Rynek zweryfikował. Czesi złamali monopol PKP. Warszawa - Kraków 9 zł
Nowi przewoźnicy rozbili bardzo kosztowny dla pasażerów monopol PKP Intercity. Na polskich torach pojawili się czescy przewoźnicy: Leo Express i RegioJet. Leo Express od marca 2026 pojedzie trasą: Warszawa-Kraków-Praga, a RegioJet już we wrześniu 2025 będzie kursował na trasie Kraków-Warszawa. Monopol PKP Intercity rozbity i to na bardzo i o ile nie najbardziej dochodowych trasach. To wielka konkurencja dla PKP Intercity.
„Co chwilę podwyżka biletów w PKP Intercity”
– Ma córkę kilkaset kilometrów ode mnie do której jeżdżę, by zajmować się wnukiem. Często jeżdżę pociągiem z Krakowa na północ Polski i naprawdę te bilety są coraz droższe. Ostatnio zdrożały o 15 proc. Boję się, że zdrożeją znowu. Co chwilę podwyżka biletów w PKP Intercity. Nie wiem, kto ma takie mądre pomysły – mówi Deon.pl pasażerka na Dworcu Głównym w Krakowie, kiedy zapytaliśmy ją o to, co sądzi, że Czesi wprowadzają do Polski dwóch przewoźników.
– Bardzo drogie pociągi PKP Intercity. Na pewno przesiądę się na te tańsze – dopowiada inna osoba.
Leo Express ma zaskoczyć polskich pasażerów tańszymi biletami, a także znacząco wyższym standardem podróży.
Nowe połączenia i rozkład jazdy czeskich pociągów
Od 1 marca 2026 roku pociągi Leo Express będą kursować na trasie Warszawa–Kraków–Praga dwa razy dziennie. Poranny kurs z Warszawy Centralnej zaplanowano na godzinę 7:21, z przyjazdem do Krakowa o 10:18 i do Pragi o 16:43. Wieczorny, nocny kurs, idealny dla osób podróżujących po pracy, odjedzie ze stolicy o 22:41, docierając do Krakowa o 1:46, a do Pragi o 7:43 rano. W przeciwnym kierunku, z Pragi do Warszawy, pociągi będą odjeżdżać o 12:23 i 21:23.
„Polska jest dla Leo Express tradycyjnym rynkiem. Nasi pasażerowie już od niemal 10 lat korzystają z połączeń kolejowych i autobusowych między Krakowem a Pragą oraz z autobusów w kierunku Ukrainy. Teraz spełniamy ich oczekiwania i rozszerzamy naszą ofertę o połączenia krajowe na trasie Kraków – Warszawa. Połączenia są tak zaplanowane, aby pasażerowie mogli wygodnie podróżować z Leo Express rano do Warszawy lub Krakowa, a wieczorem wrócić z tym samym przewoźnikiem. Jednocześnie zaoferujemy połączenia międzynarodowe między Warszawą a Pragą oraz zwiększymy liczbę kursów między Krakowem a Pragą, zapewniając komfortowe podróże zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy“ – mówi Peter Köhler, dyrektor generalny Leo Express.
Atrakcyjne ceny: Warszawa-Kraków 9 zł
Na trasie Warszawa-Kraków można kupić już promocyjne bilety od 9 zł. Jest to dużo niższa cena niż PKP Intercity.
Ale to nie wszystko.
Pasażerowie, którzy udają się do Pragi mogą liczyć na bilety już od 48 zł. Czeski przewoźnik Leo Express wprowadził też program lojalnościowy Smile Club z cashbackiem do 10 proc. od ceny biletu do wykorzystać na przyszłe przejazdy lub na poczęstunek na pokładzie.
RegioJet: kurs Kraków-Warszawa już we wrześniu
Na polskich torach między Krakowem i Warszawą pojawi się także inny czeski przewoźnik - RegioJet.
Jak podaje „Rzeczpospolita” pierwszy kurs RegioJet zaplanowano na 18 września 2025 roku, a pociąg nr 3104 wyjedzie z Krakowa Głównego o 8:49 i dotrze do Warszawy Centralnej o 11.54. Jak wynika z Portalu Pasażera, pociąg powrotny wystartuje o 14.44 i do Krakowa Głównego dojedzie o 18.06. Biuro prasowe Polskich Linii Kolejowych potwierdziło: „Planowane jest kursowanie RegioJet w relacji Kraków - Warszawa w dniach 18 września - 25 października. Jesteśmy na etapie realizacji zamówienia przewoźnika”.
Ważną informacją dla pasażerów jest to, już od 14 grudnia 2025 roku Leo Express zwiększy liczbę połączeń na trasie Kraków–Praga do czterech dziennie.
RegioJet po uzyskaniu decyzji dotyczącej otwartego dostępu, może planować kolejne połączenia, nie tylko na trasie Kraków - Warszawa, ale także m.in. do Gdyni czy za granicę.
Oprócz RegioJet i Leo Express, wstępną zgodę na przewozy w Polsce otrzymały także inne zagraniczne firmy, m.in. FlixTrain i Gepard Express. PKP Intercity przestało blokować potencjalnych rywali wnioskami o badanie równowagi ekonomicznej dopiero w ubiegłym roku.
dm


Skomentuj artykuł