PO oszukała Polaków ws. Kolei Dużych Prędkości

PO oszukała Polaków ws. Kolei Dużych Prędkości
(fot. Hembo Pagi / flickr.com)
PAP / slo

SLD zarzucił w czwartek PO, że oszukała Polaków, najpierw zapowiadając realizację projektu Kolei Dużych Prędkości do ok. 2020 roku, a teraz oznajmiając, że projekt nie powstanie przed 2030 rokiem.

- Okazuje się, że z tych zapowiedzi (...) nic nie pozostało - pan minister Nowak mówi, że nie ma możliwości i nie ma szans, żeby budowa Kolei Dużych Prędkości była rozpoczęta do 2030 roku. Co to oznacza? PO oszukała po raz kolejny Polaków, mówiąc przed wyborami o budowie Kolei Dużych Prędkości - powiedział rzecznik klubu SLD Dariusz Joński na czwartkowej konferencji prasowej.

- Żądamy od pana ministra Nowaka: albo niech wycofa się z tego, co powiedział wczoraj, albo też niech powie jaka jest prawda. Być może od początku byliśmy łudzeni, że ten wielki projekt ma być realizowany, a nigdy nie było na niego pieniędzy - podkreślił poseł Sojuszu.

Jak dodał, SLD chce wiedzieć, kto "oszukiwał" w sprawie Kolei Dużych Prędkości: Nowak, czy jego poprzednik, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, zapewniając przed wyborami parlamentarnymi, że inwestycja powstanie.

DEON.PL POLECA

Joński przypomniał też, że pod koniec listopada klub Sojuszu złożył w Sejmie wniosek o to, by Nowak przedstawił posłom "bilans otwarcia" i poinformował ich, które inwestycje drogowe i kolejowe zostaną zrealizowane zgodnie z planem, a które są zagrożone. Według niego, wnioskiem ma zająć się sejmowa komisja infrastruktury.

W ostatnich latach - po tym jak w 2007 r. Platforma Obywatelska wygrała wybory parlamentarne - prace nad realizacją w Polsce szybkiej kolei przyspieszyły. Obietnica realizacji programu budowy Kolei Dużych Prędkości pojawiła się np. w pierwszym expose premiera Donalda Tuska. W tym roku zakończyły się prace nad studium wykonalności inwestycji, w październiku nadzorująca realizację projektu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowała wstępny przebieg tej trasy.

Kolejarze szacowali, że czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się dzięki szybkiej kolei do 35 minut, między Warszawą a Poznaniem do 1 godz. 35 minut, zaś między Warszawą a Wrocławiem do 1 godz. 40 minut. Według planów, budowa linii miała się zacząć w 2014 r., a pierwsze pociągi miały nią pojechać w 2020 r.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

PO oszukała Polaków ws. Kolei Dużych Prędkości
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.