Muzyka na Europejskim Kongresie Kultury
Wśród wielu wydarzeń Europejskiego Kongresu Kultury, szczególne miejsce zajmują te związane z muzyką.
Muzyka na EKK ujęta została w pięć bloków: "Kino dźwięku", "Scary monsters", "Future perfect", "Art for Social Change" i sety didżejskie. Niezwykłym wydarzeniem będzie koncert z udziałem Krzysztofa Pendereckiego i inspirującymi się jego twórczością Aphex Twina i Jonny'ego Greenwooda.
Jest to miejsce obserwacji dźwięków. Kuratorzy projektu - Patryk Zakrocki, Oliver Sturm i Jérôme Delormas - zaprezentują historie opowiedziane bez słów, obrazy stworzone z ruchu dźwięków, akustyczne pocztówki z odległych zakątków świata i około-muzyczne konstrukcje czasoprzestrzenne.
Wprost z gwarnego miasteczka kongresowego widzowie wkroczą w niezwykłą przestrzeń: prezentacje będą się odbywały w zabytkowym studiu reżyserii dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych.
W godzinach porannych przedstawiane będą słuchowiska dla dzieci, a po południu utwory wielokanałowe, "field recordings" (nagrania z różnych miejsc świata), arcydzieła muzyki konkretnej, słuchowiska, utwory elektroniczne i elektroakustyczne, nowe i archiwalne, takie które znajdują się na krańcach muzyki i takie, które określają samą jej istotę.
Luc Ferrari "Presque Rien N°1, N°2, N°4"
Wojciech Marzec "Nr 12/4.1" (~ 20'00 / 2011)
Sabine Worthmann "Das Rätsel der Qualia" (55'52 / HR 2011)
Alessandro Bosetti "A collection of smiles" (51'00 / WDR 2011)
Pierre Henry "Le voyage initiatique" (66'00 / 2005)
LMS "Continuity Illusions" (14'30 / WDR 2003)
Thomas Gerwin "Feuer-Werk" (48'00 / WDR 2003)
Werner Cee "Agon" (45'10 / DLR 2010)
Luc Ferrari "Les Anecdotiques" (54'28 / 2004)
Wojciech Marzec "Nr12/4.1" (~ 20'00 / 2011)
Jan Topolski "Kino do słuchania" - live act (~ 60'00 / 2011)
Heiner Goebbels "Stifters Dinge" (55'45 / SWR 2010)
Michał Jacaszek "Pentral" (35'52, 2009)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 1 (~ 60'00 / 2011)
Jerzy Afanasjew, Bronisław K. Przybylski "Dziwne Przygody Pana Zająca" (41'00 / 1988)
Wojciech Marzec "Nie chcę zostać tutaj na zawsze" (25'00 / 2001)
Patryk Zakrocki, Wojciech Marzec - ZPD "Słuchowiska" (30'00)
Chris Watson "Stepping into the dark" (59'43 / 1996)
Thomas Gerwin "Plastic music" (48'00 / WDR 2007)
John Cage "Roaratorio" (60'09 / WDR 1979)
Cathy Milliken "Songs of War and Love" (41'53 / HR 2005)
Krzysztof Topolski "The Vancouver Soundscape" - live act (~ 60'00 / 2011)
Antje Vowinckel "Call me yesterday" (49'50 / 2008)
Louis 2000 "Bivouac / au bord du fleuve Niger" (20'00)
Monika Pasiecznik prezentuje: Heiner Goebbels "Die Befreiung des Prometheus" (~ 45', 1985)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 2 (~ 60'00 / 2011)
Andrzej Maria Marczewski, Tadeusz Woźniak "Lato Muminków"(79'32 / 1978)
Rudolf Ebner "Une Bacchanale pour Henri" (9'11 / WDR 2009)
Alessandro Bosetti "Children's America" (34'58 / WDR 2009)
Chris Watson "Outside the circle of fire" (~ 60'00 / 1998)
Carsten Schulz, Peter Simon "Święte Drogi - Polnische Pilgerfahrt"(50'27 / WDR 2004)
Piotr Czerny "II symfonia" - live act (22'00 / 2011)
Patryk Zakrocki "Wymiary" (13'25, 2003)
Pierre Henry "La ville. Die Stadt (Metropolis Paris)" (56'00 / 1994)
Mauricio Kagel "Nah und fern" (41'34 / WDR 1994)
Pierre Jodłowski "Le royaume d'en bas" (20'00 / 2011)
Kamil Antosiewicz "Remememember" - live act (~ 60'00 / 2011)
Michał Libera "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" - cz. 3 (~ 60'00 / 2011)
Scary Monsters and Future Creeps
Zun Zun Egui rozpocznie cykl dziewięciu koncertów, których kuratorem jest Artur Rojek, lider zespołu Myslovitz i dyrektor katowickiego festiwalu OFF. Pierwszy wieczór poświęcony będzie muzyce inspirowanej folkiem, który w ostatnich latach na nowo fascynuje europejskich artystów.
Projekt Briana Eno przygotowany dla Wrocławskiej Fontanny przed Halą Stulecia jest szczególną instalacją - rzeźbą multimedialną, wygenerowaną na powierzchni wody. To pierwsze tego typu wydarzenie na świecie, kiedy artysta tej klasy użyje medium w postaci fontanny. Złożą się na nie abstrakcyjne odgłosy pochodzące z wielokanałowej ścieżki dźwiękowej wyprodukowanej przez Briana Eno, naturalny szum wody oraz projekcje na ekranie o powierzchni 120 m2, zbudowanym z cząsteczek wody. Instalacja będzie uruchomiona w czwartek, piątek i sobotę w godz. 21:30-22:00.
Współpraca Krzysztofa Pendereckiego, Aphex Twina i Jonny'ego Greenwooda to wydarzenie bez precedensu. Aphex Twin to wybitna postać współczesnej muzyki elektronicznej; pierwszy artysta techno, którego utwory zostały przetranskrybowane na orkiestrę i wykonywane w najważniejszych salach koncertowych na świecie (m.in. przez London Sinfoniettę i Alarm Will Sound). Jonny Greenwood jest gitarzystą zespołu Radiohead, kompozytorem świetnie czującym się w instrumentarium "klasycznym", który manifestuje swoje przywiązanie do muzyki Krzysztofa Pendereckiego.
Podczas dwóch zaplanowanych we Wrocławiu koncertów wykonane zostaną trzy kompozycje Krzysztofa Pendereckiego: "Polymorphia", "Tren 'Ofiarom Hiroszimy'" i "Kanon". Wszystkie utwory zostały napisane na smyczki (w jednym przypadku na smyczki i taśmę) i pochodzą z lat 1960-62, okresu awangardy w twórczości Pendereckiego, do którego odwołuje się zarówno Aphex Twin, jak i Jonny Greenwood. Utwór "Polymorphia", którego 50. rocznica prawykonania przypada w tym roku, stał się inspiracją dla zaproszonych gości. Aphex Twin skomponuje "Polymorphia Reloaded", a Jonny Greenwood - "48 Responses to Polymorphia". Kompozycje będą miały swą światową prapremierę właśnie we Wrocławiu.
Wybór "Trenu 'Ofiarom Hiroszimy'" został podyktowany przede wszystkim zależnością jaka zachodzi pomiędzy tym dziełem, a utworem "Popcorn Superhet Receiver" Jonny'ego Greenwooda zainspirowanym przez muzykę Pendereckiego. Aphex Twin zdecydował się zremiksować utwór polskiego kompozytora. Uzupełnienie koncertów stanowi "Kanon" Pendereckiego na pięćdziesiąt dwa instrumenty smyczkowe i taśmę, dwa sety autorskie Aphex Twina oraz kompozycja z soundtracku "There Will be Blood" Jonny'ego Greenwooda.
Europejski Kongres Kultury trwać będzie od 8 do 11 września 2011 we Wrocławiu.
Dokładne informacje i pełen program można znaleźć na stronie www.culturecongress.eu.
Skomentuj artykuł