Festiwal "Warszawska Jesień"
Motywem przewodnim tegorocznej edycji będzie muzyka, która nie jest jedynie skupiona na sobie, lecz która otwiera się na otaczający świat, komentuje go, pragnie go zmieniać.
Chodzi o rzeczywistość wokół nas i o postawy kompozytorów, którzy zabierają głos w sprawach społecznych, politycznych, dotyczących współczesnej cywilizacji. Usłyszymy szereg dzieł o charakterze dokumentalnym.
Na przykład w koncercie inauguracyjnym kompozycję "Strange News" Rolfa Wallina z tekstem Josse de Pauwa, przeznaczoną na orkiestrę, aktora i projekcję wideo i poruszającą problem dzieci-żołnierzy w Afryce.
Tekst i warstwa wideo wykorzystują materiał reportażu telewizyjnego zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu.
Sopranistka Pia Freund oraz Plus Ensemble przedstawią monodram Lotty Wennäkoski "λελελε Lelele". Autorką warstwy wizualnej - zdjęć i filmu wideo - jest Elina Brotherus. W warstwie słownej kompozytorka wykorzystała autentyczne wypowiedzi kobiet uprowadzonych z Europy Wschodniej i sprzedanych na Zachód w celach prostytucji.
W dziele Philla Niblocka "The Movement of People Working" tematem jest praca ludzkich rąk, jej powtarzalność, uporczywość, magia. Kompozycja ma formę koncertu-instalacji i wykorzystuje przestrzenną projekcję dźwięku elektronicznego oraz filmy prezentowane na trzech ekranach.
W wykonaniu Neue Vocalsolisten zobaczymy "Freizeitspektakel" Hannesa Seidla i Daniela Koettera na głosy, elektronikę i instalację wideo, którego treścią jest zjawisko czasu wolnego we współczesnej kulturze.
Zorka Wollny i Artur Zagajewski przygotowują oratorium uliczne z udziałem orkiestry i chóru mieszkańców Warszawy, rodzaj zakomponowanej manifestacji. Będzie to wielogłos obywateli, którzy czują się pomijani w społecznym dyskursie. Projekt powstaje we współpracy z Zachętą Narodową Galerią Sztuki.
Inną relację do rzeczywistości odnajdziemy w "Missa pro nobis" Romana Bergera, na solistów, chór i orkiestrę - jest to dramatyczny sprzeciw wobec barbarzyństwa i cynizmu współczesnej cywilizacji. Jeszcze inną - w superprodukcji "Songs of Wars I have seen", muzyczno-teatralnym dziele Heinera Goebbelsa do dzienników "Wars I have seen" Gertrudy Stein (1945) - relacji z prozy życia codziennego, toczącego się jednak w atmosferze grozy wojny (koncert London Sinfonietty).
W programie festiwalu znajdą się także tradycyjnie dzieła wykorzystujące środki sceniczne i multimedia: "hellhörig" Caroli Bauckholt oraz koncert-instalacja "Sandglasses" Juste Janulyte, podczas którego muzycy zagrają wewnątrz "piaskowych zegarów-klepsydr", uzyskanych za pomocą projekcji wideo.
Ponadto koloński zespół musikFabrik przedstawi pięć nie granych jeszcze w Polsce kompozycji ze słynnego cyklu "Klang" Karlheinza Stockhausena. Z recitalem własnych utworów fortepianowych wystąpi Frederic Rzewski, grając między innymi "De Profundis" do tekstów Oscara Wilde'a.
Prawykonane zostaną: skomponowana w 1975 roku monumentalna "Symfonia nr 1" Andrzeja Krzanowskiego, jednego z najważniejszych kompozytorów pokolenia stalowowolskiego, oraz utwory zamówione przez "Warszawską Jesień" u polskich kompozytorów młodszej generacji: Agaty Zubel, Pawła Hendricha i Aleksandra Nowaka.
Natomiast na koncercie inauguracyjnym zabrzmi słynne orkiestrowe "Scontri" - to hołd dla postaci zmarłego niedawno Henryka Mikołaja Góreckiego.
54. edycja festiwalu będzie też w pewnym sensie premierowa - w tym roku odbędzie się pierwsza Mała Warszawska Jesień. Zachęceni powodzeniem ubiegłorocznych instalacji, odwiedzanych chętnie przez dzieci, organizatorzy zaplanowali koncert, instalację i warsztaty specjalnie z myślą o młodszych słuchaczach.
54. Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" odbędzie się w dniach 16-24 września 2011.
Skomentuj artykuł