Tomasz Kołodziejczyk / "Być dla innych"
Uważam, że powinniśmy mówić o zasadach bycia w grupie jako o dorobku ludzkości. Naprawdę. Te zasady zostały wypracowane przez setki tysięcy lat. Ludzie po prostu nauczyli się tego, że grupa efektywniej pracuje, gdy jedna osoba mówi, a reszta słucha.
Uważam, że powinniśmy mówić o zasadach bycia w grupie jako o dorobku ludzkości. Naprawdę. Te zasady zostały wypracowane przez setki tysięcy lat. Ludzie po prostu nauczyli się tego, że grupa efektywniej pracuje, gdy jedna osoba mówi, a reszta słucha.
Jarosław Kordziński / "Być dla innych"
Wśród wielu uczących przeważa opinia, że dobry nauczyciel to ten, który nie ma problemu z dyscypliną na lekcji. Ale czym jest dyscyplina? Potocznie rozumiana wywołuje negatywne skojarzenia. Budzi nawet opór jako coś, co zagraża wolności człowieka, podporządkowuje wobec niej jednych drugim.
Wśród wielu uczących przeważa opinia, że dobry nauczyciel to ten, który nie ma problemu z dyscypliną na lekcji. Ale czym jest dyscyplina? Potocznie rozumiana wywołuje negatywne skojarzenia. Budzi nawet opór jako coś, co zagraża wolności człowieka, podporządkowuje wobec niej jednych drugim.
Wojciech Żmudziński SJ / "Być dla innych"
Tym razem rozpoczynamy w „Być dla innych” dyskusję o dyscyplinie w szkole, w pracy i w życiu codziennym. Wielu nauczycieli i rodziców przyznaje, że nie przychodzi im łatwo dyscyplinować dzieci. Z jednej strony pragną wychować je do niezależności, z drugiej zaś strony chcą, by słuchały ich nauk. Czy narastające trudności w prowadzeniu zajęć lekcyjnych i angażowaniu dzieci w rodzinne obowiązki mają swoje źródło w zmianach kulturowych, czy też są efektem nieumiejętności dorosłych?
Tym razem rozpoczynamy w „Być dla innych” dyskusję o dyscyplinie w szkole, w pracy i w życiu codziennym. Wielu nauczycieli i rodziców przyznaje, że nie przychodzi im łatwo dyscyplinować dzieci. Z jednej strony pragną wychować je do niezależności, z drugiej zaś strony chcą, by słuchały ich nauk. Czy narastające trudności w prowadzeniu zajęć lekcyjnych i angażowaniu dzieci w rodzinne obowiązki mają swoje źródło w zmianach kulturowych, czy też są efektem nieumiejętności dorosłych?
Miałam siedemnaście lat - zaczęła opowiadać pani N.W., kiedy wydało mi się, że jestem na takim dnie, jakie trudno sobie wyobrazić. Matka się rozwiodła, a ja musiałam mieszkać z nią i z jej nowym mężem, który był człowiekiem strasznym. Musiałam z nimi mieszkać do osiemnastu lat - do swojej pełnoletniości. Zmarła też wtedy moja babcia, matka ojca, która była moją powierniczką i kimś, w kim miałam oparcie.
Miałam siedemnaście lat - zaczęła opowiadać pani N.W., kiedy wydało mi się, że jestem na takim dnie, jakie trudno sobie wyobrazić. Matka się rozwiodła, a ja musiałam mieszkać z nią i z jej nowym mężem, który był człowiekiem strasznym. Musiałam z nimi mieszkać do osiemnastu lat - do swojej pełnoletniości. Zmarła też wtedy moja babcia, matka ojca, która była moją powierniczką i kimś, w kim miałam oparcie.
Wojciech Żmudziński SJ / „Być dla innych”
Rozmowa z panią Ewą Marszał, mieszkającą we wspólnocie jezuitów w Warszawie-Falenicy i dzieląca swoją życiową misję z misją Towarzystwa Jezusowego.
Rozmowa z panią Ewą Marszał, mieszkającą we wspólnocie jezuitów w Warszawie-Falenicy i dzieląca swoją życiową misję z misją Towarzystwa Jezusowego.
Agnieszka Wojsz / "Być dla Innych"
Nie ma jak podróże - polska zima, PKP i remonty torowiska, które przedłużają podróż o trzy, cztery godziny. Można przeklinać swój los pasażera i z bezsilności narzekać. Można też niekończącą się podróż wykorzystać do przemyśleń lub poznania mentalności współpasażerów.
Nie ma jak podróże - polska zima, PKP i remonty torowiska, które przedłużają podróż o trzy, cztery godziny. Można przeklinać swój los pasażera i z bezsilności narzekać. Można też niekończącą się podróż wykorzystać do przemyśleń lub poznania mentalności współpasażerów.
Wojciech Żmudziński SJ / „Być dla innych”
Do rąk Czytelników oddajemy numer poświęcony wychowaniu kobiety oraz równemu traktowaniu dziewcząt i chłopców w szkole. Wśród proponowanych tekstów znajdą Państwo poruszające świadectwa kobiet zaangażowanych w czynienie świata lepszym jak również refleksje o roli szkoły w przygotowywaniu dziewcząt do dorosłego życia. Na ile to przygotowanie powinno różnić się w swoich metodach i treściach od wychowywania chłopców? Z jakimi stereotypami płci zmagamy się w polskich szkołach?
Do rąk Czytelników oddajemy numer poświęcony wychowaniu kobiety oraz równemu traktowaniu dziewcząt i chłopców w szkole. Wśród proponowanych tekstów znajdą Państwo poruszające świadectwa kobiet zaangażowanych w czynienie świata lepszym jak również refleksje o roli szkoły w przygotowywaniu dziewcząt do dorosłego życia. Na ile to przygotowanie powinno różnić się w swoich metodach i treściach od wychowywania chłopców? Z jakimi stereotypami płci zmagamy się w polskich szkołach?
Wojciech Żmudziński SJ / „Być dla innych”
W wywiadzie udzielonym dla „Być dla innych” poznałem szefa Wielkiej Orkiestry jako uczestnika antykomunistycznych demonstracji, troskliwego dziadka i jajcarza, śmiejącego się z hasła „róbta, co chceta”.
W wywiadzie udzielonym dla „Być dla innych” poznałem szefa Wielkiej Orkiestry jako uczestnika antykomunistycznych demonstracji, troskliwego dziadka i jajcarza, śmiejącego się z hasła „róbta, co chceta”.
Sławomir Pietrak
Czy mamy prawo "cywilizować" na siłę? Czy człowiek ma prawo żyć zgodnie ze swoimi poglądami, zgodnie z posiadanymi zasobami tak kulturowymi, intelektualnymi jak i materialnymi? Czy człowiek może być represjonowany pod pozorem niesienia dobra?
Czy mamy prawo "cywilizować" na siłę? Czy człowiek ma prawo żyć zgodnie ze swoimi poglądami, zgodnie z posiadanymi zasobami tak kulturowymi, intelektualnymi jak i materialnymi? Czy człowiek może być represjonowany pod pozorem niesienia dobra?
Joanna Kopacz
Agnieszka jest siedemnastoletnią dziewczyną, bardzo nieśmiałą, zamkniętą. Unika kontaktu z ludźmi, nie patrzy w oczy, jest nieufna i boi się nawiązać bliższą znajomość. Ubiera się w szarości i brązy, bo nie lubi rzucać się w oczy. Nie ma żadnych przyjaciół, kontakt utrzymuje jedynie ze starsza siostrą, która kilka lat temu wyprowadziła się z domu rodzinnego.
Agnieszka jest siedemnastoletnią dziewczyną, bardzo nieśmiałą, zamkniętą. Unika kontaktu z ludźmi, nie patrzy w oczy, jest nieufna i boi się nawiązać bliższą znajomość. Ubiera się w szarości i brązy, bo nie lubi rzucać się w oczy. Nie ma żadnych przyjaciół, kontakt utrzymuje jedynie ze starsza siostrą, która kilka lat temu wyprowadziła się z domu rodzinnego.
Wojciech Żmudziński SJ / „Być dla innych”
Przemoc w rodzinie i wobec rodziny. Klapsy i psychiczne znęcanie się nad dziećmi. Eskalacja konfliktów i agresywne postawy wśród nauczycieli. Niewinna zabawa w Internecie i przemoc w sieci. Skuteczne karanie ucznia – prawo czy bezprawie? Poruszane w numerze tematy inspirują, łamią schematy, zmuszają do refleksji a nieraz bulwersują.
Przemoc w rodzinie i wobec rodziny. Klapsy i psychiczne znęcanie się nad dziećmi. Eskalacja konfliktów i agresywne postawy wśród nauczycieli. Niewinna zabawa w Internecie i przemoc w sieci. Skuteczne karanie ucznia – prawo czy bezprawie? Poruszane w numerze tematy inspirują, łamią schematy, zmuszają do refleksji a nieraz bulwersują.
Niedawno w DEONowych komentarzach pojawił się termin "dziwny katolik". Rozumiem, że przeciwieństwem tego "dziwnego" jest katolik "prawdziwy". Będąc w górskim schronisku (zaledwie, ach zaledwie tydzień temu!) pomyślałem sobie, że ten "prawdziwy" katolik życie ma doprawdy ciężkie. Nie może cieszyć się wakacjami jak inni, nieświadomi, "dziwni", zaprzedani złu.
Niedawno w DEONowych komentarzach pojawił się termin "dziwny katolik". Rozumiem, że przeciwieństwem tego "dziwnego" jest katolik "prawdziwy". Będąc w górskim schronisku (zaledwie, ach zaledwie tydzień temu!) pomyślałem sobie, że ten "prawdziwy" katolik życie ma doprawdy ciężkie. Nie może cieszyć się wakacjami jak inni, nieświadomi, "dziwni", zaprzedani złu.
Natalia Rekiel / "Być dla Innych"
Martyna Wojciechowska, redaktor naczelna polskiej edycji magazynów National Geographic i National Geographic Traveler, zdobywczyni Korony Ziemi w trudniejszej wersji Reinholda Messnera. Uczestniczka rajdu Dakar, prezenterka telewizyjna. Autorka czterech książek oraz licznych publikacji prasowych. Kobieta Roku 2009 w rankingu czasopisma „Twój Styl”.
Martyna Wojciechowska, redaktor naczelna polskiej edycji magazynów National Geographic i National Geographic Traveler, zdobywczyni Korony Ziemi w trudniejszej wersji Reinholda Messnera. Uczestniczka rajdu Dakar, prezenterka telewizyjna. Autorka czterech książek oraz licznych publikacji prasowych. Kobieta Roku 2009 w rankingu czasopisma „Twój Styl”.
Dariusz Dulaba / "Być dla Innych"
Z duszpasterzem i nauczycielem z Kolleg St. Blasien w Niemczech, jezuitą o. Ludgerem Joosem rozmawia Dariusz Dulaba
Z duszpasterzem i nauczycielem z Kolleg St. Blasien w Niemczech, jezuitą o. Ludgerem Joosem rozmawia Dariusz Dulaba
Aleksandra Martynowska / "Być dla Innych
Odrabianie lekcji to trudny temat zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców. Dzieci mają kłopoty z zorganizowaniem pracy, zaplanowaniem poszczególnych czynności. Rozprasza je bardzo wiele spraw wewnętrznych (własne myśli) i zewnętrznych (dźwięki i odgłosy domowe i z ulicy). Rodzice denerwują się, że ich podopieczni tracą czas, więc ograniczają im różne przyjemności: „dostaniesz, jak odrobisz lekcje” itp.
Odrabianie lekcji to trudny temat zarówno dla dzieci jak i dla ich rodziców. Dzieci mają kłopoty z zorganizowaniem pracy, zaplanowaniem poszczególnych czynności. Rozprasza je bardzo wiele spraw wewnętrznych (własne myśli) i zewnętrznych (dźwięki i odgłosy domowe i z ulicy). Rodzice denerwują się, że ich podopieczni tracą czas, więc ograniczają im różne przyjemności: „dostaniesz, jak odrobisz lekcje” itp.
"Być dla Innych" 3 (42) 2010
W 42 numerze kwartalnika udzielamy głosu zarówno podróżnikom jak i innym pasjonatom, którzy stali się dla wielu młodych ludzi przykładem życia pełnego przygód, dającego satysfakcję i motywującego do stawiania czoła wyzwaniom. Proponujemy także praktyczne materiały dla rodziców posyłających swoje dziecko do pierwszej klasy.
W 42 numerze kwartalnika udzielamy głosu zarówno podróżnikom jak i innym pasjonatom, którzy stali się dla wielu młodych ludzi przykładem życia pełnego przygód, dającego satysfakcję i motywującego do stawiania czoła wyzwaniom. Proponujemy także praktyczne materiały dla rodziców posyłających swoje dziecko do pierwszej klasy.
"Być dla innych" 2/2010
W głównym dziale naszego pisma zajmujemy się tematem mistrza, rozmawiamy o autorytetach i idolach. Ponadto wiele innych artykułów i wywiadów dotyczy radzenia sobie w konfliktach i trudnych sytuacjach wychowawczych.
W głównym dziale naszego pisma zajmujemy się tematem mistrza, rozmawiamy o autorytetach i idolach. Ponadto wiele innych artykułów i wywiadów dotyczy radzenia sobie w konfliktach i trudnych sytuacjach wychowawczych.
S. Sebastiana Filip, CSFN / "Być dla innych"
"[...] mistrz nie jest kimś, kto czegoś uczy; mistrz to ktoś, kto zachęca ucznia do dołożenia wszelkich starań, aby odkrył to, o czym już wie."
(Paulo Coelho)
"[...] mistrz nie jest kimś, kto czegoś uczy; mistrz to ktoś, kto zachęca ucznia do dołożenia wszelkich starań, aby odkrył to, o czym już wie."
(Paulo Coelho)
Bogdan Kosztyła / "Być dla innych"
Czy można być mistrzem, będąc rodzicem? Jeśli tak, to jak to zrobić? Być może, te pytania mogą skłonić niektórych rodziców do refleksji nad własnym rodzicielstwem. Chciałbym, żeby postawione pytania i znalezione odpowiedzi zachęciły współczesnych rodziców do mistrzostwa.
Czy można być mistrzem, będąc rodzicem? Jeśli tak, to jak to zrobić? Być może, te pytania mogą skłonić niektórych rodziców do refleksji nad własnym rodzicielstwem. Chciałbym, żeby postawione pytania i znalezione odpowiedzi zachęciły współczesnych rodziców do mistrzostwa.
Joanna Kopacz / "Być dla innych"
Tato powiedział, że sobie z panią na wywiadówce porozmawia…, czyli jak sobie poradzić z rozzłoszczonym rodzicem
Tato powiedział, że sobie z panią na wywiadówce porozmawia…, czyli jak sobie poradzić z rozzłoszczonym rodzicem
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}