Przełomowe odkrycie polskich naukowców. Ułatwi sprawdzanie prawdziwych okazów

Fot. depositphotos.com
wp.pl / kb

Polscy naukowcy dokonali przełomowego odkrycia! Ustalili, że pochodzące nawet sprzed kilku milionów lat skamieniałości promieniują. Badacze wierzą, że ta właściwość umożliwi im sprawdzenie, czy w światowych kolekcjach znajdują się nie prawdziwe okazy.

Naukowcy zbadali skamieniałości, dzięki spektrometrowi promieniowania gamma. Okazy pochodziły przede wszystkim z kolekcji Muzeum Geologicznego w Łodzi.

Polscy naukowcy odkryli, że skamieniałości promieniują

Skamieniałości pochodzą nie tylko z Polski, lecz także m.in z Maroko czy Francji. Naukowcy badali widma izotopów 238 i 235 oraz ich pochodnych - toru 238. Według ich ustaleń promieniowania skamieniałości wyraźnie się od siebie różniły. Mocniej promieniowały skamieniałości, które miały w sobie fosfor.

- Promieniowanie wydzielane przez badane przez nas okazy nie jest jednak szkodliwe - powiedział jeden z autorów artykułu na ten temat, dr Daniel Tyborowski z Muzeum Ziemi PAN w Warszawie.

Według naukowców, badanie promieniowania skamieniałości można wykorzystać m.in. do rozpoznawania podrabianych okazów, w których specjalizują się np. Marokańczycy. Dzięki radiometrowi można także poszukiwać promieniowania sfosfatyzowanych okazów w kamieniołomach.

Źródło: wp.pl / kb