Lotnisko w Modlinie czeka na certyfikat lotniska użytku publicznego wydawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Bez niego port nie może przyjmować samolotów rejsowych. Dokument może być wydany w połowie lipca - poinformowała PAP rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska.
- Proces certyfikacji trwa, port jest sprawdzany zgodnie z przepisami. Prawdopodobnie w połowie miesiąca zostanie wydany certyfikat lotniska użytku publicznego - powiedziała Krasnodębska.
Certyfikat ten jest potrzebny, aby lotnisko mogło przyjmować rejsowe, komercyjne samoloty. Obecnie mogą tam lądować samoloty General Aviation, czyli prywatne maszyny.
Z lotniska, jako pierwszy z pasażerami ma wystartować samolot irlandzkiej linii Ryanair, która zapowiedziała uruchomienie swoich połączeń z Modlina 16 lipca. Drugą linią operującą z tego lotniska będzie Wizz Air - od 18 lipca. Port rozmawia z innymi przewoźnikami, w tym m.in. z liniami czarterowymi.
- Czekamy na certyfikat ULC, który teraz jest dla nas najważniejszy, abyśmy mogli przyjmować samoloty rejsowe. Mamy nadzieję, że otrzymamy go wkrótce - powiedziała Edyta Mikołajczyk z portu w Modlinie.
Wyjaśniła, że samo lotnisko jest już prawie gotowe na przyjęcie pierwszych pasażerów, o czym będzie można się przekonać w sobotę podczas dnia otwartego na lotnisku w Modlinie.
- W sobotę organizujemy piknik rodzinny dla przyszłych pasażerów i wszystkich chętnych. Tego dnia będzie możliwość zwiedzania oraz testowania terminalu pasażerskiego - powiedziała. Dodała, że w terminalu trwają prace kosmetyczne przy wyposażaniu pomieszczeń m.in. dla Urzędu Celnego, Straży Granicznej. W terminalu ma być 5 punktów gastronomicznych oraz 6 sklepów, jeszcze nie zdecydowano, jaka firma będzie je wynajmować. - Terminal na ostatni guzik musi być zapięty 15 lipca - podkreśliła.
Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.
Droga startowa ma długość 2,5 tys. m. Zainstalowano na niej urządzenia nawigacyjne oraz jedne z najnowocześniejszych świateł. Na płycie postojowej będzie 10 stanowisk dla samolotów typu A320 plus 3 stanowiska do odladzania maszyn. Wkrótce ma być oddana do użytku nowa wieża dla kontrolerów ruchu.
Port docelowo będzie miał 1400 miejsc parkingowych dla samochodów. Obecnie jest 600 miejsc dla pasażerów i 200 dla pracowników.
Jak powiedziała Mikołajczyk, wkrótce ma być wyłoniona korporacja taksówkowa, która będzie wozić pasażerów z lotniska, a także firma autobusowa, która będzie jeździć z lotniska do centrum Warszawy.
Pociągi Kolei Mazowieckich kursują z Lotniska Chopina do Modlina. Od 16 lipca pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe, pomalowane w barwy Kolei Mazowieckich. Lotnisko zatrudnia obecnie ok. 140 osób.
Port w Modlinie, zlokalizowany na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywany jest obecnie do przelotów cywilnych, głównie prywatnych.
Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
Skomentuj artykuł