Nieborów: wystawa obrazów Élisabeth Vigée Le Brun
W zabytkowych wnętrzach Pałacu w Nieborowie odbywa się wystawa obrazów francuskiej malarki Élisabeth Vigee Le Brun. Artystka portretowała rodziny monarsze i arystokrację europejską, m.in. Radziwiłłów, właścicieli Nieborowa.
Muzeum w Nieborowie i Arkadii, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie oraz Muzeum Warszawy zorganizowały wystawę dzieł wybitnej malarki francuskiej, tworzącej na przełomie XVIII i XIX wieku Elisabeth Vigee Le Brun. Obrazy pochodzą z polskich kolekcji.
Elisabeth Vigee Le Brun była uciekinierką z ogarniętej rewolucją Francji, znaną i cenioną malarką, wybitną portrecistką, członkinią wielu europejskich akademii. Utrzymywała się ze swej pracy, przyjmując zlecenia z dworów Wiednia, Petersburga i Berlina. Doceniali ją także i polscy magnaci, m.in. Radziwiłłowie i Potoccy, którzy też chcieli mieć w swych kolekcjach portrety jej autorstwa.
Związki Vigee Le Brun z Radziwiłłami zaowocowały dwoma portretami jej autorstwa, należącymi do zbiorów księcia Michała Hieronima. Były to portret Anieli i portret synowej księstwa Luizy z Hohenzollernów Radziwiłłowej, który znajdował się w kolekcji nieborowskiej do roku 1958.
- Chcieliśmy pokazać polski wątek w twórczości tej artystki. Tak się złożyły nasze dzieje narodowe, że z ponad 30 dzieł malarskich wykonanych w Polsce mamy osiem obrazów Vigee Le Brun, co jest niebywałe. Nigdzie w Polsce nie znajdzie się możliwości pokazania tylu dzieł tej rangi artystki. Vigee Le Brun należy do najwybitniejszych artystów sztuki europejskiej - powiedziała Iwona Danielewicz, kuratorka wystawy.
Inspiracją do zaprezentowania prac artystki stała się odbywająca światowe tournee ekspozycja "Elisabeth Louise Vigee Le Brun (Paryż-Nowy Jork-Ottawa 2015-2016)". Tym samym dwa polskie muzea, Muzeum w Nieborowie i Muzeum Warszawy wpisały się w ogólnoświatowy trend i zainteresowanie twórczością artystki tworzącej na przełomie XVIII i XIX wieku - podkreślają organizatorzy ekspozycji.
Na wystawie zgromadzono siedem portretów, w tym pięć autorstwa Vigee Le Brun, m.in. portret Adama Kazimierza Czartoryskiego w czerwonym płaszczu, i drugą wersję tego portretu - w błękitnym płaszczu. Jest tu też niezwykle urokliwy portret Anieli Radziwiłłówny oraz Portret kobiety w zawoju.
Bardzo piękny - jak podkreśla kuratorka - jest Autoportret artystki (ten pokazany w Nieborowie został namalowany przez naśladowcę jej stylu). Przedstawia delikatną postać kobiecą siedzącą przy sztalugach z pędzlem i paletą w dłoniach, malującą portret Marii Antoniny, arcyksiężniczki austriackiej, królowej Francji.
- Obraz, który powstał w Rzymie w roku 1790 sprawia wrażenie niedokończonego, co jest bardzo symboliczne - mówi Danielewicz - ponieważ przebywająca na wygnaniu malarka tworzy z pamięci wizerunek królowej, której życzliwość i wsparcie dopomogły jej w karierze.
Obraz ofiarowany bratankowi Marii Antoniny, zgilotynowanej w 1793 r. uznawany był od samego początku za wyraz antyrewolucyjnej postawy malarki.
Wystawa zaaranżowana w zabytkowych wnętrzach Pałacu w Nieborowie prezentuje wizerunek artystki, świadka i zarazem twórcy epoki. Jest też głosem w dyskusji o burzliwych dziejach polskiego kolekcjonerstwa od końca XVIII stulecia po czasy współczesne - zaznaczają organizatorzy wydarzenia.
Założenie pałacowo-ogrodowe w Nieborowie i Arkadii jest dziś jednym z zaledwie kilku kompletnie zachowanych w Polsce i jednym z niewielu w Europie rezydencji pałacowych tego typu.
Wystawa "Élisabeth Vigée Le Brun i Polacy" będzie czynna do 23 października 2016.
Skomentuj artykuł