KUL: Rekolekcje szkolne, czy to ma sens?

KAI / slo

Pod hasłem "Rekolekcje szkolne, a współczesne formy przekazu wiary" w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II odbywa się dwudniowe sympozjum poświęcone ewangelizacji młodzieży szkolnej i związanych z nią wyzwaniami, przed jakimi staje Kościół w Polsce.

Organizatorzy zauważają, że dla młodzieży w dużych miastach rekolekcje wielkopostne to niekiedy jedyna okazja, by uczestniczyć w życiu liturgicznym Kościoła, gdyż ich rodzice przestali już praktykować.

Dwudniowe obrady adresowane są głównie do duchowieństwa i poświęcone są poznaniu metod, jakie można wykorzystać w przeprowadzaniu rekolekcji szkolnych. Organizator sympozjum, redemptorysta o. Mirosław Chmielewski podkreśla, że ma ono posłużyć refleksji nad tym, jak dobrze przygotować to wydarzenie i wykorzystać je "dla dzieła głoszenia słowa Bożego wśród uczniów polskich szkół".

Osobnym zagadnieniem jest kwestia obecności tego typu rekolekcji w życiu parafii oraz metody łączenia wymiaru pedagogicznego z ewangelizacyjnym i mistagogicznym, mającym na celu wprowadzenie młodego człowieka w świat wiary i jej tajemnic. - Na szkolnych rekolekcjach, szczególnie w dużych miastach spotykamy młodzież, która latami nie uczestniczy w życiu liturgicznym Kościoła, ponieważ nie praktykują ich rodzice. Pod koniec gimnazjum, a szczególnie w szkołach ponadgimnazjalnych zauważamy modę na porzucanie życia duchowego, przy równoczesnym widocznym zjawisku głodu duchowego młodych ludzi. Zatem rekolekcje mogą być czasem odnalezienia drogi do Chrystusa, do wspólnoty Kościoła, odnalezieniem drogi do swoich bliskich, do siebie samego. Rekolekcje są często dla nich jedynym czasem spotkania fizycznie z przestrzenią kościelną i sakralną. Od prowadzących rekolekcje zależy, jaką wytworzą atmosferę, aby młodzi zechcieli w Kościele i przy Chrystusie zostać - powiedział o. Chmielewski w wywiadzie dla lubelskiej edycji "Gościa Niedzielnego".

Zdaniem redemptorysty należy dołożyć starań, by przepowiadanie Ewangelii było połączone nie tylko z wykorzystaniem współczesnych środków i języka, jakim młodzi posługują się na co dzień, ale przede wszystkim ze świadectwem przepowiadającego i osób zaangażowanych w organizację rekolekcji.

Uczestnicy sympozjum wysłuchają m.in. wykładów na temat przemian religijności wśród współczesnej młodzieży, miejsca rekolekcji szkolnych w programie katechezy i planie organizacji pracy placówki oświatowej. W sesjach popołudniowych przewidziano zajęcia, które pozwolą na zapoznanie się z metodami pracy wykorzystywanymi przez różnorodne organizacje i stowarzyszenia w prowadzeniu rekolekcji szkolnych (m.in. Przystanek Jezus, Armia Dzieci, Wspólnota Tymoteusz). Podczas dyskusji panelowych poruszone zostaną kwestie ewangelizacji w globalnym świecie mediów. Na szczególną uwagę zasługuje poniedziałkowe spotkanie zatytułowane "Rekolekcje naszych marzeń", podczas którego licealiści opowiedzą o swoich doświadczeniach i oczekiwaniach związanych z rekolekcjami szkolnymi.

Organizatorami sympozjum są" Katedra Współczesnych Form Przekazu Wiary Instytutu Teologii Pastoralnej i Katechetyki KUL, Komisja Apostolstwa Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce oraz Tirocinium Pastoralne Warszawskiej Prowincji Redemptorystów.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

KUL: Rekolekcje szkolne, czy to ma sens?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.