Sztuczna inteligencja potrafi przetłumaczyć starożytne pismo. Może pomóc w badaniu niemal nieznanych cywilizacji

Fot. David Špidlen / depositphotos.com
national-geographic.pl / historia.wprost.pl / tk

Naukowcy wciąż nie potrafią rozczytać wielu starożytnych pism, jak choćby pisma cywilizacji Doliny Indusu, pisma protoelamickiego lub linearnego A. Z pomocą może przyjść sztuczna inteligencja. Badacze z dwóch izraelskich uczelni opracowali model AI, który tłumaczy starożytne pismo akadyjskie na język angielski.

Naukowcy w dalszym ciągu mają problem z rozczytaniem wielu pism, którymi posługiwały się starożytne cywilizacje. Przez to odchodzą one w zapomnienie i niemożliwe jest odkrycie cennych informacji na temat tego, jak te cywilizacje funkcjonowały.

Od jakiegoś czasu niemal na każdym kroku słyszymy o sztucznej inteligencji i jej rewolucyjnym wpływie na współczesne czasy. Mimo że AI w wielu dziedzinach może stanowić zagrożenie dla człowieka, nie należy patrzeć na nią jedynie w złym świetle.

Sztuczna inteligencja tłumaczy starożytne pisma

Jak się okazuje, sztuczna inteligencja jest bardzo pomocna w pracy badaczy, którzy zajmują się odczytywaniem starożytnych pism.

"Zespół naukowców pod kierunkiem Shai Gordina z izraelskiego Uniwersytetu Ariela i Uniwersytetu w Tel Awiwie opublikował na początku maja artykuł w czasopiśmie 'PNAS Nexus' zatytułowany 'Tłumaczenie akadyjskie na angielski za pomocą neuronowego tłumaczenia maszynowego'. Naukowcy informują w nim o pracach nad wytrenowaniem sieci neuronowych do tłumaczenia tekstów zapisanych pismem klinowym w języku akadyjskim na angielski" – podaje portal historia.wprost.pl.

Pisany język akadyjski jest bardzo trudny do rozszyfrowania. Należy do grupy języków semickich i posługiwano się nim w Mezopotamii.

Jak czytamy na national-geographic.pl, "AI, którą opracowali izraelscy uczeni, umożliwia tworzenie niezwykle dokładnych przekładów ze znaków logograficznych i sylabicznych na język angielski. Model opiera się na przetwarzaniu języka naturalnego oraz na uczeniu głębokim, które bazuje na tzw. konwolucyjnych sieciach neuronowych. Technologia ta stosowana jest m.in. do analizy obrazów".

"Tłumaczenie może być procesem złożonym, ponieważ wymaga nie tylko znajomości dwóch różnych języków, ale także różnych kontekstów kulturowych. Technologie wspomagające tłumaczenia stają się z roku na rok coraz bardziej wszechobecne, co jest związane z postępem m.in. sztucznej inteligencji" – czytamy w artykule opublikowanym w czasopiśmie "PNAS Nexus".

AI może pomóc w badaniu prawie nieznanych cywilizacji

"W ciągu ostatnich dwóch stuleci znaleziono setki tysięcy tekstów, z których większość zapisana jest w języku sumeryjskim i akadyjskim. Wiele z nich wciąż nie zostało odczytanych. Nasza technologia może pomóc historykom, archeologom i innym badaczom w badaniach cywilizacji Bliskiego Wschodu, a w przyszłości być może również innych, mniej znanych kultur" – zaznaczają naukowcy.

Źródło: national-geographic.pl / historia.wprost.pl / tk

Katarzyna Janowska, Grzegorz Jankowicz, Michał Sowiński

Na jaką zmianę czeka świat?

Autorzy przepytują Martína Caparrósa, Bogdana de Barbaro, Jacka Dukaja i wiele innych autorytetów. Czy będziemy nieśmiertelni? Czy na naszych oczach rodzi się nowa kasta uprzywilejowanych? A może rozwój cywilizacji przerwie...