Zupełnie wyjątkowy spektakl o Matce Bożej!
Przesłaniem spektaklu jest ukazanie Maryi Bożej Rodzicielki jako osoby bardzo bliskiej każdemu człowiekowi, uwydatnienie Jej dobroci, piękna, łagodności, heroiczności w znoszeniu cierpienia, ale także Jej uczuć jako kobiety, matki, osoby zaangażowanej w swe codzienne obowiązki i poddawanej różnym doświadczeniom - takiej jak my.
Organizatorem spektaklu jest wspólnota Ogród Maryi, działająca w ramach Duszpasterstwa Akademickiego PATMOS Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
PT.: "LILIA"
Kraków, 2017
POMYSŁ
Idea stworzenia spektaklu tanecznego o życiu Maryi, Matki Jezusa, powstała z myślą o 100-ej rocznicy objawień Fatimskich. Początkowo spektakl miał być częścią koncertu uwielbienia o charakterze niewielkiego lokalnego wydarzenia. Pod koniec ubiegłego roku (2016) rozpoczęły się pierwsze rozmowy na ten temat, a na początku roku 2017 pierwsze próby choreograficzne. Z biegiem czasu i pod wpływem wielu spotkań pomysł zaczął się rozwijać w kierunku dużej sceny i szerokiego grona odbiorców. Pojawiła się także możliwość wystawienia spektaklu w kilku miejscach, a datę premiery zaplanowano na 8 grudnia br.
Dzięki zapałowi i zaangażowaniu kilku, a następnie kilkunastu osób - tancerzy i aktorów z Krakowa - w ciągu ostatnich 7 miesięcy powstały choreografie mające wyrazić życie Maryi - Matki Jezusa - poprzez taniec, w którym chcielibyśmy Ją uczcić jako Matkę i Królową w tym szczególnym roku i w tym szczególnie przez Maryję ukochanym kraju. 26 marca, dzień po święcie Zwiastowania Pańskiego, osoby biorące udział w próbach do spektaklu zawierzyły się Matce Bożej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Słowo Boże, które wtedy otrzymaliśmy, jeszcze bardziej zachęciło tancerzy do kontynuowania prób i rozwijania swych umiejętności w tym zakresie.
Dbając o jakość i profesjonalizm wydarzenia, w przygotowanie spektaklu wkładamy całe serce, wykorzystując nasze talenty najlepiej jak potrafimy i pragnąc dzielić się tym, co jest naszą największą radością.
PRZESŁANIE
Przesłaniem spektaklu jest ukazanie Maryi Bożej Rodzicielki jako osoby bardzo bliskiej każdemu człowiekowi, uwydatnienie Jej dobroci, piękna, łagodności, heroiczności w znoszeniu cierpienia, ale także Jej uczuć jako kobiety, matki, osoby zaangażowanej w swe codzienne obowiązki i poddawanej różnym doświadczeniom - takiej jak my.
Poszczególne sceny zachowujące strukturę różańca, tj. część radosną, bolesną i chwalebną, nie będą jedynie odtworzeniem wydarzeń z życia Maryi, ale pokazaniem przede wszystkim tego, jak Ona te wydarzenia przeżywała - Jej radości, ale i smutku, bólu wewnętrznego. Tym samym spektakl różni się od dotychczasowych przedstawień. Różni się także od musicali, ponieważ sceny w przeważającej części będą pozbawione słów, aby wyrazić jeszcze mocniej to, co niewypowiedziane - ruchem, tańcem, muzyką.
Innowacyjność projektu polega również na tym, że spektakl ma łączyć się z rzeczywistością, tj. ma angażować widownię emocjonalnie i duchowo nie tylko przez samą obserwację, ale także włączenie się w modlitwę, tj. kontemplację tajemnic ukrytych w różańcu i rozważanie osobistej relacji z Bogiem.
CEL
Jesteśmy przekonani, że taniec, którym Dawid wielbił Pana, jest jedną z najdoskonalszych form ekspresji, ponieważ angażuje ciało i ducha. Z pewnością był on też częścią życia Jezusa i Maryi, tak jak jest częścią naszego życia i radością, którą chcemy się dzielić. Celem tej formy ewangelizacji wyrażonej w opisywanym projekcie jest umożliwienie lepszego poznania Maryi Naszej Matki, która wciąż za mało jest znana nie tylko zewnętrznie, ale przede wszystkim w sercach.
Chcemy dać świadectwo o Niej jako o Matce, którą warto bliżej poznać, ponieważ wierzymy, że jest Ona najszybszą drogą do Jezusa, jak to sama powiedziała w Fatimie 100 lat temu: "Moje Niepokalane Serce będzie twoją ucieczką i drogą, która zaprowadzi cię do Boga".
SKRÓCONY OPIS SPEKTAKLU
Spektakl opiera się na wydarzeniach z życia Maryi, Matki Jezusa. Jak wspomniano wyżej, podzielony jest na trzy zasadnicze części, jak w różańcu: radosną, bolesną i chwalebną. Każda z części składa się z kilku scen wykorzystujących oprócz samego ruchu także dostępne środki audiowizualne (światła, muzykę, krótkie filmiki).
Część pierwsza przedstawia zwiastowanie, nawiedzenie Elżbiety, narodziny w Betlejem, a także dorastanie Jezusa i Jego działalność wraz z pierwszym cudem w Kanie Galilejskiej. W tej części dajemy przede wszystkim wyraz naturalnej radości Maryi i towarzyszących Jej osób w oczekiwaniu na realizację Dobrej Nowiny.
Druga część - bolesna - rozpoczyna się sceną cierpienia Jezusa w Ogrójcu, a następnie prowadzi widza przez cierpienia Matki Bolesnej, która wraz z Synem przeżywa ubiczowanie i śmierć. W tej części szczególnie zaznacza się ból wewnętrzny Matki Bożej i jej cierpienie związane ze stratą ukochanego Syna. Sceny bolesne mają zwrócić uwagę widza na aktualność krzyża Jezusa we współczesnym świecie i Jego cierpienie w każdym cierpiącym człowieku. Matka Najświętsza towarzysząc Jezusowi w bólu, towarzyszy także nam - współczesnym - i cierpi razem z nami w przeżywaniu różnych doświadczeń.
Część chwalebna rozpoczyna się zmartwychwstaniem, którego symbolem będzie światło wyłaniające się z ciemności. Ma to być także znakiem obecności Jezusa oraz Ducha Świętego, który w następnej scenie ma zstąpić na czuwających w wieczerniku razem z Maryją apostołów. W scenie zesłania Ducha Świętego aktorzy poprzez taniec będą wyrażać jedność w różnorodności. Całość ma zakończyć się wniebowzięciem Maryi i Jej zjednoczeniem z Synem w Domu Ojca.
ZESPÓŁ
Grupę projektową tworzą studenci Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz osoby spoza Uniwersytetu, które w swoim życiu doświadczyły trudnych sytuacji, ale i wielkiego miłosierdzia Pana Boga. Praktycznie każdy i każda z nas dołączył/a do zespołu ze swoją osobistą historią, w której bardzo znaczącą rolę odegrał Ten, któremu wiele zawdzięczamy, który nas odbudował i złączył w pasji tańczenia z Miłości oraz dla Miłości. Poza próbami zespół taneczny tworzy także "rodzinę", która wspiera się i dzieli tym, co nas spotyka.
Przebyliśmy różne drogi, ale wszyscy mamy w sobie zapał i pragnienie uwielbiania Boga tańcem, w którym wyraża się zarówno nasze ciało, jak i duch, tj. pełnia naszej istoty. Z radością więc chcemy przedstawić życie Tej, która była Mu najbliższa i która uczy także nas jak odnaleźć Boga w naszym sercu, a w Nim - naszą tożsamość i szczęście.
Organizatorem spektaklu jest wspólnota Ogród Maryi, działająca w ramach Duszpasterstwa Akademickiego PATMOS Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Skomentuj artykuł