Rak. Trzeba informować o rokowaniach
Lekarze muszą rozmawiać z pacjentami i w czytelny sposób przekazywać im informacje o chorobach, rokowaniach i przebiegu terapii - podkreślali eksperci podczas konferencji promującej IX kampanię społeczną "Hospicjum to też życie".
- Personel medyczny natomiast nie radzi sobie z narastającymi emocjami i stresem, co w konsekwencji prowadzi do wypalenia zawodowego. Chcielibyśmy także, aby w podczas kampanii zostały pokazane dobre praktyki właściwej komunikacji - mówiła Stolarczyk. Dodała, że jeżeli rozmowa z lekarzem przebiega w odpowiedni sposób, to 90 proc. pacjentów stosuje się do zaleceń dotyczących terapii.
Krajowy konsultant w dziedzinie onkologii prof. Maciej Krzakowski podkreślał, że pacjent powinien otrzymać od lekarza informacje o "plusach i minusach" proponowanych metod leczniczych. - Lekarze muszą starać się przekazać pacjentowi optymizm nawet w trudnych sytuacjach, ale nie mogą obiecywać rzeczy, które nie są możliwe - powiedział prof. Krzakowski. Dodał, że już studenci medycyny muszą uczyć się, jak rozmawiać z pacjentami.
Kampanię "Hospicjum to też życie" można wesprzeć, wysyłając sms pod numer 7279 (2 zł + VAT). W ramach kampanii w najbliższych dniach ruszy strona www.zdrowarozmowa.pl.
Fundacja Hospicyjna powstała w 2004 r. Zajmuje się wspieraniem materialnym i merytorycznym ośrodków hospicyjnych. W 2006 r. Fundacja utworzyła Fundusz Dzieci Osieroconych. Daje możliwość wyjazdu dzieciom na wakacje, jej podopieczni otrzymują ubrania, wyprawki szkolne i prezenty.
W Polsce jest około 280 hospicjów domowych i 65 hospicjów stacjonarnych. Fundusze na utrzymanie hospicjów uzyskiwane są z NFZ, sponsorów oraz indywidualnych darczyńców. "Hospicjum to też Życie" jest coroczną kampanią, która ma uwrażliwić Polaków na potrzeby umierających oraz osób bliskich. Fundacja Hospicyjna prowadzi portal www.hospicja.pl.
Skomentuj artykuł