1,5 tys. klientów upadłego biura przebywa za granicą
Ze wstępnych informacji wynika, że poza granicami kraju przebywa ok 1500 klientów biura podróży Alfa Star, które ogłosiło w sobotę utratę płynności finansowej - poinformowała rzeczniczka mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego Marta Milewska.
Jak powiedziała dziennikarzom, przedstawiciele biura skontaktowali się z urzędem informując, że z powodów finansowych muszą rozpocząć procedurę zmierzającą do upadłości Alfa Star.
Milewska powiedziała, że przedstawiciele biura przekazali wstępne informacje, z których wynika, że poza granicami kraju przebywa około 1500 klientów Alfa Star. Niestety - dodała - nie przekazano jeszcze w jakich krajach przebywają turyści, a ta informacja - jak podkreśliła Milewska - jest kluczowa, by móc zweryfikować sytuację i sprawdzić, jakiego rodzaju wsparcia oni potrzebują.
Wiadomo jedynie o kilkunastu osobach, które przebywają na Rodos i nie mają opłaconego hotelu; w tym przypadku - zaznaczyła Milewska - trzeba szybko podjąć decyzję, bo osoby te są pod opieką konsula, ale bez zapewnionego hotelu, będą musiały wrócić do Polski.
Podała też, że z informacji przekazanych przez biuro wynika, że pozostali turyści mają opłacone hotele, co - jak dodała - pozwala myśleć, że ich urlopy zostaną dokończone i urząd z gwarancji ubezpieczeniowej biura - która wynosi 20 mln zł - opłaci ich powrót do kraju.
W komunikacie biura Alfa Star stwierdzono, że we wszystkich sprawach związanych z niezrealizowanymi umowami o świadczenie usług turystycznych, powrotami do kraju oraz w sprawie zwrotu środków za niezrealizowane świadczenia Alfa Star S.A. zaleca kontakt z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
W sytuacji upadku biura podróży procedura wygląda tak, że marszałek województwa uruchamia jego gwarancję ubezpieczeniową. Z tych pieniędzy opłaca koszty powrotu klientów biura do Polski, a także zaspokajane są z nich roszczenia tych osób, które zapłaciły za wycieczkę, ale nie zdążyły na nią pojechać.
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych organizator lub pośrednik turystyczny musi posiadać na wypadek swojej niewypłacalności zabezpieczenie finansowe w formie m.in. umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej.
Skomentuj artykuł