„Rzeczpospolita”: Inflacja spada, ale nawyki klientów zmieniła już na dobre

Zdjęcie ilustracyjne (Fot. depositphotos.com/pl)
PAP/dm

Aż 90 proc. konsumentów z powodu skoku cen zmieniło sposób robienia codziennych zakupów, na czym zyskały sieci dyskontowe. Eksperci są sceptyczni, czy po opanowaniu inflacji wrócą stare zwyczaje – podaje w czwartek „Rzeczpospolita”.

Z badania IPSOS na zlecenie in-Store Media, które dziennik opisuje jako pierwszy wynika, że największą zmianą w zwyczajach konsumentów jest większa rozważność w wydawaniu pieniędzy, szukanie promocji czy robienie zakupów w tańszych sklepach. Jednocześnie aż co czwarty badany kupuje mniej towarów premium, a 15 proc. wręcz ograniczyło zakupy.

DEON.PL POLECA

 

 

Ponadto najczęstszą reakcją na wzrost cen jest porównywanie cen produktów. „42 proc. konsumentów deklaruje, że robi to częściej niż w przeszłości. 37 proc. szuka promocji w sklepach, a 34 proc. wybiera tańsze zamienniki znanych marek. Co trzeci Polak korzysta również z kart lojalnościowych i aplikacji sklepowych, licząc na dodatkowe rabaty i korzyści” – czytamy w artykule.

Jak wysoka inflacja mieniła zachowania Polaków?

Eksperci, z którymi rozmawia „Rz”, oceniają, że choć inflacja wyhamowała, to trudno oczekiwać nagłej zmiany i odwrócenia tych trendów w zachowaniach konsumenckich.

„Inflacja spadła, ale to wciąż za mało, by Polacy zdecydowali się na mocniejsze ożywienie swoich wydatków konsumpcyjnych” – mówi prezes PIH Maciej Ptaszyński, dodając, że wciąż pamiętana jest inflacja sięgająca prawie 20 proc.

Badanie IPSOS na zlecenie in-Store Media zostało przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego 2025 r. na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków w wieku 18–59 lat.

DEON.PL POLECA


PAP/dm

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

„Rzeczpospolita”: Inflacja spada, ale nawyki klientów zmieniła już na dobre
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.