Uważaj na chwilówki! Sprawdź, nim podpiszesz
W poniedziałek ruszyła kampania społeczna "Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz". Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z zawieraniem umów dotyczących m.in. wysoko oprocentowanych krótkoterminowych pożyczek, tzw. "chwilówek".
Akcja społeczna jest współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Celem kampanii jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na niebezpieczeństwa związane z zaciąganiem krótkoterminowych pożyczek na wysoki procent. Ci, którzy decydują się na skorzystanie z pozornie "łatwej gotówki" w instytucji niepodlegającej nadzorowi państwa, często nie zdają sobie sprawy, że wpadają w ręce lichwiarzy. Pożyczenie od nich nawet drobnej sumy może prowadzić w skrajnych przypadkach do utraty dorobku całego życia i osobistych tragedii. Chcemy, aby osoby, które zastanawiają się nad wzięciem "szybkiej gotówki", czyniły to w sposób świadomy - wskazał prezes NBP prof. Marek Belka, cytowany w komunikacie banku.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, cytowana w komunikacie Urzędu wskazała, że z tegorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie UOKiK wynika, iż 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta umowy pożyczki przed jej podpisaniem.
"Brak wiedzy o przysługujących prawach i nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię, będzie zachęcał konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają. Liczymy, że dzięki tym wspólnym działaniom konsumenci będą podejmować świadome i najlepsze dla siebie decyzje w sprawach finansowych" - podkreśliła Krasnodębska-Tomkiel.
Przewodniczący KNF Andrzej Jakubiak podkreślił z kolei, że klienci instytucji finansowych powinni bardziej świadomie podejmować decyzje, komu powierzają swoje pieniądze, albo od kogo i na jakich warunkach zaciągają pożyczki. "Z badań przeprowadzonych przez Komisję Nadzoru Finansowego wynika, że klienci podmiotów finansowych często nie wiedzą o istnieniu mechanizmów gwarancyjnych na rynku finansowym oraz nadzorze nad tym sektorem. Należy pamiętać, że obietnica wysokiego zysku zawsze niesie za sobą wysokie ryzyko straty" - podkreślił cytowany w komunikacie KNF Jakubiak.
Za pośrednictwem tej witryny będzie można m.in. zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczek (sprawdź wiarygodność firmy; policz całkowity koszt pożyczki; dokładnie przeczytaj umowę; nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz), użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak niebezpieczne kruczki prawne są stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp do kluczowych aktów prawnych.
Ponadto w ramach kampanii w stacjach telewizyjnych i radiowych będą emitowane spoty informacyjne przetłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami, dzięki czemu będą one dostępne dla szerokiej publiczności.
Akcję wspierają media publiczne i katolickie. Do udziału w kampanii zostały także zaproszone media komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in. Episkopat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna Izba Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych (np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną scenariusze lekcji dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponad gimnazjalnych dotyczące problematyki poruszanej w ramach akcji.
Skomentuj artykuł