"Natrafiliśmy na nieznany dotąd mechanizm wydłużający życie". Naukowcy są zaskoczeni

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Julia Koblitz / Unsplash
PAP / pk

Naukowcy odkryli enzymy, które usuwają toksyczne związki ze starzejącego się organizmu. Na razie o połowę przedłużyli życie laboratoryjnych robaków, ale podobny mechanizm powinien działać także u ludzi. - Odkrycie było nieoczekiwane. Natrafiliśmy na nieznany dotąd mechanizm wspierający zdrowie i wydłużający życie - mówią badacze.

Seria eksperymentów przeprowadzonych na University of Virginia (USA) wskazuje, że usuwanie ze starzejącego się ciała dwóch związków - glicerolu i aldehydu glicerolowego mogłoby przedłużać życie.

Związki te stanowią szkodliwe produkty działania tłuszczu, którego u starszych osób jest zwykle więcej.

"Natrafiliśmy na nieznany dotąd mechanizm wspierający zdrowie i wydłużający życie"

- Odkrycie było nieoczekiwane. Badaliśmy dobrze znaną hipotezę, że sekret długowieczności tkwi w uruchomieniu odmładzającego procesu zwanego autofagią. Natrafiliśmy jednak na nieznany dotąd mechanizm wspierający zdrowie i wydłużający życie - opowiada prof. Eyleen Jorgelina O’Rourke, autorka publikacji, która ukazała się w periodyku "Current Biology”.

Kluczem okazało się uruchomienie dwóch usuwających wspomniane związki enzymów, które są dobrze poznane ze względu na ich zdolność do usuwania także alkoholu.

- Ta istniejąca już wiedza znacząco może przyspieszyć poszukiwanie leków, które będą specyficznie aktywowały ten hamujący starzenie proces - twierdzi badaczka.

Jej zespół w pierwszej kolejności przeprowadził eksperymenty na małym robaku - C. elegans, który dzieli z ludźmi aż 70 proc. genów i jest jednym z głównych modelowych organizmów badawczych. Naukowcy wydłużyli życie robaka aż o 50 proc.

Dokonali tego przez podniesienie aktywności genu odpowiedzialnego za jeden z enzymów - dehydrogenazę alkoholową. W dalszych badaniach zauważyli, że podobnie można działać na komórki drożdży.

Później przeanalizowali dane na temat aktywności genów różnych organizmów żyjących w różnych warunkach.

Czy proces wydłużający życie zadziała u ludzi?

U różnych ssaków, także u ludzi odkryli, że stosowanie wspierającej długowieczność ograniczenia liczby przyjmowanych kalorii powoduje właśnie zwiększenie aktywności wspomnianych enzymów.

Swoją metodę nazwali AMAR, co oznacza skrót od (alcohol and aldehyde-dehydrogenase Mediated Anti-aging Response - hamująca starzenie odpowiedź spowodowana działaniem dehydrogenazy alkoholowej i aldehydowej).

Badacze podejrzewają, że szkodliwy glicerol i aldehyd glicerolowy gromadzą się w organizmie w miarę starzenia i manipulacja enzymami może te substancje usuwać i wydłużać życie.

- Liczymy na zainteresowanie pracami nad lekami wykorzystującymi AMAR - mówi prof. O’Rourke.

- Związane z wiekiem choroby stanowią obecnie największe obciążenie pacjentów, ich rodzin i systemu opieki zdrowotnej. Celując w proces starzenia można by najskuteczniej ograniczyć ten problem i u nas wszystkich zwiększyć liczbę lat przeżytych niezależnie i zdrowiu - twierdzi specjalistka.

Źródło: PAP / pk

Thomas Keating OCSO

Czym jest modlitwa głębi i jak zacząć ją praktykować?
W jaki sposób zasmakować jej duchowych owoców: pokoju, skupienia, poczucia Bożej obecności?
Jak łączyć kontemplację z działaniem?

Ojciec Thomas Keating (1923–2018), założyciel i duchowy...