Badacze odkryli bakterię przemieniającą plastik w produkt biodegradowalny

Fot. National Cancer Institute / unsplash.com
1 miesiąc temu
PAP / tk

Naukowcy z Japonii odkryli bakterię, która potrafi rozkładać zaśmiecający środowisko PET i jednocześnie produkować biodegradowalny plastik.

Zanieczyszczenie plastikiem to jeden z najbardziej palących problemów związanych z naturalnym środowiskiem - przypominają eksperci z japońskiego Nara Institute of Science and Technology. Odpady z tworzyw zalegają w oceanach i na lądach, szkodząc organizmom dzikim i ludziom. Do najczęściej stosowanych tworzyw sztucznych należy PET czyli poli(tereftalan etylenu).

Japoński zespół na łamach „Scientific Reports” opisał tymczasem bakterię, która może pomóc w rozwiązaniu poważnego kłopotu na dwa sposoby. Po pierwsze, jest ona zdolna do rozkładania PET używanego do wyrobu butelek, ubrań, opakowań i całej masy innych produktów. Jednocześnie wytwarza substancję, którą można wykorzystać w charakterze tworzywa bezpiecznego dla środowiska.

Bakterie rozkładające plastik

- Niektóre bakterie posiadają odpowiednie enzymy do degradacji PET, plastiku sprawiającego najwięcej problemów środowisku. Nasze badania pokazały, że bakteria Ideonella sakaiensis zamienia PET w PHB - poli(3-hydroksymaślan) - jeden z polihydroksyalkanianów - plastik, który jest biodegradowalny - wyjaśnia jeden z autorów publikacji, Shosuke Yoshida.

- Wierzymy, że odkrycie to może być ważne z punktu widzenia redukcji zanieczyszczeń plastikiem. Pokazaliśmy, że w bakterii I. sakaiensis degradacja PET i synteza PHB są z sobą funkcjonalnie połączone. Może to oznaczać nową ścieżkę, w której bakterie rozkładają trudny w przetwarzaniu PET i wykorzystują powstające substancje do syntezy biodegradowalnego plastiku PHA - podkreśla specjalista.

Źródło: PAP / tk

Katarzyna Janowska, Grzegorz Jankowicz, Michał Sowiński
30,03 zł
42,90 zł

Na jaką zmianę czeka świat?

Autorzy przepytują Martína Caparrósa, Bogdana de Barbaro, Jacka Dukaja i wiele innych autorytetów. Czy będziemy nieśmiertelni? Czy na naszych oczach rodzi się nowa kasta uprzywilejowanych? A może rozwój cywilizacji przerwie...