Rynek telefonii internetowej wzrósł o 27 proc.
Wartość rynku telefonii internetowej w Polsce, tzw. VoIP, w 2010 r. wzrosła o 27 proc. i osiągnęła 658 mln zł - wynika z najnowszego raportu opracowanego przez firmę badawczą PMR.
Z raportu PMR wynika, że w ciągu ostatnich czterech lat polski rynek telefonii internetowej sukcesywnie rósł, jednak w zmiennym tempie. W 2007 r., kiedy operatorzy telekomunikacyjni rozpoczęli promocję tych usług, liczba nowych użytkowników rosła w szybkim tempie. Rynek wzrósł wtedy o ponad 90 proc. i osiągnął wartość 403 mln zł.
Z kolei w 2009 r. wzrost osiągnął zaledwie 5 proc. (520 mln zł). "Stało się to wbrew oczekiwaniom operatorów, którzy byli przekonani, że kryzys przyniesie zwiększone zainteresowanie telefonią internetową z racji niższych kosztów. W segmencie klientów indywidualnych widoczny był rekordowo niski przyrost liczby nowych abonentów. Podobna sytuacja miała miejsce w segmencie biznesowym" - uważa analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w PMR Zoran Vuckovic.
W 2010 roku było już jednak lepiej - operatorzy sieci kablowych zanotowali jeden z największych przyrostów liczby nowych abonentów. Zadecydowały o tym spadające ceny połączeń, coraz większa liczba darmowych minut do wykorzystania w abonamencie oraz możliwość zakupu telefonii internetowej w pakiecie z innymi usługami (m.in. internetem i telewizją).
Eksperci wskazują, że w ubiegłym roku wzrosło jednak zainteresowanie usługą w sektorze małych i średnich firm. Dla operatorów VoIP pełni funkcję dodatkowej usługi, którą można klientom zaoferować w ramach większego pakietu jako tańszy, a co za tym idzie bardziej konkurencyjny ekwiwalent tradycyjnej telefonii stacjonarnej.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.
Skomentuj artykuł