Światło w tym kościele odrywa od ziemi

Światło w tym kościele odrywa od ziemi
Logo źródła: List arch. Jakub Turbasa

W najbliższym sąsiedztwie miasta św. Franciszka - Asyżu znajduje się znacznie rozleglejsza Perugia. Jest ona stolicą Umbrii - regionu nazywanego przez Włochów zieloną krainą.

Podobnie jak w Asyżu jej historyczne centrum ulokowane zostało na wzgórzu, a niewielka odległość dzieląca obydwa miasta pozwala podziwiać wzajemnie panoramę jednego z drugiego. Perugia jest również miastem o bogatej historii oraz głębokich korzeniach kulturowych sięgających IV w p.n.e., w którym do dnia dzisiejszego odnaleźć można ślady kultury i sztuki zarówno rzymskiej, jak i jeszcze starszej - etruskiej.

Wywarły one piętno na urbanistyce oraz architekturze stolicy Umbrii. W dodatku Perugia, z uwagi na wspomniane uwarunkowania topograficzne oraz pokaźne różnice wysokości pomiędzy placami oraz poszczególnymi częściami miasta, zwana jest włoskim Akropolem.

Światło w tym kościele odrywa od ziemi - zdjęcie w treści artykułu

fot. Mauro Davoli

Na przedmieściach rozrastającej się stolicy Umbrii w 1997 roku Franciszkanie ogłosili architektoniczny konkurs na projekt kościoła wraz z centrum parafialnym nowej części miasta przy Ponte d' Oddi. Wybrana została skromna oraz oszczędna w formie koncepcja włoskiego architekta, autora licznych dzieł sakralnych (kaplic, kościołów, cmentarzy) oraz profesora Wydziału Architektury we Florencji - Paolo Zermani'ego.

Swoje motywacje architektoniczne projektant uzasadniał zwróceniem się w kierunku pofalowanego umbryjskiego krajobrazu oraz antycznych znaków i kodów będących pozostałościami po Rzymianach i Etruskach. Uważa je za jeden z ważniejszych czynników wpływających na i współtworzących obraz oraz tożsamość współczesnej Perugii.

Światło w tym kościele odrywa od ziemi - zdjęcie w treści artykułu nr 1

fot. Mauro Davoli

Zermani ujął Franciszkanów koncepcją prezentującą skromną bryłę, będącą w całości wykończoną cegłą - materiałem charakterystycznym dla budowli zarówno historycznych jak i współczesnych tej części Włoch. Na elewacji frontowej zaproponował nieliteralny, choć wyraźny rysunek greckiego krzyża, który został wyznaczony przez zagłębienie w fasadzie  (wejście do kościoła) oraz poprzeczny stalowy dwuteownik pełniący funkcję nadproża.

Z uwagi na lokalizację działki w dolinie dodatkowym wyzwaniem dla architekta był projekt tzw. piątej elewacji czyli dachu, albowiem jest on równie dobrze widoczny z okolicznych wzniesień. Na tym elemencie oparta została jedna z głównych idei projektu kościoła pw. św. Jana. Zamknięta, prostopadłościenna bryła kościoła wraz z kaplicą posiada w dachu rozcięcie w formie krzyża łacińskiego. Poza czytelnym znakiem krzyż w projekcie jest również symbolicznym łącznikiem pomiędzy rzeczywistością ziemską a Niebem, stanowiącym jednocześnie jedyne źródło naturalnego światła we wnętrzu przestrzeni modlitwy.

Światło w tym kościele odrywa od ziemi - zdjęcie w treści artykułu nr 2

fot. Mauro Davoli

Kompozycja przestrzenna prostokątnego rzutu oraz wnętrze nawy głównej z rytmicznie rozmieszczonymi kolumnami przywodzi na myśl pierwsze bazyliki chrześcijańskie w starożytnym Rzymie, które to były adaptacjami świeckich rzymskich bazylik (obiektów publicznych zlokalizowanych przy forach). Podobnie jak z zewnątrz, tak i środek został w całości konsekwentnie wymurowany z włoskiej cegły. Jest bardzo prosty, symetryczny oraz pozbawiony niepotrzebnych elementów i detali.

Jednoznacznie kieruje wiernych w stronę ołtarza, nad którym znajduje się piękna reprodukcja "Ukrzyżowania" włoskiego malarza Carlo Mattioli'ego. Dodatkowo koncepcję przestrzenną symbolicznej drogi - przekroczenia granicy ziemi poświęconej oraz stopniowego zmierzania w stronę ołtarza - podkreśla linia światła wyznaczona przez jedno z ramion wspomnianego krzyża na dachu, pełniącego funkcję świetlika.

Światło w tym kościele odrywa od ziemi - zdjęcie w treści artykułu nr 3

fot. Mauro Davoli

Paolo Zermani inspiruje się dziedzictwem architektury oraz współcześnie reinterpretuje ją. Poprzez wybrany materiał budowlany, odniesienia do przeszłości oraz aranżację przestrzeni stara się nawiązać dialog nowej architektury z historyczną. Nietypowa forma kościoła wpisuje się w jeden z zauważalnych współcześnie nurtów architektury sakralnej we Włoszech zmierzającej do jak największego ograniczania środków wyrazu, bazującej na prostych formach oraz odwołującej się historii architektury.

Światło w tym kościele odrywa od ziemi - zdjęcie w treści artykułu nr 4

Kościół pw. św. Jana, Perugia, Włochy
arch. Paolo Zermani

Zdjęcia: dzięki uprzejmości Studio Zermani Associati

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Światło w tym kościele odrywa od ziemi
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.