Twój mózg potrzebuje snu. Oto cztery rady, które pomogą ci zasnąć

Twój mózg potrzebuje snu. Oto cztery rady, które pomogą ci zasnąć
Fot. Dominic Sansotta / Unsplash
3 miesiące temu

Wstajesz rano zmęczony i bez energii do życia? Czujesz się rozdrażniony i rozbity wewnętrznie? Dosypiasz kolejne minuty po wyłączeniu budzika? Prawdopodobnie masz za mało snu.

Badania dowodzą, że statystycznie do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia dorosły człowiek potrzebuje 7-8 godzin snu w nocy. To bardzo cenny czas dla naszego organizmu - zachodzi wtedy wiele procesów regeneracyjnych, stabilizuje się układ odpornościowy, pozbywamy się napięć emocjonalnych. Nasz mózg oczyszcza się.

Jak zauważa Gary Jansen, autor książki „Mikrozmiany” - sen jest dla umysłu jak prysznic dla ciała. „Zmywa” z mózgu toksyny, które nagromadziły się w nim w ciągu całego dnia. Pomaga też redukować stany zapalne organizmu.

Ale to nie wszystko. 

Dobry sen w dorosłym życiu znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. Pomaga usunąć z mózgu blaszki amyloidowe, wpływające negatywnie na zdolności poznawcze. To właśnie te odkładające się blaszki mogą prowadzić do chorób mózgu, w tym otępienia.

Kłopoty ze snem bywają również przyczyną problemów duchowych.

Choć nie ma na ten temat istotnych badań, osobiste doświadczenie wielu osób pokazuje, że po dobrze przespanej nocy sprawy często wyglądają lepiej niż przed zaśnięciem.

Aby mieć zdrowy sen, skorzystaj z poniższych podpowiedzi:

1. Wyłącz elektronikę

Zaleca się, aby co najmniej godzinę przed snem przestać korzystać z urządzeń z ekranami. Niebieska poświata emitowana m.in. przez smartfony i tablety hamuje wytwarzanie melatoniny i zakłóca naturalny rytm dobowy organizmu.

2. Zadbaj przed snem o twarz

Umyj przed snem twarz i zęby. Wieczorna higiena nie tylko daje uczucie świeżości, ale zapewnia też delikatny masaż, który pomaga zrelaksować się.

 3. Poczytaj coś przed snem

Wyłącz telewizor i komputer. Zamiast oglądania ulubionego serialu poczytaj coś, co uspokoi twój umysł.

 4. Pomódl się lub pomedytuj

Wykorzystaj te kilka minut przed snem, by podziękować Bogu za dobro, które otrzymałeś w ciągu dnia. To przede wszystkim spotkanie z Nim, ale dzięki wypowiedzianej wdzięczności przywołasz pozytywne myśli i uczucia.

 

Spodobały ci się te wskazówki? Więcej znajdziesz w książce „Mikrozmiany. Jak poprawić jakość życia dzięki strategii małych kroków” Garego Jansena.

Celina Woryna – autorka tomiku wierszy, współpracowała z „Dziennikiem Polskim” i radiem nowohuckie.PL (obecnie Pallotti.FM). Interesuje się historią, psychologią i dobrym kinem. Uwielbia powieści detektywistyczne i język włoski.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Gary Jansen
20,94 zł
29,90 zł

Zmiana jest możliwa

Bywamy mistrzami wielkich, szlachetnych postanowień, choć zwykle trudno nam je w pełni zrealizować. Co zrobić, żeby ukształtować życie tak, aby czerpać z niego jak najwięcej radości? Warto zacząć od małych kroków –...

Skomentuj artykuł

Twój mózg potrzebuje snu. Oto cztery rady, które pomogą ci zasnąć
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.