Chcesz poprawić swój sen i zdrowie psychiczne? Zadbaj o dostęp światła dziennego

Chcesz poprawić swój sen i zdrowie psychiczne? Zadbaj o dostęp światła dziennego
Fot. depositphotos.com
2 miesiące temu
PAP / tk

Według naukowców większy dostęp do światła dziennego pozytywnie wpływa na rytm dobowy. Poprawia także jakość snu i zdrowie psychiczne u dorosłych osób.

Rytm dzień - noc, czyli światło - ciemność są kluczowe dla biologicznego i dobowego zegara organizmu i są podstawą wielu wymiarów zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. Chociaż długość dnia zapewnia nam względnie odpowiednią ilość światła, nasz styl życia sprawił, że mamy znacznie mniej okazji do kontaktu z nim. Poprzednie badania wykazały, że naturalne światło dzienne może wpływać na jakość snu w nocy. Wykazano również, że oświetlenie elektryczne w pomieszczeniach jest zwykle przyciemnione, co może nie być korzystne dla potrzeb systemu dobowego. Brak stałego dostępu do światła i naturalnych zmian dobowych może prowadzić do zakłóceń funkcjonowania, oraz złego snu i zdrowia.

Przyglądając się naturalnemu eksperymentowi powstałemu w trakcie pandemii COVID-19, naukowcy śledzili oddziaływanie światła na 20 mieszkańców Reston w Stanach Zjednoczonych. Badani byli obserwowani przez dwa tygodnie - najpierw w swoich mieszkaniach, gdzie były szklane okna elektrochromowe, które przyciemniają się automatycznie w zależności od położenia słońca, a w kolejnym tygodniu mieli do dyspozycji standardowe okna z roletami. Uczestników wyposażono w urządzenia śledzące sen, a dodatkowo wypełniali oni ankiety na temat swojego zdrowia i samopoczucia. Co pół godziny, przez pięć godzin wieczornych, dostarczali też próbki śliny, aby zmierzyć poziom melatoniny - hormonu, którego produkcja wzrasta wieczorem i wywołuje senność.

Naukowcy odkryli, że wystarczył zaledwie tydzień, aby produkcja melatoniny w organizmie opóźniła się o 15 minut w sytuacji, gdy mieszkańcy używali żaluzji i samodzielnie regulowali sobie dostęp do światła słonecznego. Skutkiem tego było zasypianie 22 minuty później i spanie każdej nocy o 16 minut krócej. Dla porównania - w tygodniu, kiedy badani przebywali w mieszkaniach z oknami elektrochromowymi, gdzie nie musieli sami regulować ilości światła, jakie wpada do domu, wykazywali się większą witalnością w ciągu dnia, ich lęk zredukował się o 11 proc., a stres spadł o 9 proc.

- To dowód na to, że światło dzienne jest podstawą naszego zdrowia, nawet gospodarki hormonalnej - mówią autorzy badania.

Autorzy badania zwracają uwagę na to, że tego typu okna mogą być jedną z metod optymalizacji dostępu światła dziennego. Wykorzystanie tej technologii może skutkować poprawą zdrowia mieszkańców dużych, zabudowanych terenów.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Bureau of Labor Statistics (BSL) w Stanach Zjednoczonych, w 2020 roku ludzie spędzali 65 proc. czasu w domu, podczas gdy rok wcześniej było to “tylko” 50 proc. Jest to znacząca różnica, jeśli chodzi o dostęp do światła dziennego i nasze prawidłowe funkcjonowanie.

Źródło: PAP / tk

 

Na początek jesieni, w dniach 23-30 września 2021 r., mamy dla was rabat do 40 proc. na publikacje WAM i MANDO oraz 15 proc. na książki innych wydawców. Wpisz kod: JESIEN21D

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Jerzy Vetulani, Maria Mazurek, Marcin Wierzchowski
25,94 zł
39,90 zł

To się w głowie mieści!

Gdy Alicja śpi, budzą się neurony. Prawdę mówiąc, one nigdy nie śpią, co najwyżej potrzebują nieco odpocząć. Tym razem mózg Alicji postanowił wyprodukować nietypowy sen, podczas którego opowie, w jaki...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Chcesz poprawić swój sen i zdrowie psychiczne? Zadbaj o dostęp światła dziennego
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.