Polskie firmy zdobywają nowe zagraniczne rynki

Polskie firmy zdobywają nowe zagraniczne rynki
(fot. EPA/Christian Escobar Mora)
"Rzeczpospolita" / PAP / drr

Rodzime spółki odważniej wychodzą poza Europę: do Azji, Afryki czy Ameryki Łacińskiej - informuje "Rzeczpospolita".

Jak wynika z danych resortu gospodarki, 2 lata temu firmy eksportowały do 111 krajów świata, a w 2012 r. - już do 124. I przy 3,8-proc. wzroście eksportu łącznie (do prawie 142 mld euro), najbardziej przyspieszyła sprzedaż do krajów Ameryki Łacińskiej (17,6 proc.), Afryki (16,6) i Azji (12,2).

DEON.PL POLECA

I choć wartość eksportu do tych państw (11,9 mld euro) to wciąż ułamek tego, co polskie firmy wysyłają do Europy (125,8 mld euro), to jak podkreśla "Rz", w skali roku wartość eksportu na te rynki wzrosła blisko o 1,5 mld euro.

Wysokie, prawie 40-proc. wzrosty eksportu odnotowaliśmy na Bliski Wschód, w szczególności do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (38 proc.) i Arabii Saudyjskiej (38,8 proc.) - wylicza ekonomista z SGH Adam Czerniak. A jak ocenia, to jeden z najbardziej perspektywicznych rynków dla Polski.

Firmy w ten sposób niwelują skutki spadku zamówień w UE - podkreśla główna ekonomistka PKPP Lewiatan Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek. Ubolewa, że nie dotyczy to też Chin. Mimo, że to tak wielki rynek, eksport wzrósł tylko o 0,9 proc. - wskazuje.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Polskie firmy zdobywają nowe zagraniczne rynki
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.