Niezwykłe odkrycie naukowców. Neandertalczycy opiekowali się dziećmi z zespołem Downa

Fot. Depositphotos
PAP / pk

Neandertalczycy opiekowali się dziećmi z zespołem Downa. Pierwszy udokumentowany przypadek zespołu Downa wśród naszych wymarłych krewniaków - opisują naukowcy na łamach pisma "Science Advances".

Przypadek małego dziecka z zespołem Downa udokumentowano po raz pierwszy wśród naszych wymarłych krewniaków, neandertalczyków. Co więcej, zdaniem naukowców z międzynarodowego zespołu neandertalczycy opiekowali się dzieckiem.

Kolejne odkrycia zmieniają obraz "ociężałych małpoludów"

Po raz kolejny okazuje się więc, że nie byli oni tak prymitywni, jak sugerowano jeszcze kilka dekad temu. Od czasu odkryć pierwszych skamieniałości neandertalskich w połowie XIX w. nasi wymarli kuzyni przedstawiani byli jako ociężałe małpoludy.

Stopniowo jednak kolejne odkrycia zmieniały ten obraz. Dowiedziono, że neandertalczycy wytwarzali narzędzia, kontrolowali ogień, mogli wierzyć w życie pozagrobowe, mieli wersję genu odpowiadającą za artykułowaną mowę, opiekowali się członkami grupy, którzy doznali urazów kości.

Tina miała zespół Downa. Neandertalczycy opiekowali się nią

Najnowsze analizy dotyczyły kości dziecka neandertalskiego, które nazwano Tina. Fragmenty szkieletu w jaskini Cova Negra w Walencji (Hiszpania).

Zespół, kierowany przez naukowców hiszpańskich z uniwersytetów w Alcala i Walencji, wykonał skanowanie za pomocą mikrotomografii komputerowej małego fragmentu czaszkowi w obszarze prawej kości skroniowej.

Okazało się, że Tina cierpiała na wrodzoną patologię ucha wewnętrznego związaną z zespołem Downa, która powodowała poważny ubytek słuchu i zawroty głowy. Dziecko przeżyło co najmniej sześć lat, ale wymagało opieki ze strony innych członków grupy.

- To fantastyczne badanie, łączące rygorystyczne wykopaliska archeologiczne, nowoczesne techniki obrazowania medycznego i kryteria diagnostyczne. Dzięki temu udało się po raz pierwszy udokumentować zespół Downa u neandertalczyka. Wyniki badań mają duże znaczenie dla naszego rozumienia zachowań neandertalczyków - wyjaśnia członek zespołu, Rolf Quam z Uniwersytetu Binghamton (USA).

Źródło: PAP / pk