Szykują się znaczne zmiany dla Google i Meta. Będą korzystne dla użytkowników
Jak podaje portal „Rzeczpospolita”, Parlament UE szykuje spore zmiany dla mediów społecznościowych i sklepów internetowych, które będą zobowiązane ujawniać swoim użytkownikom zasady wyświetlania reklam.
Zachodzące zmiany to efekt porozumienia Parlamentu UE z Radą UE w sprawie aktu o usługach cyfrowych. „Media społecznościowe i internetowe platformy handlowe pośredniczące w przekazywaniu różnego rodzaju treści, usług czy ogłoszeń będą musiały lepiej niż dotychczas chronić swoich użytkowników” – podaje rp.pl.
Nowe przepisy mają dotyczyć regulacji algorytmów, które wielkie platformy np. Meta czy Google wykorzystują do obiegu treści w sieci i kształtowania tym samym cyfrowych doświadczeń użytkowników.
Regulacje mają zapewnić większą dostępność internatów do wiedzy o zasadach działania takich algorytmów. Dzięki zmianom internauci dowiedzą się więcej o zasadach działania tego typu algorytmów, np. dlaczego dostajemy określoną reklamę i według jakich kryteriów jest ona wyświetlana.
– Co bardzo istotne, nowe przepisy ograniczą też wykorzystywanie danych osobowych do personalizowania reklam, czyli szeroko stosowaną dziś praktykę, która może prowadzić do manipulowania decyzjami użytkowników i wykorzystywania ich słabości – mówi mówi Dorota Głowacka z Fundacji Panoptykon.
Platformy będą musiały zaoferować swoim użytkownikom opcję wyboru przynajmniej jednego systemu rekomendacyjnego, który nie będzie oparty na profilowaniu. Pozwoli to internautom mieć wpływ na wyświetlane się treści i przekazywanie im danych.
Źródło: rp.pl / tk
Skomentuj artykuł