Napiszę to wprost - czasem trzeba się postawić, choć dobrze by było żeby "nad naszą asertywnością nie zachodziło słońce" (tak, to parafraza).
Napiszę to wprost - czasem trzeba się postawić, choć dobrze by było żeby "nad naszą asertywnością nie zachodziło słońce" (tak, to parafraza).
KAI /rj
Trzeba szukać realnego spotkania z niewierzącymi - podkreśla bp Wiesław Śmigiel, który od niedawna przewodniczy Komitetowi Episkopatu ds. Dialogu z Niewierzącymi.
Trzeba szukać realnego spotkania z niewierzącymi - podkreśla bp Wiesław Śmigiel, który od niedawna przewodniczy Komitetowi Episkopatu ds. Dialogu z Niewierzącymi.
Kilka dni temu Centrum Myśli Jana Pawła II zorganizowało kolejną debatę z cyklu "Dziedziniec dialogu". Wśród jej uczestników pojawił się m.in. Adam Michnik czy Magdalena Środa. I to dla niektórych stało się powodem dla przekreślenia całej inicjatywy, a nawet posądzenia kard. Kazimierza Nycza, który patronuje przedsięwzięciu o działania anty-ewangelizacyjne. Bo przecież "prawdziwi" katolicy mogą rozmawiać wyłącznie między sobą...
Kilka dni temu Centrum Myśli Jana Pawła II zorganizowało kolejną debatę z cyklu "Dziedziniec dialogu". Wśród jej uczestników pojawił się m.in. Adam Michnik czy Magdalena Środa. I to dla niektórych stało się powodem dla przekreślenia całej inicjatywy, a nawet posądzenia kard. Kazimierza Nycza, który patronuje przedsięwzięciu o działania anty-ewangelizacyjne. Bo przecież "prawdziwi" katolicy mogą rozmawiać wyłącznie między sobą...
KAI / kn
Watykańska inicjatywa dialogu wierzących i niewierzących po raz pierwszy odbywa się w USA.
Watykańska inicjatywa dialogu wierzących i niewierzących po raz pierwszy odbywa się w USA.
Logo źródła: Więź Łukasz Dulęba, Marcin Pera / "Więź"
Prowadzenie dialogu z ludźmi innych religii nie oznacza rezygnacji z własnych przekonań. Najpierw sami musimy być przekonani co do wartości, które niesiemy, musimy być autentyczni. Inaczej nie będziemy mieli zbyt wiele do powiedzenia - mówi abp Henryk Muszyński.
Prowadzenie dialogu z ludźmi innych religii nie oznacza rezygnacji z własnych przekonań. Najpierw sami musimy być przekonani co do wartości, które niesiemy, musimy być autentyczni. Inaczej nie będziemy mieli zbyt wiele do powiedzenia - mówi abp Henryk Muszyński.
Zofia Jabłonowska-Ratajska
Dziedziniec Pogan nosił w tegorocznym warszawskim wydaniu nazwę Dziedziniec dialogu. Rozmowy z tego "przedsionka świątyni" toczyły się w przekonaniu, że należy słuchać innych, starając się "dostrzegać wszystko, co dobre i święte w nauczaniu drugiej strony".
Dziedziniec Pogan nosił w tegorocznym warszawskim wydaniu nazwę Dziedziniec dialogu. Rozmowy z tego "przedsionka świątyni" toczyły się w przekonaniu, że należy słuchać innych, starając się "dostrzegać wszystko, co dobre i święte w nauczaniu drugiej strony".
ks. Tomasz Halik
Kiedy rozmyślałem o "ludziach z obrzeża", o niewierzących, o solidarności z wątpiącymi i o tym, gdzie właściwie znajduje się centrum, a gdzie obrzeże tej tak niezwykłej wspólnoty, jaką jest Kościół, przyszła mi na myśl pewna młoda kobieta, która w swoim dzienniku zapisała kiedyś słowa: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
Kiedy rozmyślałem o "ludziach z obrzeża", o niewierzących, o solidarności z wątpiącymi i o tym, gdzie właściwie znajduje się centrum, a gdzie obrzeże tej tak niezwykłej wspólnoty, jaką jest Kościół, przyszła mi na myśl pewna młoda kobieta, która w swoim dzienniku zapisała kiedyś słowa: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
- Kiedy przywódcy w różnych dziedzinach proszą mnie o radę, moja odpowiedź jest zawsze taka sama: dialog, dialog, dialog - powiedział papież podczas Światowych Dni Młodzieży w Brazylii. Ten silny akcent na praktykę dialogu jest w pontyfikacie Franciszka obecny od początku, ale teraz wybrzmiał niezwykle donośnym głosem.
- Kiedy przywódcy w różnych dziedzinach proszą mnie o radę, moja odpowiedź jest zawsze taka sama: dialog, dialog, dialog - powiedział papież podczas Światowych Dni Młodzieży w Brazylii. Ten silny akcent na praktykę dialogu jest w pontyfikacie Franciszka obecny od początku, ale teraz wybrzmiał niezwykle donośnym głosem.
Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie / mh
W Marsylii trwa kolejny etap Dziedzińca Pogan, czyli nowego dialogu Kościoła z niewierzącymi. Został on podjęty z inicjatywy Benedykta XVI i do dziś patronuje mu Stolica Apostolska. Stąd obecność kard. Gianfranca Ravasiego, przewodniczącego Papieskiej Rady ds. Kultury.
W Marsylii trwa kolejny etap Dziedzińca Pogan, czyli nowego dialogu Kościoła z niewierzącymi. Został on podjęty z inicjatywy Benedykta XVI i do dziś patronuje mu Stolica Apostolska. Stąd obecność kard. Gianfranca Ravasiego, przewodniczącego Papieskiej Rady ds. Kultury.
Andrzej Majewski SJ / "Przegląd Powszechny"
O kulturze, symbolach i języku Kościoła oraz o dialogu wierzących z niewierzącymi - rozmowa z kardynałem Gianfranco Ravasim.
O kulturze, symbolach i języku Kościoła oraz o dialogu wierzących z niewierzącymi - rozmowa z kardynałem Gianfranco Ravasim.
Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie
Piękno i transcendencja były tematem kolejnej edycji "Dziedzińca pogan", który tym razem odbył się w Barcelonie. Wziął w nim udział jej pomysłodawca, kard. Gianfranco Ravasi, przewodniczący Papieskiej Rady Kultury.
Piękno i transcendencja były tematem kolejnej edycji "Dziedzińca pogan", który tym razem odbył się w Barcelonie. Wziął w nim udział jej pomysłodawca, kard. Gianfranco Ravasi, przewodniczący Papieskiej Rady Kultury.
KAI / slo
O drogach i bezdrożach dialogu z niewierzącymi debatował 25 kwietnia br. we Włocławku Komitet KEP ds. Dialogu z Niewierzącymi, na czele którego stoi bp Wiesław Mering. Zaproszeni goście, którymi byli dwaj profesorowie UKSW w Warszawie ks. prof. Waldemar Chrostowski i ks. prof. Leonard Fic mówili o istocie dialogu Kościoła z niewierzącymi i o dialogu z wyznawcami innych religii.
O drogach i bezdrożach dialogu z niewierzącymi debatował 25 kwietnia br. we Włocławku Komitet KEP ds. Dialogu z Niewierzącymi, na czele którego stoi bp Wiesław Mering. Zaproszeni goście, którymi byli dwaj profesorowie UKSW w Warszawie ks. prof. Waldemar Chrostowski i ks. prof. Leonard Fic mówili o istocie dialogu Kościoła z niewierzącymi i o dialogu z wyznawcami innych religii.
Bezdyskusyjnie fundamentem naszej postawy wobec świata "pozakościelnego", a nawet tego wrogo do nas nastawionego, powinna być miłość. Jednak miłość nie oznacza, że mamy być mili.
Bezdyskusyjnie fundamentem naszej postawy wobec świata "pozakościelnego", a nawet tego wrogo do nas nastawionego, powinna być miłość. Jednak miłość nie oznacza, że mamy być mili.
KAI / drr
Wyrok Trybunału w Strasburgu w sprawie krzyży, prawnie zagwarantowana obecność krzyży w klasach szkolnych, odwołanie do Boga w konstytucjach, jak to ma miejsce w nowej ustawie zasadniczej Węgier „nie czyni Europy bardziej chrześcijańską” – uważa ks. Tomaš Halík, wybitny czeski teolog i filozof religii, autor licznych tłumaczonych również na polski książek.
Wyrok Trybunału w Strasburgu w sprawie krzyży, prawnie zagwarantowana obecność krzyży w klasach szkolnych, odwołanie do Boga w konstytucjach, jak to ma miejsce w nowej ustawie zasadniczej Węgier „nie czyni Europy bardziej chrześcijańską” – uważa ks. Tomaš Halík, wybitny czeski teolog i filozof religii, autor licznych tłumaczonych również na polski książek.
Papieska Rada do spraw Kultury zainaugurowała w tych dniach nową inicjatywę, inspirowaną przez Benedykta XVI: dialog z ateistami, agnostykami i obojętnymi religijnie (a raczej jest to powrót do idei Sekretariatu ds. Niewierzących). Przedsięwzięcie to, nazwane „Dziedziniec pogan”, z paru względów jest szczególnie godne uwagi.
Papieska Rada do spraw Kultury zainaugurowała w tych dniach nową inicjatywę, inspirowaną przez Benedykta XVI: dialog z ateistami, agnostykami i obojętnymi religijnie (a raczej jest to powrót do idei Sekretariatu ds. Niewierzących). Przedsięwzięcie to, nazwane „Dziedziniec pogan”, z paru względów jest szczególnie godne uwagi.
Logo źródła: Przewodnik Katolicki ks. Dariusz Madejczyk
O dialogu, ludziach niewierzących i współczesnych zadaniach Kościoła w Polsce, mówi bp Wiesław Alojzy Mering, ordynariusz włocławski, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Niewierzącymi KEP.
O dialogu, ludziach niewierzących i współczesnych zadaniach Kościoła w Polsce, mówi bp Wiesław Alojzy Mering, ordynariusz włocławski, przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Niewierzącymi KEP.
Logo źródła: Posłaniec Zbigniew Kubacki SJ / "Posłaniec" listopad 2009
Dialog międzyreligijny jest istotnym czynnikiem misji ewangelizacyjnej Kościoła. Dobrze rozumiany prowadzi do zgłębiania tajemnicy Bożego planu zbawienia i przyczynia się do budowania pokoju i sprawiedliwości na świecie. Źle rozumiany niesie z sobą pewne niebezpieczeństwa.
Dialog międzyreligijny jest istotnym czynnikiem misji ewangelizacyjnej Kościoła. Dobrze rozumiany prowadzi do zgłębiania tajemnicy Bożego planu zbawienia i przyczynia się do budowania pokoju i sprawiedliwości na świecie. Źle rozumiany niesie z sobą pewne niebezpieczeństwa.
Logo źródła: Życie Duchowe Marek Blaza SJ / "Życie Duchowe"
Do Soboru Watykańskiego II oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego wobec religii niechrześcijańskich było zasadniczo negatywne i raczej podejrzliwe. Religie te postrzegano bowiem jako fałszywe wierzenia, a ich wyznawców uważano za ludzi, którzy poprzez przyjęcie chrztu winni włączyć się do widzialnych struktur Kościoła katolickiego. Wyznawców tych religii dzielono wówczas na dwie odrębne kategorie: Żydów i pogan.
Do Soboru Watykańskiego II oficjalne stanowisko Kościoła katolickiego wobec religii niechrześcijańskich było zasadniczo negatywne i raczej podejrzliwe. Religie te postrzegano bowiem jako fałszywe wierzenia, a ich wyznawców uważano za ludzi, którzy poprzez przyjęcie chrztu winni włączyć się do widzialnych struktur Kościoła katolickiego. Wyznawców tych religii dzielono wówczas na dwie odrębne kategorie: Żydów i pogan.