, które przerastają, bezradność, frustracja i wściekłość, jeszcze niewykształcona umiejętność pogodzenia się ze stratą - to wszystko gotuje się w dziecku, które czuje, że musi mieć to, co chce tu i teraz! Albo, powtarzając jakieś słowa, zaklina rzeczywistość.

Tak jest i w tym wypadku. „Nasza cywilizacja, nasze zasady” to przykład takiego zaklinania rzeczywistości i życzeniowego myślenia. Koleżeństwo z Ruchu Narodowego łudzi się, że jest w stanie zahamować świat z jego wszystkimi przemianami, ludzką mentalność, tendencje liberalizacji i laicyzacji. Ma nawet poczucie sprawczości (ten dominujący nad kolorową gwiazdą rycerz, ten miecz przebijający ją na kawałki…), a przynajmniej chce sprawiać takie wrażenie. Czym są „ich zasady”? Można się tylko domyślać, na czym one konkretnie polegają, ale rozumiem, że w największej mierze na walce z przyznaniem osobom LGBT jakichkolwiek praw, a jednocześnie, idąc dalej, z głębokim konserwatyzmem obyczajowym, zbudowanym na tradycjach katolickich. A „ich cywilizacji”? Z plakatu - i z narracji środowiska narodowego - wynika, że „ich cywilizacja” to mrzonka o Christianitas, w którym nie ma miejsca dla szeroko rozumianych obcych i - przez to, że obcych - wrogich. Z nimi należy uporać się szybko i stanowczo, uciąć przy korzeniu. To zwykły wyraz przerażenia zmianą cywilizacyjną i kulturową, która już następuje. Niezależnie od słów z ambon czy politycznych wieców, które były latem.

Zajrzyjcie do badań i statystyk, sprawdźcie, ile osób popiera różne punkty, nie mieszczące się w waszej wizji. Albo po prostu zobaczcie na skalę ostatnich protestów. Bynajmniej nie chodzi o to, że oto nagle całe społeczeństwo zostało zagarnięte przez neomarksistów i tęczowych aktywistów. Ale fala liberalizacji i laicyzacji płynie. „Wasze zasady” - zamknięte, wykluczające, zupełnie niezwiązane z chrześcijaństwem - naprawdę są już tylko wasze i obchodzą coraz mniej osób. „Wasza cywilizacja” to ułuda. Im głośniej i agresywniej krzyczycie, tym bardziej boicie się zmieniającego się świata.

„Wasze zasady” to nie Dekalog

Z perspektywy chrześcijaństwa najistotniejsze jest to, że „wasze zasady” i „wasza cywilizacja” to nie Dekalog. Ta rycerska walka nie jest logiką ewangeliczną. Żadną miarą.

Przykład? Jeden z przejmujących i wzruszających momentów w smutno-homofobicznej kampanii wyborczej, czyli króciutki spot dwóch uczestniczek powstania warszawskiego - Wandy Traczyk-Stawskiej ps. Pączek i Anny Przedpełskiej-Trzeciakowskiej ps. Grodzka. W półminutowym nagraniu kobiety mówią: "My, uczestniczki powstania warszawskiego, protestujemy, bo pamiętamy. Najpierw był różowy trójkąt (oznaczenie więźniów homoseksualnych w obozach koncentracyjnych - przyp. DF), potem gwiazda, a na końcu my, powstańcy. Tamten faszyzm pochłonął miliony istnień, a teraz, gdy się mówi, że osoby LGBT to nie ludzie, otwiera się równie przerażającą perspektywę wykluczenia. W czasie powstania walczyliśmy o szacunek i godność dla wszystkich ludzi. Dla wszystkich! Nie bądź obojętny”.

Chyba wolę trzymać się kierunku, który wyznaczają prawdziwe weteranki niż fikcyjny rycerz z czarnym orłem.

Redaktorka i dziennikarka DEON.pl, autorka książki "Pełnymi garściami". Prowadzi blog dane wrażliwe.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

„Nasza cywilizacja, nasze zasady”? To hasło jest jak zaklinanie rzeczywistości przez trzylatka
Komentarze (42)
WB
~Włodek Bełcikowski
13 listopada 2020, 18:19
Drodzy Czytelnicy! Nie dajcie się prowokować .Deon już tak skręcił w lewo że zaczął się kręcić w okół własnej osi. Są jeszcze inne portale katolickie np Wiara.pl , Misyjne.pl, KAI. Szkoda nerwów. Pozdrawiam serdecznie
AP
~A. P.
12 listopada 2020, 09:41
Ale nienawistna krytyka w wykonaniu autorki deonu. Marsz Niepodległości od początku trafił na celownik postępaków. Ciekawe czy autorka była chociaż raz na tym marszu. Ja byłam i widziałam radosnych, normalnych ludzi z dziećmi, dumnych z tego, że są Polakami. Postępacy myślą, że walec ich poglądów zmiażdży polskie, katolickie wartości. Wierzę, że się obronimy i damy przykład innym. Lewackie hasła trafią na śmietnik historii. Ciekawe czy ten komentarz opublikują.
KN
~Klara Nowak
11 listopada 2020, 17:02
Jak ta kobieta nienawidzi Polakow i katolikow A plakat jest swietny
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 21:34
Polaków i katolików? A których?
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 14:52
Nasza cywilizacja! Nasze zasady! Nasz plakat! I "wrogowie" , też Nasi!
TP
~Tomasz P
11 listopada 2020, 11:04
Niech juz pani przeniesie się z wypocinami do wyborczej. Tu będzie spokoj a tam same pochwaly. Bardzo prosimy!
JK
~Jerzy Komorowski
13 listopada 2020, 18:52
W wyborczej takich "redaktorów" jest na pęczki a kasa coraz mniejsza, więc pojawiają się "redaktorzy mniejsi" w "GW mniejszej" czyli portalu o.o. Jezuitów - DEON.
WD
Wujek Dobra Rada
11 listopada 2020, 09:35
O, znowu o elgiebete vel. eldzibiti...
BB
Bindi Bog
11 listopada 2020, 03:19
Przekonuje sie, ze atykuly Pani Redaktor sa bardzo slabej jakosci merytorycznej. Od redaktorow katolickich oczekiwalabym nie tylko kompetencji twardych, ale takze swiadomosci i dojrzalosci religijnej.
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 21:36
I wzajemnie Panie Bindi Bog, a ktory to fragment uważa Pan za nie merytoryczny?
IK
~In Kab
10 listopada 2020, 23:07
Niestety czasem człowiekowi mózg się zawiesza. Ale to nie jest trwałe kalectwo, jeśli tylko dotknięty tym stanem w porę się ocknie. A póki mózg nie zresetowany, proszę wypoczywać, pomedytować ... Wszystko będzie dobrze, pani Dominiko. Naprawdę! Polska może liczyć na nasz patriotyzm, tzn mój i większości społeczeństwa, bo wygląda na to, że dla pani to słowo nie ma znaczenia. Fajnie, że na Deonie każdy ma szansę wyrazić swoje zdanie, bo tak się składa, że pisząc mamy możliwość przyjrzeć się sobie, oczywiście nie jak lustrze, bo ono .... No, chyba pani wie, jak lustro oszukuje?
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 21:41
Dyskredytowanie autora, coś o zawieszonym mózgu ma być argumentem? Mój i większości społeczeństwa? To pewne? Bo mozna się rozczarować.
3L
~3 latek
10 listopada 2020, 22:04
Może sam plakat nie każdego zachwyci, jednak Pani komentarz, szczerze mówiąc, to dziennikarstwo nie najwyższych lotów.
KD
~Krzysiek Drutz
10 listopada 2020, 20:19
Super plakat. Szkoda tylko, że tradycyjnego marszu nie będzie. Widać, że konserwatywni patrioci przestrzegają prawa, w odróżnieniu od zwolenników prawa do zabijania dzieci nienarodzonych.
KP
~katolik pomniejszego płazu
11 listopada 2020, 08:13
Samo dostosowanie sie do ograniczen sanitarnych mimo umiarkowanego przekonania do ich slusznosci jest zwyciestwem nad lewacka dzicza
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 21:43
Jasne :) czasem lepiej chwilę poczekać i ocenić fakt dopiero po jego zaistnieniu.
KP
~katolik pomniejszego płazu
13 listopada 2020, 00:21
właśnie. w notce na głównej stoi - "tożsamość sprawców będzie ustalana", ale Taki Sobie już ją zna. może też wie czy kamerzysta TVN przechodził z tragarzami i przycupnął na balkonie obok
TS
~Taki Sobie
13 listopada 2020, 13:20
Nie, nie wiem, czekam co ustali policja.... :)
AZ
~Andrzej Z Gór
10 listopada 2020, 19:26
Marsz nie będzie demolowal kościołów. Nie ma na czerwonym sztandarze nazistowskiej symboliki. Nie ma nawet jednego "wyp...ć". To zdecydowanie marsz nie dla "wscieklych" katoliczek. Pani redaktor lubi i wspiera marsze za aborcją. A tam jakieś takie wrogie, zgoła katolickie postawy. Zeby chociaz jakis homonormatyw na czele stał. A tam rycerz.
TS
~Taki Sobie
11 listopada 2020, 21:45
Tak, sami rycerze byli.
SA
~Stanisław Anczakowski
10 listopada 2020, 19:24
Cóż to jest przysługa niedźwiedzia ? chciała Pani podsunąć treści na oko chrześcijańskie ale …nie przewidziała Pani ,że Czytelnicy już się otrząsnęli z neoliberalnej propagandy uprawianej także w ramach kościoła , połapali się , Prawda zwyciężyła , jak czytam wypowiedzi Czytelników to Pani ich zjednoczyła , Bóg zapłać !
WH
~Weronima Hufin
10 listopada 2020, 18:45
Nie byłaby Pani sobą gdyby się nie przyczepiła...
AS
~Antoni Szwed
10 listopada 2020, 16:30
Zmiany liberalno-komunistyczno-lgbt-owskie, które teraz przetaczają się przez świat ludzi (jeszcze) dobrze odżywionych, zwiastują godzinę ciemności tego świata. Ta ciemność będzie przez pewien czas wisieć nad horyzontem, wyprodukuje wiele zła i brzydoty (estetycznej, moralnej, religijnej), spowoduje schamienie i znikczemnienie wielu milionów ludzi, ale przyjdzie moment, kiedy Bóg powie dość. On tych "zmian" nie zaakceptuje, bo one są wbrew Jego Prawu, które jest miłością względem człowieka. Dziś świat jest w łapach Niegodziwca, ale Pan Jezus zgładzi go "tchnieniem swoich ust i wniwecz obróci samym objawieniem swego przyjścia." [2 Tes 2, 8]. Ten zepsuty świat (handlujący dziećmi dla homoseksualistów, jak to ma miejsce teraz w Belgii) nie będzie długotrwały, nawet się nie spostrzeże kiedy w jednej chwili przestanie istnieć, obracając się w nicość.
BO
~Brunon Ostoja
10 listopada 2020, 15:49
Jak dla mnie hasło "Nasza cywilizacja, nasze zasady" jest ekwiwalentne semantycznie z krótkim "Wyp...dalać". O ile jednak to drugie skierowane jest do dość ograniczonego grona osób pełniących określone funkcje państwowe, to pierwsze jest haniebnym wykluczeniem wielkiej i zróżnicowanej części społeczeństwa ze względu na ich poglądy. PS. Psychoanaliza przednia!
JP
~Jarosław Piechota
10 listopada 2020, 15:40
Mnie się podoba plakat marszu :) Tęczowa czy czerwona ideologia jest obca naszej cywilizacji :)
JL
Jerzy Liwski
10 listopada 2020, 15:06
W związku z tym, iż jak zostało zauważone poniżej (i jest tak w istocie), husarz z plakatu to rzeźba poświęcona ofiarom zbrodni katyńskiej, proszę redakcję Deon.pl o usunięcie tego artykułu, zawierającego szyderczą interpretację tego pomnika. Proszę również, by w miejsce artykułu zamieścić przeprosiny za ten skandaliczne słowa pani Frydrych.
IS
Izydor Strzała
10 listopada 2020, 14:51
Świetny tekst. Wreszcie kościelny portal w pełni popiera nas - neokomunistów, zwolenników neomaksizmu i tęczowej agendy. Teraz czekam na pełne i otwarte poparcie kościelnych małżeństw homoseksualnych, legalizacji pedofilii i eutanazji.
~Franciszek Żurawka
10 listopada 2020, 14:35
Sympatyczna Pani redaktor , Zycie to różnorodność która współistnieje dlatego że akceptujemy tę różnorodność i nie prowadzi się psychoanalizy. Samochód jaki jest każdy widzi przepisy jednak regulują to co ma zabezpieczyć nam bezpieczeństwo poruszania. Pani zawsze namawia do wsiadania do samochodu bez hamulca pomalowanego na tęczowo z błyskawicami zamiast reflektorów. Dlatego z dala będę się trzymał od tej niedopracowanej machiny.
KP
~katolik pomniejszego płazu
10 listopada 2020, 13:20
można się domyślać, że pani autorka równe 100 lat temu w obliczu nieuchronnych zmian cywilizacyjnych wyszłaby do bolszewików z kwiatami (z freudowską ścieżką interpretacji). a w feminizmie tak się zapiekła, że symbolika kierowana do mężczyzn może być dla niej tylko zabawna
RL
~Remigiusz Lewski
10 listopada 2020, 11:57
Świetny tekst Pani Dominiko :) Część psychoanalityczna napisana z polotem, aż się zaśmiałem. Co do meritum - w punkt. Pozdrawiam.
JL
Jerzy Liwski
10 listopada 2020, 11:42
Rozumiem, że Pani Redaktor woli prostszy i bardziej zrozumiały przekaz. Na przykład taki pochodzący z protestów, na które Pani chadzała. Po co robić plakat, skoro wystarczy na kartonie napisać "Wyp...ć". Przekaz dla wszystkich zrozumiały, nie trzeba wołać na pomoc Freuda...
SA
~Stanisław Anczakowski
10 listopada 2020, 11:19
A te zmiany cywilizacyjne są zgodne z Wola Pana ? jaką wiarę Pani wyznaje ? credo proszę ? przeciw Panu czy zgodne z Jego wolą ? tak albo nie , reszta od diabła jest . Kto tutaj jest Panem cywilizacja liberalna czy Bóg ? KTO POWNIEN USTĄPIĆ ? za św. Michałem Archaniołem pytam KTO JAK BÓG , Autorko … tego nie widzisz ? naprawdę ?!!! to taki detal ? No to co że świat , a taki kanonik fromborski m. Kopernik zrobił ze świata durnia , 22 : 1 ? nie 10 milinów do jednego , motto : ufajcie Jam zwyciężył świat, czy to takie trudne do zrozumienia ? nie rozumiem czego tutaj można nie rozumieć ,ze światem albo przeciw ,być znakiem sprzeciwu czy uległości jaki jest nas obowiązek ? Wierzącym może każdy się nazwać … pod warunkiem ,ze zniszczy Biblię , a to widać , kolaborant ze światem [ bywają i tacy" kapłani" ]nigdy np. nie użyje np. wyrazu 'sodomia " proste ? A czy Pani wie , że Pan jak zechce to może UKARAĆ ŚWIAT , nie … Pani w to nie wierzy , jak przed potopem .Zgadza się ?
JW
~Jarosław W
10 listopada 2020, 10:24
Naprawde pani nie wie, ze rycerz z plakatu to pomnik katynski z Doylestown?
IK
~In Kab
10 listopada 2020, 23:00
Nie wie. A raczej nie wiedziała, teraz już wie. Tylko czy zrozumie? Tak to Pan prosto napisał, bez analiz i tego szczególnego wulgaryzmu.
ME
~Margo Em
10 listopada 2020, 10:16
Pani Dominiko. Cokolwiek zrobią"jedni", Pani zawsze ich pochwali czy choć że współczuciem usprawiedliwi ( no chyba że w końcu na Pani twarz spadnie ślina). Cokolwiek zaś zrobią"drudzy", zawsze ich Pani skrytykuje. Jak to jest? zrozumienie, współczucie,etc.albo się ma albo nie. Pani jawnie,jaskrawo wręcz,dyskryminuje. Bezwstydne to. Ciekawe,czy tutejszy,równie tolerancyjny moderator, opublikuje moja wypowiedź:)
KP
~katolik pomniejszego płazu
10 listopada 2020, 14:09
to właśnie lewactwo w pigułce - ledwo skrywa o jaką równość im chodzi
MM
~Monika Monika
10 listopada 2020, 10:14
autorce marzy się, żeby tu rządziły zasady LGBT, apostazji, aborcji na żądanie i Kościoła który się do niczego nie wtrąca, w szczególności nie uczy nikogo, co dobro a co zło. tylko że to zasady skrajnej lewicy, ludzi o etyce sytuacyjnej, co te wynurzenia robią na portalu (z nazwy, przyznaję) katolickim?!
JK
~J K
10 listopada 2020, 09:51
"Agresja? To wasz lęk przed zmieniającym się swiatem". Trafne, bo tak wlasnie zareagowaly kobiety, ktorym zakazano aborcji, czyli zabijania.
JE
Jacek Ejsmont
10 listopada 2020, 09:48
Analizowała Pani już hasła które od 2 tygodni pojawiają się na ulicach? To dopiero jest zaklinanie rzeczywistości.
BB
Bindi Bog
11 listopada 2020, 03:25
Zapewne nie, bo to niePOPULARNE
JE
Jacek Ejsmont
10 listopada 2020, 09:47
Wystarczy zapytać Pana Bąkiewicza o co chodzi z tym hasłem a nie snuć domysły i spekulacje. A tyle się mówi o dialogu na deonie. Pytać, rozmawiać a nie potępiać.
WA
~Witold Andrzej
10 listopada 2020, 09:47
Proszę poczytać Biblię. Żyjemy dzięki temu, że istniej kobieta i mężczyzna, a to, że ktoś ma jakieś swoje upodobania, to sfera jego prywatności i tej prywatności nikt tym osobom nie odbiera. Jednak nie mogą mieć wpływu rozwój dzieci poprzez próbę adopcji albo wpływ na edukację i wychowanie. Tylko człowiek dorosły może dokonać wyboru. Nie można umacniać młodych ludzi w ich zaburzeniach tożsamościowych, to kaleczenie ich pierwotnej natury,która wynika z urodzenia. P.S. Mam zaszczyt znać Panią Annę Przedpełską- Trzeciakowską od dziecka. Jest to człowiek szlachetny, o wybitnym intelekcie. Doświadczenia wojenne uwrażwliwiły ją na represyjność nazistowskiej ideologii i stąd ten apel, który,moim zdaniem, jest przejawem nadmiernej emocjonalnej wrażliwości związanej z wiekiem szanownej Pani Ani.