Umowa na budowę odcinka autostrady A4

Umowa na budowę odcinka autostrady A4
Budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności (fot. sxc.hu)
PAP/ pszajer

Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga, hiszpańska firma przedstawiła najkorzystniejszą ofertę, która opiewa na blisko 543 mln zł. Zaproponowana cena jest o połowę niższa niż założono w kosztorysie inwestorskim, który zakładał koszt na poziomie 1,148 mld zł brutto.

Hiszpańska firma Dragados w konsorcjum z Polimeksem-Mostostalem ukończyła niedawno budowę pierwszego odcinka autostrady A4 od Krakowa do Szarowa. Wykonawca dysponuje więc na miejscu znacznymi mocami wykonawczymi.

DEON.PL POLECA

Według zapowiedzi drogowców, budowa autostrady A4 pomiędzy węzłami Wierzchosławice i Krzyż k. Tarnowa będzie trwała dwa lata od momentu wydania placu budowy. Potem nastąpią procedury odbiorów, więc dla kierowców odcinek powinien zostać udostępniony w pierwszej połowie 2012 roku.

W grudniu krakowski oddział GDDKiA podpisał umowę z wykonawcą pierwszego odcinka autostrady pomiędzy Szarwowem i Tarnowem. 23-kilometrową trasę pomiędzy Szarowem i Brzeskiem zbuduje polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS za blisko 780 mln zł brutto.

Rozstrzygnięte zostały też przetarg na środkowy odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów i węzłem Krzyż koło Tarnowa: Brzesko - Wierzchosławice (20,8 km). Wynik postępowania przetargowego został jednak oprotestowany przez innych oferentów. Protesty te zostały oddalone, ale wykonawcy mogą skorzystać z dalszej procedury i złożyć odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Na pewno opóźni to podpisanie umowy z wykonawcą tego odcinka.

Zgodnie z kosztorysem inwestorskim, na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są tańsze niż oczekiwał inwestor i opiewają w sumie na 1,945 mld zł brutto.

Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Umowa na budowę odcinka autostrady A4
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.