Polskie firmy zdobywają nowe zagraniczne rynki
Rodzime spółki odważniej wychodzą poza Europę: do Azji, Afryki czy Ameryki Łacińskiej - informuje "Rzeczpospolita".
Jak wynika z danych resortu gospodarki, 2 lata temu firmy eksportowały do 111 krajów świata, a w 2012 r. - już do 124. I przy 3,8-proc. wzroście eksportu łącznie (do prawie 142 mld euro), najbardziej przyspieszyła sprzedaż do krajów Ameryki Łacińskiej (17,6 proc.), Afryki (16,6) i Azji (12,2).
I choć wartość eksportu do tych państw (11,9 mld euro) to wciąż ułamek tego, co polskie firmy wysyłają do Europy (125,8 mld euro), to jak podkreśla "Rz", w skali roku wartość eksportu na te rynki wzrosła blisko o 1,5 mld euro.
Wysokie, prawie 40-proc. wzrosty eksportu odnotowaliśmy na Bliski Wschód, w szczególności do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (38 proc.) i Arabii Saudyjskiej (38,8 proc.) - wylicza ekonomista z SGH Adam Czerniak. A jak ocenia, to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla Polski.
Firmy w ten sposób niwelują skutki spadku zamówień w UE - podkreśla główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek. Ubolewa, że nie dotyczy to też Chin. Mimo, że to tak wielki rynek, eksport wzrósł tylko o 0,9 proc. - wskazuje.
Skomentuj artykuł