Bp Artur Ważny: Kościół dopuszcza przyjmowanie Komunii na cztery sposoby. Niektórzy mają z tym wielki problem

Bp Artur Ważny. Fot. Profetopl / YouTube
Bp Artur Ważny / profeto

- Kościół dopuszcza przyjmowanie Komunii Świętej na cztery sposoby - stojąc, klęcząc, do ust i na rękę. Niektórzy mają z tym wielki problem, niszcząc Kościół i dokonując rozłamu w Kościele - mówi bp Artur Ważny. Zobacz siódmy odcinek wielkopostnych rekolekcji "Ile Kościoła w Kościele?".

Bez Ducha Świętego nie ma Kościoła

- Niektórzy ojcowie Kościoła uważają, że pierwsze zesłanie Ducha Świętego było wtedy, gdy Jezus, "skłoniwszy głowę, oddał ducha". Ten "duch" to Duch Święty, który zstąpił na obecnych pod krzyżem - na ten miniaturowy Kościół - mówi bp Artur Ważny i dodaje:

"Okazuje się, że bez Ducha Świętego nie ma Kościoła. Duch święty zwołuje Kościół, gromadzi Kościół, sprawia, że każdy z nas w sercu może wołać: »Abba Ojcze«. To Duch Święty sprawia, że Kościół jest przedłużeniem wcielenia Jezusa Chrystusa. Jest znakiem i narzędziem zjednoczenia ludzi z Bogiem i całego rodzaju ludzkiego. To Duch Święty rodzi w Kościele charyzmaty i sprawia, jak dyrygent, że możemy w tej różnorodności darów brzmieć. To Duch Święty w sposób szczególny objawia się przez sakramenty Kościoła, w sposób szczególny w Eucharystii".

Różnorodność darów jest bogactwem

- Różnorodność darów jest bogactwem, jest zamierzona przez Boga, choć dziś wydaje się - także w polskim Kościele - czymś bardzo trudnym. Wielu nawzajem się osądza, oskarża o złe wierzenie, złą pobożność, o niewłaściwe zachowania w liturgii… To wielki problem, to niesłuchanie Ducha Świętego - wyjaśnia tarnowski biskup i dodaje:

DEON.PL POLECA

- Kościół dopuszcza przyjmowanie Komunii Świętej na cztery sposoby - stojąc, klęcząc, do ust i na rękę. Jak sobie z tym poradzić? Niektórzy mają z tym wielki problem, niszcząc Kościół i dokonując rozłamu w Kościele.

Posłuchaj całego odcinka:

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Bp Artur Ważny: Kościół dopuszcza przyjmowanie Komunii na cztery sposoby. Niektórzy mają z tym wielki problem
Komentarze (44)
ET
~Ewa T
17 sierpnia 2024, 16:06
Mowa świata i wielkich tego świata, na pewno nie Ducha Świętego, Kardynał Sarah, papież Benedykt, mistycy na świecie mówią ,że najgodniejszą postawą jest na klęcząco i do ust. Jeżeli wierzymy Kogo przyjmujemy to inaczej się nie da. Może powinniśmy zawalczyć o powrót balasek. A za tego biskupa trzeba się modlić.
HS
~Henryk Siniawski
19 marca 2024, 05:41
Zalecenie przyjmowania na rękę Komunii Świętej jest niezgodne z reżimem higieniczny i infekcyjnym. Przyjmowanie do ust jest praktyką zdecydowanie skuteczniejszą, aby uniknąć ryzyka infekcji jakiejkolwiek w tym koronawirusa. Wzięcie "na rękę” to dodatkowe ogniwo potencjalnej infekcji, ogniwo... tj. ręka tego który otrzymuje Chrystusa w opłatku. Otrzymanie bezpośrednio " do ust" pomija ten element ryzyka zainfekowana. Ważne: Podejrzewam, że mało znane. Po decyzji rezygnacji Benedykta XVI grono niemieckich dziennikarzy miało możność wywiadu. Na pytanie dlaczego odchodzi powiedział ( cytat z pamięci): Prosiłem abyście przyjmowali Eucharystię na klęcząco i do ust, ale nie usłuchaliście...dlatego!
JW
~Joanna Wiśniewska
16 marca 2024, 14:09
Podziwiam tych którzy klękają na posadzce. Dawniej był przed ołtarzem stopień na którym można było uklęknąć. I balustradka co można było się chwycić i podeprzeć. Czytam, że aniołowie pomagają wstać. Cóż, pozazdrościć.
NG
Nad Grobem
18 marca 2024, 11:41
"aniołowie pomagają wstać"? A byłaś kiedykolwiek w sytuacji, że nie byłaś w stanie wstać z kolan w kościele? Gdy zrozumiałaś, że jedyna pozycja którą jesteś w stanie przyjąć o własnych siłach to pozycja raczkującego dziecka? Jak ludzie w koła Ciebie rozważają czy wezwać pogotowie czy spróbować podnieść Cię i zrobić jak nie ustaniesz na nogach o własnych siłach? Niczego w tym nie ma do pozazdroszczenia. Wstyd, strach, rozpacz i łzy.
HS
~Henryk Siniawski
16 marca 2024, 12:12
Uzpełnienie za katechezą JPII Człowiek w swoim wnętrzu ma Pragnienie bycia sprawiedliwym wobec Boga, co nie jest możliwe. Możliwe jest bycia usprawiedliwiony w sakramencie pojednania w spowiedzi. "Wypełnienie" to ciągły akt cudu naprawy przez przyjmowanie mentalności Chrystusa w naprawie uszkodzenia grzechem pierworodnym, także recydywy grzechu naszej osobowoś ci i duszy (to więcej niż określenie psychologiczne). Jest to bowiem także dywinizacja nas samych, naszej duszy. To proces cudu w nas działania Chrystusa przyjęte w materialnym opłatku. Sami my ludzie nie jesteśmy władni naprawy siebie skutecznie. Wypełnienie, to życie "ponad ludzkie" , bo życie darami Ducha Świętego, gdzie małżeństwa są trwałe, a potomstwo liczne i dające szczęście nie "udrękę". Dzieci nie popełniają zamachu na swe życie (I miejsce w UE przypada Polakom). tego wszystkiego brak od ok 35 lat. Bo brak dziękczynienia. Ewangelicy są bez konsekracji.
TB
~Tadeusz Borkowski
15 marca 2024, 13:03
Pan Jezus nigdy nie wypowiedział się na temat tego jak mamy przyjmować Jego ciało. Gdyby to była bardzo ważne na pewno by to zrobił. Każdy wierzący ma swój sposób uwielbienia Pana; najlepiej gdy nie robi tego na pokaz
MG
~Michał Górny
14 marca 2024, 19:56
Najważniejsze chyba że ludzie.... przyjmują. Wazne ze z szacunkiem. Bierzcie i jedzcie. To jest Ciało Moje. Św Jan leżał na piersi Pana. Jezus bawił się na weselu w Kanie, moze nawet i jakies tańce byly do rytmow ówczesnego Zenka, Maria obmyla mu nogi olejkiem, a finalnie Pan oddał życie na krzyżu za mnie, z Miłości. Spozywalnym Jezusa kilogramami jakbym mógł zmieścić go w sercu. Ludzie ogarnijcie się.
JN
~Jan Nowak
14 marca 2024, 19:49
To jest właśnie charakterystyczne w Kościele Polskim. My prowadzimy polemiki, kampanie i do krwi ścieramy się o to, czy przyjmować Komunię św do ust czy na rękę, jakiego koloru ma być okładka Mszału i czy skłonić się raz czy trzy razy. Natomiast zupełnie nam wisi problem jak bronić ludzkie życie, czy dzieci w szkole mają mieć dostęp do przekazu wiary, czy nie nazbyt pochopnie Kościół orzeka nieważność małżeństwa katolickiego. Uwielbiamy boje o drobiazgi, bo nie umiemy ani nie chcemy walczyć o principia
LS
~Lech Szyndler
14 marca 2024, 17:06
Czy ks. Biskup dodał, że wprowadzenie komunii na rękę dokonało się właściwie wbrew woli Rzymu, na zasadzie zalegalizowania już funkcjonującej praktyki. Że Rzym niechętnie zgadzał się na wprowadzenie w nowych miejscach. Czy ks. Biskup zwrócił uwagę że w Polsce "popularność" tej praktyki wiąże się z covidem a nie z pobożnością i czcią do Najświętszego Sakramentu?
MZ
~Michał z Poznania
15 marca 2024, 07:59
...I czy ksiądz Biskup dodał, że wiara w realną obecność Chrystusa w Najświętszym Sakramencie tam gdzie wprowadzono ten sposób przyjmowania Ciała Pańskiego praktycznie umarła? W wielu tych miejscach organizowane są eventy typu Msza karnawałowa, gdzie w trakcie Komunii św. (na rączkę) tańczone są "kaczuchy" jak to można zobaczyć w sieci. Msze św. odprawiane na materacu w morzu z celebransem w slipkach po pas zanurzonym w wodzie. Na Mszach św. mieszane są komunikanty konsekrowane z niekonsekrowanymi (dosypane z woreczka, bo zabrakło). Czy naprawdę wobec tych okropności nie byłoby lepiej uczulić wiernych na to, aby klękali przed Najświętszym Sakramentem z wyrazem największej czci i wdzięczności, do czego zachęcał były prefekt Kongregacji Kultu Bożego i dyscypliny Sakramentów?
BH
~Biblistka Historyczna
15 marca 2024, 17:44
Porozmawiaj z księżmi misjonarzami to może Ci wyjaśnia w bardziej prosty sposób że na misjach od nastu lat jest komunia na rękę Nawet w Watykanie różnie można przyjmować komunię!!!
XZ
~XY Z
16 marca 2024, 21:45
A św.JPII jako kardynał Wojtyła odprawiał Mszę św w krótkich spodenkach na odwróconym kajaku.
HM
~Henryk Mazur
16 marca 2024, 23:50
A skąd ta wiedza?
KN
~Katarzyna Nowak
14 marca 2024, 15:03
Dajcie spokój, przecież Jezus też do ręki chleb rozdawał a nie do ust .KS.Biskup ma rację.
WD
~Witpolwd@wp.pl Drozd
14 marca 2024, 11:35
Na kleczacy i do ust.z wyjątkiem chorych .Ja biorę na kleczacy a podczas adoracji po komuni w ciszy słyszę ten głos Boga, że dzięki Wam są jeszcze łaski dla Kościoła, bo Ci ludzie jeszcze pilnują wiary.Gdy staniesz przed Bogiem to głową do ziemi będziesz błagał o przebaczenie grzechów.
MM
~Mariusz Misiorowski
14 marca 2024, 09:58
Nie przyjmujemy Komunii. Przyjmujemy Ciało Chrystusa, z którym się jednoczymy - w tym momencie następuje komunia, czyli zjednoczenie, wspólnota .
BH
~Biblistka Historyczna
13 marca 2024, 21:59
Ludzie poczytajcie historię podawania komuni do rąk czy do ust "W Kościele pierwszych wieków wierni przyjmowali Ciało Pańskie na rękę i sami wkładali je do ust. Pili równie ż Krew Pańską z jednego kielicha. Istniał dość powszechny zwyczaj zabierania przez świeckich Komunii św. do domów prywatnych, zwłaszcza dla chorych i uwięzionych współbraci. Często zabierali Ciało Pańskie dla własnych potrzeb duchowych, jako umocnienie i lekarstwo oraz wiatyk przed grożącymi im prześladowaniami i męczeństwem.Wpływ na przyjmowanie Komunii do ust miał również wprowadzony w IX w. zwyczaj wypiekania hostii w formie białych opłatków w miejsce dotąd przynoszonego przez wiernych chleba. Z kolei Komunia do ust ze względów praktycznych wymuszała również jej przyjmowanie na klęcząco. Długo jeszcze, bo nawet w XVI wieku, stosowano oba sposoby.Tak że proszę poczytać a nie wypowiadać się jak się nie zna historii.A po drugie pan Jezus Chrystus nie wkładał apostołom podczas ostatniej wieczerzy chleba do ust!!!
BB
~Bernadetta Brzuchacz
13 marca 2024, 20:53
Dlaczego ktoś będzie mówił o rozłamie w kościele z powodu przyjmowania Pana Jezusa? Jeśli wiem że przyjmuję do siebie samego Boga to padam na kolana aby oddać Mu największą cześć I wtedy jestem powodem rozłamu? ,, Upadnij na kolana ludu czcią przejęty....,, Teraz wszystko się spłyca, wszystko tłumaczy, miłość występuje w różnych konotacjach. Wchodzimy na bardzo niebezpieczna drogę Gdzie nie ma szacunku do Ciała Pańskiego, tam zanika wiara ( kraje zachodu )Gdzie obecnie jest nasz kościół? Choroba celebrytka zweryfikowała gdzie jesteśmy Ważniejsze były dyrektywy państwowe niż potęga wiary Gdzie wiara kapłanów, biskupów i wreszcie zwykłych katolików? Naczynia są puryfikowane a ręce otrzepywane Kto nas nauczy szacunku do Najświętszego Sakramentu jeśli kapłani tego nie będą robić?
PR
~Paweł Rodak
13 marca 2024, 19:51
Na rękę?
AW
~Artur Wojtkiewicz
13 marca 2024, 17:55
I czy to jest właściwe? Moment, który powinien być pełną jednością Kościoła właśnie staje się momentem rozłamu.
DP
~Don Pedro
13 marca 2024, 17:27
A czy chorzy mogą przyjmować na leżąco?
KK
~Ks Kordecki
13 marca 2024, 16:43
Czcigodny Księże Biskupie! A może już najwyższy czas odwołać przyjmowanie Komunii Św. na rękę, bo "pandemię" już dawno odwołano. Czyżby hierarchia nie nadążała za zmianami? Czy raczej świadomie wykorzystała "pandemię " dla dalczej protestantyzacji Kościoła?
ET
~Ewa T
13 marca 2024, 13:11
Przyjmuje na kolanach i ust i doświadczam niechęci i trudności w przyjęciu w takiej formie. Księże Biskupie a może to nie nie słuchanie Ducha Świętego, tylko właśnie Duch Święty nie pozwala bez należnej czci, pokory i oddania należnej chwały Bogu przyjąć Naszego Pana Jezusa w innej postawie jak tylko na klęcząco i do ust. Nie osądzam nikogo kto inaczej przyjmuje, ale modlę się dla nich o światło Ducha Świętego i przepraszam za to że My niegodnie go przyjmujemy i za to że My dopuszczamy do takich form przyjmowania.
AB
~Antoni Block
13 marca 2024, 12:55
Oj, uwiera to przyjmowanie na rękę wielu księży, uwiera. Z własnych obserwacji sądzę, że zdecydowana ich większość jest przeciwko. Nie mówią tego wprost, ale z różnych pojękiwań i stękań (jak już musicie, to na końcu albo z trzykrotnym przyklękiem albo coś tam jeszcze...) wynika, że jak by mogli, to by zakazali. Myślę, że widzą w tym przejaw pełzającej emancypacji wiernych i chyba mają rację. Ci, którzy przyjmujq na rękę, raczej biskupów po pierścieniach nie będą całować...
ZS
~Zofia Szawara
13 marca 2024, 12:35
Biskupie,jaki problem jest,żeby odwołać sposób brania p.Boga na rękę.Te ręce mają odrobiny p.Boga,które spadają na kurtki ,podłogę.Czy biskupie Ty tego nie rozumiesz jako kapłan,o majestacie p.Boga. Kto to wprowadził i po co.Tylko zły z tego się cieszy.
ME
~Marcin Es.
13 marca 2024, 18:20
Zofio, te odrobiny Pana Boga spadają przy każdym sposobie. I chyba Pan Bóg się z tym liczy, w przeciwnym wypadku przyjąłby formę niekruszącą. Tak naprawdę liczy się pokora serca, bo język nie jest godniejszy od dłoni.
HS
~Henryk Siniawski
14 marca 2024, 13:01
Ma Pan rację. Forma do ust jest Polską tradycją katolicką i główną formą przyjmkwania Komunii w Polsce (Dekret 2005 r) . Wiara składa się z trzech filarów: Pismo Święte, Magisterium i właśnie tradycja chrześcijańska. Blokowanie tradycji to umniejszanie katolickiej wiary. Pisałem o tym ustępują emu Przewodniczącemu Kongregacji, ale bez odpowiedzi. Dziękuję Panu za głos właściwy Henryk
HZ
~Henryk Zawojski
14 marca 2024, 17:55
Chrystus powiedział: "bierzcie i jedzcie" . Branie do ręki Chrystusa jest najwłaściwszą formą, najpiękniejszą i najbardziej osobistą. Ta forma nigdy nie była zabroniona w kościele. Zawsze można było tak przyjmować Chrystusa,
UZ
~Ula Zajko
13 marca 2024, 11:19
Znam wiele osób, którzy chcą przyjmować komunię na rękę. Uważają, że to najwłaściwsza forma. Tak mówił Jezus "bierzcie i jedzcie". Niestety obawiają się potępienia ze strony innych ludzi i księdza. Obserwuję, że część z nich już ma nerwicę kościelną. Ja przerobiłam w sobie obawy przed oceną "wiernych" i przyjmuję komunię konsekwentnie na rękę. To jest piękne, móc przyjąć Chrystusa na dłoń. Pozdrawiam.
DP
~Don Pedro
13 marca 2024, 17:29
No ale zgodnie ze starożytnym zwyczajem Jezus spożywał Paschę w pozycji półleżącej a my tego nie czynimy.
AM
~Alicja M.M.
14 marca 2024, 11:07
Dla mnie też było piękne… jednak gdy ucichły wszelkie echa pandemicznych obostrzeń, zrezygnowałam, by się nie zastanawiać, w którym kościele mogę, a w którym nie. Bolało, ale mam większy spokój, nie skupiając się na drugorzędnej sprawie. (Nie twierdzę, że podjęłam dobrą decyzję, po prostu jakąś musiałam i każda byłaby kłopotliwa).
UZ
~Ula Zajko
13 marca 2024, 11:09
Skąd te podziały, ludzie nie wiedzą o 4 sposobach przyjmowania komunii św. Należy o tym mówić. Jeśli ksiądz milczy na ten temat, albo wręcz głosi i nawołuje do "jedynie właściwej formie przyjmowania komunii" to nie dziwota, że są podziały. Polski kościół jest mistrzem w osobliwej formie interpretacji katolicyzmu. Czyli polski katolicyzm.
MS
Magda Stapert
13 marca 2024, 10:43
Dzienniczek 1702 Ach, serce przeze Mnie szczególnie wybrane, czy na to, abyś Mi więcej zadawało cierpień? Wielkie grzechy świata są zranieniem serca Mego jakby z wierzchu, ale grzechy duszy wybranej przeszywają serce Moje na wskroś…
MS
Magda Stapert
13 marca 2024, 10:42
Dzienniczek 1702 Pod koniec drogi krzyżowej, którą odprawiałam, zaczął się skarżyć Pan Jezus na dusze zakonne i kapłańskie, na brak miłości u dusz wybranych. – Dopuszczę, aby były zniszczone klasztory i kościoły. – Odpowiedziałam: Jezu, przecież tyle dusz Cię wychwala w klasztorach. –Odpowiedział Pan: Ta chwała rani serce Moje, bo miłość jest wygnana z klasztorów. Dusze bez miłości i poświęcenia, dusze pełne egoizmu i samolubstwa, dusze pyszne i zarozumiałe, dusze pełne przewrotności i obłudy, dusze letnie, które mają zaledwie tyle ciepła, aby się same przy życiu utrzymać. Serce Moje znieść tego nie może. Wszystkie łaski Moje, które codziennie na nich zlewam, spływają jak po skale. Znieść ich nie mogę, bo są ani dobrzy, ani źli. Na to powołałem klasztory, aby przez nie uświęcać świat; z nich ma wybuchać silny płomień miłości i ofiary. A jeżeli się nie nawrócą i nie zapalą pierwotną miłością, podam ich w zagładę świata tego.
JK
~Jolanta Korzeniowska
14 marca 2024, 17:39
Niczyje "objawienia" nie są Słowem Bożym.
KG
~Konstanty Grębski
13 marca 2024, 10:37
Jestem po trzykrotnej operacji kręgosłupa i jak tu uklęknąć
HS
~Halina S.
14 marca 2024, 17:04
Pan klękać nie musi, Bóg widzi, zna nas i wie, że człowiek nie może, choćby chciał. Kiedy miałam złamane kolano, po zdjęciu gipsu, również nie klękałam. Dziś z przytrzymaniem się ławki uklęknę. Bardzo niedobrze że w wielu nowych, nowoczesnych kościołach nie ma tzw balasek aby się przytrzymać i uklęknąć.
AE
Anna Elżbieta
14 marca 2024, 17:51
Nie klękać. Pozostać w wolności. I nie stresować się. Najważniejsze jest wewnętrzne przygotowanie do przyjęcia Chrystusa. Wyciszyć swoje myśli. Uświadomić sobie, że samego Boga przyjmuję. I przyjąć Go z miłością i drżeniem, bo to jest coś wielkiego, co dotyka człowieka. Bóg w swoim ciele uniża się i przychodzi do grzesznika. Tak bardzo nas kocha. To aż trudne do uwierzenia, ale tak się dzieje. Myślę, że księża za mało właśnie o tym mówią.
UZ
~Urszula Zieleniecka
14 marca 2024, 17:59
Ja po dwukrotnej operacji kręgosłupa i klękam. Pomagają mi aniołowie się podnieść. Poza Komunią Sw mam problemy z podniesieniem się.
MS
Magda Stapert
13 marca 2024, 10:37
Podziele sie osobistym doswiadczeniem. Mam 35lat. Jestem mezatka i matka trojki dzieci. Moj maz jest nawroconym Holendrem, niemowiacym po polsku, a jednak pare miesiecy temu cala rodzina przeprowadzilismy sie do Polski, aby moc po katolicku wychowac dzieci. Mojego meza rowniez bardzo gorsza takie zachowania. Wierni i ksieza, ktorzy nie klekaja przed Najswietszym Sakramentem. Pewne zachowania sa obnizeniem standardow zachowania szacunku, czci i powagi w miejscu swietym jakim jest kosciol. I tak np. w Holandii, w ktorej mieszkalam 13 lat, nikogo nie dziwi wprowadzanie psow do kosciola, nie zdejmowanie prze mezczyzn ( wierzacych, ateistow i muzulmanow, ktorzy tez wchodza do kosciola) czapek z glow. Nikt tam nikomu nie zwraca uwagi. Komunia swieta? - oczywiscie do rak. Dwie komunie swiete do rak - oczywiscie dla pani, ktora nie wstaje z lawki a pan jej przynosi. Ba! Ktos inny bierze do pudeleczka dla kogos innego. Ja to wszystko widzialam. Ja to wszystko przezylam...
BM
~Bernadeta Mikołajec
13 marca 2024, 10:26
Dobrze, że ksiądz to oficjalnie, jeszcze raz powiedział, bo niestety spotykam się w kościele, prawie z oburzeniem ze strony ludzi i jednego z młodych księży, jak mogę przyjmować komunię na rękę, przecież robię to prosząc o najświętszy sakrament w pokorz wyciągając rękę. Takie życie, jesteśmy niekiedy bardziej papiescy niż papież. Mamy być dla Boga i ludzi, księża też. Dobrego dnia dla wszystkich
AW
~Adam Wilk
12 marca 2024, 21:48
Przyjmowanie Komunii św. na cztery sposoby. Wszystko super wygląda w teorii. Za chwilę wszystko będzie możliwe, tylko gdzie będzie możliwe. Tak, jak na Zachodzie, tylko, że tam nie ma już ludzi w kościele.
AG
Andrzej Godlewski
12 marca 2024, 18:23
Nie zgadzam się z księdzem biskupem... nie w różnorodności siła, w jedności. Nie może być tak, że w każdym kościelee ksiądz sprawuje mszę świętą inaczej. W jednym tańczy, w drugim dodaje modlitwę do Archanioła, w jednym się klęka do komunii, a w drugim ksiądz klęczącemu nie da komunii.... Kościół to lita skała, a nie kupa kamieni.
UZ
~Urszula Zieleniecka
14 marca 2024, 18:03
DOKŁADNIE!