Odkryto jedną z najmłodszych planet w historii obserwacji

Fot. Ryan Hutton
interia.com / tk

Astronomowie z Uniwersytetu Hawajskiego odkryli niezwykle młodą planetę 2M0437b. Badacze przypuszczają, że obiekt może mieć zaledwie kilka milionów lat i powstał mniej więcej w czasie wyłonienia się głównych hawajskich wysp z oceanu.

Nowoodkryta planeta jest pięć razy większa od Jowisza i znajduje się w Obłoku Molekularnym w gwiazdozbiorze Byka, który oddalony jest od Ziemi o około 450 mln lat świetlnych.

Według naukowców 2M0437b jest na tyle młoda, że wciąż wydziela ciepło z energii powstałej podczas jej narodzin. Oznacza to, że temperatura planety jest bliska tej, jaką wytwarza lawa z hawajskiego wulkanu Kīlauea.

Astronomowie odkryli planetę już w 2018 roku jednak potrzebowali czasu, aby potwierdzić czy obiekt jest naprawdę planetą, a nie czymś innym.

Badacze twierdzą, że podobnych odkryć w najbliższej przyszłości może być więcej. Pomoże w tym Teleskop Hubble’a i Teleskop Jamesa Webba, który wystartuje 18 grudnia tego roku.

Źródło: PAP / tk