Muzyka Karola Szymanowskiego w Pekinie
W pekińskim Centralnym Konserwatorium Muzycznym odbędzie się koncert muzyki Karola Szymanowskiego w wykonaniu Szymanowski Quartet oraz sympozjum poświęcone kompozytorowi i muzyce polskiej XX wieku.
Szymanowski Quartet powstał w Warszawie w 1995 roku i w krótkim czasie stał się jednym z najbardziej uznanych międzynarodowo kwartetów swojego pokolenia. Muzycy regularnie występują na prestiżowych festiwalach i w salach koncertowych Europy, Stanów Zjednoczonych, Azji, Australii i Ameryki Południowej. Wysoki poziom zespołu potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia, w tym pierwsze nagrody w konkursach Premio Vittorio Gui we Florencji i In Memoriam Dimitri Schostakowitsch w Hanowerze. Byli także laureatami Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Osace i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej w Melbourne. W 2005 roku jako jedyny kwartet smyczkowy zostali uhonorowani nagrodą Fundacji im. Karola Szymanowskiego w Warszawie "za szczególny kunszt w interpretowaniu muzyki Karola Szymanowskiego i wspaniałe wyniki w konsekwentnym jej promowaniu na estradach świata".
W sympozjum, obok badaczy chińskich wezmą udział wybitni eksperci z Polski: doktor Agnieszka Chwiłek z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz doktor Marcin Gmys, muzykolog i krytyk muzyczny związany z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Agnieszka Chwiłek - muzykolożka, absolwentka Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obroniła pracę magisterską "Fugi w twórczości Karola Szymanowskiego". W latach 1994-2002 była asystentką w Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki Instytutu Muzykologii. W roku 2002 przedstawiła dysertację doktorską "Cykle fortepianowe Roberta Schumanna. Estetyczna idea jedności i jej techniczna realizacja" przygotowaną pod kierunkiem profesor Zofii Helman. Specjalizuje się w zagadnieniach historii muzyki XIX i XX wieku i analizie dzieła muzycznego. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół twórczości Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego oraz muzyki fortepianowej XIX wieku. Wśród opublikowanych przez nią tekstów znajdują się: "Utwory Roberta Schumanna na Pedalflugel" (w: "Muzyka wobec tradycji. Idee - dzieło - recepcja", pod redakcją Szymona Paczkowskiego), "Idea jedności w wielości w cyklach fortepianowych Roberta Schumanna" (w: "Semiotyka cyklu. Cykl w muzyce, plastyce i literaturze", pod redakcją Mieczysławy Demskiej-Trębacz, Krystyny Jakowskiej, Roberta Siomy), "Problematyka gatunkowa `Noveletten` op. 21 Roberta Schumanna" (w: "Polski Rocznik Muzykologiczny V", 2006).
Marcin Gmys - muzykolog i krytyk muzyczny, wykładowca na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stopień doktora uzyskał w 2001 roku na podstawie rozprawy "Poetyka teatru operowego Ferruccio Busoniego. Idea - konkretyzacja - recepcja". Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół historii i teorii opery dwudziestowiecznej, historii muzyki polskiej przełomu XIX i XX wieku oraz muzyki najnowszej, związków muzyki z innymi sztukami, historii idei oraz pianistyki. Uczestniczył w ponad dwudziestu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach muzykologicznych i teatrologicznych. Czynnie zajmuje się krytyką muzyczną: od trzech lat prowadzi autorski dział "Fonoteka" w "Zeszytach Literackich", współpracuje także z Programem 2 Polskiego Radia oraz - jako autor esejów zamieszczanych w książkach programowych - z Teatrem Wielkim-Operą Narodową. Wśród jego publikacji znajdują się m.in. dwie książki: "Technika teatru w teatrze i jej operowe konkretyzacje" (Toruń, 1999 i 2000) oraz "Poetyka teatru operowego Ferruccia Busoniego" (wspólnie z Mieczysławem Karłowiczem i Agnieszką Morawińską, Poznań, 2005).
Poza Pekinem, trasa koncertowa zespołu w Azji obejmie także występy na Tajwanie (5-6 października), w Hongkongu (8-9 października) i Tokio (18 października).
Skomentuj artykuł