Muzyka współczesna już nie gryzie
Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zorganizowało cykl spotkań z kompozytorami: Krzysztofem Knittlem, Romualdem Twardowskim i Aleksandrem Kościówem. Spotkania moderować będzie Małgorzata Kołcz.
Projekt skierowany jest do osób, które w rożny sposób uczestniczą w życiu kulturalnym stolicy, ale podchodzą nieufnie do zjawiska nazywanego "muzyką współczesną". Jednym ze sposobów na przełamanie tej bariery jest osobisty kontakt z kompozytorem.
Organizatorzy proponują jednak nową formułę spotkań: korzystając z multimediów (projekcja audio i wideo, wykorzystanie zarówno laptopa, jak i fortepianu) gospodarz spotkania będzie przewodnikiem nie tyle po własnej twórczości, ile po tych obszarach współczesnej kultury muzycznej, które osobiście go fascynują, jak improwizacja kolektywna, wykorzystywanie technologicznych gadżetow czy wzajemne przenikanie się awangardy i popkultury.
Dzięki temu w świadomości słuchaczy muzyka współczesna przestanie być abstrakcyjnym, zamkniętym bytem, a stanie się pełnoprawnym elementem rzeczywistości.
Spotkania zasugerują jak może przenikać do kultury popularnej (choćby jako muzyka filmowa), wyrastać z twórczości nieprofesjonalnej, wykorzystywać nowe, masowo dostępne technologie, uruchamiać kreatywność, czy wreszcie wiązać się z historią, polityką i ekonomią.
Spotkania z cyklu "Muzyka współczesna nie gryzie" należy traktować jako istotną promocję muzyki współczesnej - bardziej muzyki jako fascynującego zjawiska niż konkretnych twórców. Dlatego dobór kompozytorów został dokonany przede wszystkim pod kątem ich komunikatywności i atrakcyjności prezentowanych tematów.
Krzysztof Knittel pokaże, co można zrobić za pomocą iPhona, z którego w swojej pracy korzysta zaskakująco często, zaprezentuje też laserową harfę i metody improwizacji kolektywnej. Romuald Twardowski postawi ważne pytanie o realny wpływ XX-wiecznych przełomów estetycznych na polskie życie muzyczne, podzieli się też barwnymi opowieściami o "złotych latach polskiej awangardy" czy o Rosji - sowieckiej i współczesnej.
Zaś najmłodszy w tym gronie Aleksander Kościów zmusi do zastanowienia się, czy i kiedy muzyka jest komunikatem, jakie konsekwencje niesie ze sobą wielkie współczesne pomieszanie stylów i czy wyobraźnię można opodatkować.
Nad przebiegiem każdego spotkania będzie czuwać moderator, którego zadaniem będzie realizacja zaplanowanego przebiegu spotkania, prowadzenie rozmowy z kompozytorem i moderowanie dyskusji.
Funkcję tę będzie pełnić Małgorzata Kołcz - kontrabasistka i filolog klasyczny, współorganizatorka takich wydarzeń muzycznych, jak koncert prawykonań "Muzyczne pejzaże Czesława Miłosza" czy cykl Letnich Festiwali Nowego Miasta, promujących polską muzykę poważną.
Skomentuj artykuł