Unijne środki na kolej, mają zostać w sektorze

Unijne środki na kolej, mają zostać w sektorze
Środki UE przewidziane na sektor kolejowy powinny być w całości wydane na kolej (fot. foka kytutr / flickr.com)
Julita Żylińska, Inga Czerny / PAP / slo

Środki unijne przewidziane na kolej w programie Infrastruktura i Środowisko powinny być "w całości" wydane na ten sektor - brzmi przekazane PAP stanowisko KE po środowym spotkaniu z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Masselem. KE uważa, że polskie koleje są w złej kondycji.

- Środki UE przewidziane na sektor kolejowy powinny być w całości wydane na kolej, a jeśli będzie trzeba powinny być zidentyfikowane nowe projekty - czytamy w stanowisku Komisji przesłanym w czwartek PAP.

W środę o przesunięciu 1,2 mld euro (4,8 mld zł) z projektów kolejowych na drogowe w ramach funduszy unijnych na rozwój infrastruktury (na lata 2008-2013) rozmawiał z urzędnikami Komisji Europejskiej wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, a także przedstawiciele ministerstwa rozwoju regionalnego i spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Resort infrastruktury poinformował w czwartek PAP, że rozmowy, które w środę w Brukseli prowadził wiceminister Massel dotyczące zakresu inwestycji kolejowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, "są i będą kontynuowane". - Nie ma jeszcze ostatecznej decyzji Komisji Europejskiej - napisano w komunikacie.

DEON.PL POLECA


- Polskie władze poinformowały, że instytucja zarządzająca Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko ma zamiar podczas następnego spotkania komitetu monitorującego (w kwietniu) zaproponować przeniesienie 1,2 mld euro z projektów "Transport przyjazny środowisku" na "Autostrady i Lotniska w sieci TEN-T". Komisja odnotowała tę informację, ale zniechęcała polskie władze do proponowania takiego przeniesienia, wskazując m.in., że zły stan sieci polskich kolei wymaga inwestycji i że środki unijne przeznaczone na koleje w stosunku do dróg już są ograniczone - informuje KE.

- Wierzymy, że jest jeszcze czas oraz możliwości na wykorzystanie tych pieniędzy w kolei - podkreśliły źródła. Dodały, że KE mogłaby być otwarta na zmianę charakteru projektów, np. na przesunięcie pieniędzy na tzw. rewitalizację kolei, ale naciska żeby środki zostały w sektorze.

Podkreślił, że gdy okazało się, że są oszczędności, jeśli chodzi o inwestycje na kolei, resort szukał projektów kolejowych „z rezerwowej grupy zadań”, na które można by przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze, jednak nie było stuprocentowej pewności, że zostaną one wykonane i rozliczone do 2015 r.

Delegacja Ministerstwa Infrastruktury spotkała się już w tej sprawie z urzędnikami KE w połowie marca. Po tym spotkaniu rzecznik KE ds. polityki regionalnej Ton Van Lierop powiedział, że Polska nie złożyła formalnego wniosku do Komisji w sprawie przeniesienia funduszy. Na rozpatrzenia takiego wniosku KE ma pięć miesięcy. Resort rozwoju regionalnego zapowiedział, że Polska taki wniosek złoży prawdopodobnie po 6 kwietnia.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Unijne środki na kolej, mają zostać w sektorze
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.