NASA: zwiększona aktywność roju meteorów. Warto obserwować niebo nad Polską

Fot. Austin Human / unsplash.com
PAP / tk

Jak informuje agencja kosmiczna NASA, rój meteorów tau Herkulidy pochodzący od komety, która rozpadła się niecałe trzydzieści lat temu, może wykazać zwiększoną aktywność. Rój ten będzie aktywny do 19 czerwca.

Kiedy obserwować rój meteorów?

Tau Herkulidy to rój meteorów związany z kometą 73P/Schwassmann-Wachmann. Jest on aktywny w okresie od 19 maja do 19 czerwca, z maksimum na początku czerwca. Generalnie nie wykazuje on ostatnio zbytniej aktywności, ale w tym roku na dni 30/31 maja przewidywana była możliwość zwiększonej liczby meteorów, ze względu na przechodzenie Ziemi wtedy przez obszar pyłu rozciągniętego po orbicie komety.

W 1995 roku nastąpił rozpad komety macierzystej roju. Obecnie znanych jest blisko 70 fragmentów tej komety. Podczas rozpadu prawdopodobnie we wszystkich kierunkach były wyrzucane także cząstki pyłu. Jeśli cześć z nich została wyrzucona z odpowiednią prędkością (większą niż aktualna prędkość komety), to mogły dotrzeć do Ziemi w końcu maja. Obserwacje wykonane przez Kosmiczny Teleskop Spitzera, opublikowane w 2009 roku, sugerują, że przynajmniej niektóre z fragmentów mogą poruszać się odpowiednio szybko.

Rój meteorów nad Polską

Przewidywania wskazywały, że maksimum powinno wystąpić 31 maja rano (polskiego czasu), ale może być ono bardzo rozciągnięte na wiele godzin. Tak więc można spróbować spojrzeć w niebo także w nocy 31 maja.

Główny fragment komety przejdzie przez peryhelium orbity, czyli punkt znajdujący się najbliżej Słońca, w dniu 25 sierpnia 2022 roku. Aktualnie znajduje się 1,5 jednostki astronomicznej od Słońca i 1,4 jednostki astronomicznej od Ziemi (210 mln km).

Sama kometa została odkryta w 1930 roku. Dokonali tego Arnold Schwassmann oraz Arno Arthur Wachmann w Obserwatorium Hamburskim w Bergedorf (Niemcy).

Czym są meteory?

Meteory to zjawiska powstające, gdy drobne cząstki skalne z kosmosu (meteoroidy) wpadają w ziemską atmosferę. Podczas przelotu ulegają zniszczeniu, a my widzimy świetlny ślad. Potoczna nazwa zjawiska to „spadająca gwiazda”. Gdy mamy do czynienia z wieloma meteorami wydającymi wybiegać się z jednego obszaru na niebie, mówimy o roju meteorów. Znanych jest wiele rojów meteorów, które są aktywne w poszczególnych okresach roku, jak i meteory sporadyczne, nie należące do żadnego roju.

Źródło: PAP / tk

Katarzyna Janowska, Grzegorz Jankowicz, Michał Sowiński

Na jaką zmianę czeka świat?

Autorzy przepytują Martína Caparrósa, Bogdana de Barbaro, Jacka Dukaja i wiele innych autorytetów. Czy będziemy nieśmiertelni? Czy na naszych oczach rodzi się nowa kasta uprzywilejowanych? A może rozwój cywilizacji przerwie...