Trasa ekspresowa Warszawa-Kraków gotowa do 2020 roku
Na przełomie 2019 i 2020 r. powinien być gotowy blisko 30-kilometrowy odcinek trasy S7, łączący Warszawę z Grójcem. Ułatwi to wyjazd ze stolicy na południe Polski. Do 2020 r. ekspresówka ma być już na całej trasie Warszawa-Kraków.
Budowa trasy S7 z Warszawy do Grójca została podzielona na trzy odcinki. Pierwszy, o długości ok. 6,6 km, od węzła Warszawa - Lotnisko, gdzie znajduje się skrzyżowanie z południową obwodnicą Warszawy, do Lesznowoli; drugi o długości ok. 14,8 km - z Lesznowoli do Tarczyna i trzeci o długości ok. 7,8 km - z Tarczyna do obwodnicy Grójca. W ramach rozpisanego przetargu wyłonionych ma być trzech wykonawców.
Jak powiedział rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki, dwa lata temu GDDKiA wprowadziła praktykę dzielenia zadań inwestycyjnych na kilkukilometrowe odcinki realizacyjne. "Przygotowanie krótkich odcinków zdecydowanie wpływa na zwiększenie konkurencyjności poprzez możliwość udziału większej liczby mniejszych firm" - wyjaśnił Krynicki.
"Długość odcinków została tak zaplanowana, aby w sytuacji ewentualnych opóźnień realizacyjnych na jednym z odcinków, pozostałe mogły funkcjonować w powiązaniu z istniejącym układem komunikacyjnym" - dodał Krynicki.
Przetarg na budowę trasy z Warszawy do Grójca jest dwustopniowy. W pierwszym etapie - do 26 października - wykonawcy będą składali wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po sprawdzeniu potencjalnych oferentów, wyznaczona zostanie lista zatwierdzonych podmiotów, do których zostanie skierowane zaproszenie do składania właściwych ofert. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy wykonawcy mają mieć 37 miesięcy na realizację inwestycji.
Według Krynickiego jeśli wszystkie planowane na najbliższe kilka lat inwestycje na drodze S-7 będą przebiegać zgodnie z harmonogramem, to w 2020 r. na całej długości trasy Warszawa - Kraków będzie ekspresówka.
W drugiej połowie września otworzono połączenie krajowej "siódemki" z ekspresową obwodnicą Warszawy. Dzięki niemu kierowcy mogą omijać zakorkowany Raszyn i Janki oraz wjechać bezkolizyjnie na południową obwodnicę Warszawy.
Przed końcem 2018 r. ma być wybudowana zachodnia obwodnica Radomia. Koszt budowy 25-kilometrowego odcinka to 729,4 mln zł.
Obecnie budowany jest także liczący około 22 km odcinek trasy S7 od obwodnicy Radomia do granicy województw: mazowieckiego i świętokrzyskiego. Nową ekspresówką na tym odcinku kierowcy mają pojechać w 2017 roku.
Skomentuj artykuł