Oświata czy fanatyczna alfabetyzacja?

KAI / drr

Szkolne podręczniki islamskie w Pakistanie propagują fanatyzm religijny, dyskryminują mniejszości i zachęcają do konfliktów międzyreligijnych. W ten sposób działacze katoliccy z Krajowej Komisji "Sprawiedliwość i Pokój" (NCJP) ocenili stan nauczania w szkołach tego kraju w raporcie "Oświata czy fanatyczna alfabetyzacja".

W dokumencie tym Kościół katolicki wzywa do przemyślenia programów szkolnych w Pakistanie, aby także chrześcijanie, wyznawcy hinduizmu, sikhizmu i innych religii mniejszościowych mogli pogłębiać znajomość swoich religii, podczas gdy obecnie mają obowiązek poznawania podstaw islamu, jak to się dzieje np. w Pendżabie we wschodniej części kraju.

Z raportu wynika, że tysiące uczniów i studentów niemuzułmańskich są "zmuszane" do uczenia się islamu i elementów tej religii ze strachu przed dyskryminacją. Jednym z tych elementów jest niedawno podjęta i zatwierdzona "jednogłośnie" przez lokalny parlament Pendżabu decyzja o obowiązku studiowania Koranu, a niemuzułmanom "nie zaproponowano odpowiedniej alternatywy". Również w takich dziedzinach jak nauki społeczne i o języku 20 proc. treści podręczników związana jest z islamem. Ponadto uczniom niemuzułmańskim nie przysługuje dodatkowy bonus 20-punktowy, zastrzeżony wyłącznie dla tych, którzy zgłębiają islam.

DEON.PL POLECA

Sekretarz wykonawczy NCJP Peter Jacob w rozmowie z włoską agencją misyjną AsiaNews zwrócił uwagę, że "oświata i polityka szkolna w Pakistanie" należą do tych dziedzin, w których najsilniej dają o sobie znać przypadki dyskryminacji na tle wyznaniowym i łamania podstawowych praw człowieka. Dochodzą do tego "chroniczny brak ducha inicjatywy" i komplikacje spowodowane przez "szerzącą się korupcję i nieskuteczność działania" - dodał Jacob.

Studium, przygotowane przez Komisję, przypomina, że art. 20. konstytucji Pakistanu zapewnia wolność religijną, podobnie jak art. 22., w myśl którego "nikt nie może być zmuszany do wychowania religijnego lub do brania udziału w obrzędach religijnych według Credo odmiennego od własnego". Tymczasem system szkolny i oświatowy zdaje się "zapominać" o tych podstawowych przepisach państwowej ustawy zasadniczej, stosując jednocześnie gorliwie normę przewidzianą w art. 31., stanowiącym, iż "wiążące jest poznawanie islamu i Koranu". W efekcie, zwracają uwagę działacze chrześcijańscy, nie ma zasadniczych różnic między instytucjami publicznymi a szkołami koranicznymi - medresami.

Raport stwierdza ponadto, że religie inne niż islam przedstawiane są w podręcznikach szkolnych "z pogardą i uprzedzeniami". W obliczu tej sytuacji, która staje się coraz bardziej krytyczna, Krajowa Komisja "Sprawiedliwość i Pokój" postuluje przeprowadzenie zasadniczej zmiany polityki szkolnej oraz umożliwienie uczniom i studentom hinduskim, chrześcijańskim, sikhijskim i wyznającym inne religie pogłębienia ich własnej wiary lub - jako alternatywę - wychowanie etyczne i obywatelskie.

Sprawa treści programów nauczania i wychowania w Pakistanie tak, aby uwolnić je od nadmiernych wpływów islamu, jest od dawna przedmiotem troski i różnych działań przedstawicieli miejscowych mniejszości wyznaniowych. Na przykład emerytowany obecnie arcybiskup Lahore (stolicy Pendżabu) Lawrence John Saldanha powiedział rok temu agencji AsiaNews, że rewizja programów nauczania i pozbawienie ich elementów ekstremistycznych i fanatycznych jest jedną z najpilniejszych potrzeb na drodze do demokratyzacji tego kraju. Zwrócił przy tym uwagę, że postawy skrajne i terroryzm kwitną tam, gdzie jest niski poziom oświaty i szkolnictwa, dlatego tak wielkie znaczenie ma reforma systemu edukacji.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Oświata czy fanatyczna alfabetyzacja?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.