„Sąd Ostateczny” Michała Anioła niszczeje. Watykan ogłasza konserwację arcydzieła
Monumentalny fresk Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej, który od niemal pięciu wieków zachwyca pielgrzymów i turystów, wymaga ponownej interwencji konserwatorskiej. Prace rozpoczną się w styczniu 2026 roku i zakończą tuż przed Wielkanocą.
Arcydzieło narażone na zniszczenie
Każdego roku setki tysięcy osób odwiedzają Kaplicę Sykstyńską, by zobaczyć „Sąd Ostateczny”. Jednak tłumy pozostawiają po sobie nie tylko zachwyt, ale i ślady: cząsteczki kurzu, potu, włosów i naskórka, które powoli osiadają na powierzchni fresku. To właśnie te mikroskopijne zabrudzenia sprawiają, że dzieło wymaga regularnych zabiegów konserwatorskich.
Konserwacja z udziałem najlepszych specjalistów
Paolo Violini, nowy kierownik warsztatu konserwacji malarstwa i drewna w Muzeach Watykańskich, poinformował, że nad renowacją będzie pracować zespół nawet dwunastu ekspertów. Dzięki temu rusztowania zasłaniające fresk pozostaną tylko przez kilka miesięcy. Kaplica Sykstyńska w tym czasie pozostanie otwarta dla zwiedzających.
Symboliczne znaczenie fresku
„Sąd Ostateczny” Michał Anioł malował w latach 1536–1541. Fresk zajmuje całą ścianę ołtarzową kaplicy i przedstawia Chrystusa jako Sędziego żywych i umarłych. To właśnie przed tym dziełem gromadzą się kardynałowie podczas konklawe – tak było również w maju 2025 roku, kiedy wybrano papieża Leona XIV.
Kaplica Sykstyńska – serce Watykanu
Kaplica Sykstyńska to jeden z najważniejszych punktów zwiedzania Muzeów Watykańskich. Każdego roku przyciąga miliony pielgrzymów i turystów z całego świata. Regularne prace konserwatorskie mają zagwarantować, że fresk zachowa nie tylko swoje walory artystyczne, ale i duchowe przesłanie – przypomnienie o ostatecznym spotkaniu człowieka z Chrystusem.


Skomentuj artykuł