Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka
Cerkiew Greckokatolicka z Czarnego (fot. Piotr Droździk)
Magdalena Kroh

Dawne beskidzkie wsie, których drewniane zagrody rozłożone malowniczo wzdłuż rzek w dolinach bądź na stokach okalających wzgórz, z wystrzelającą w niebo wysoką wieżą kościoła lub cerkwi, odeszły w przeszłość. Murowana i betonowa współczesność wyparła tradycję. Życie wiejskie z ubiegłych wieków pozostało tylko w pamięci najstarszych ludzi, w zapiskach etnograficznych i w muzeach skansenowskich.

W Nowym Sączu istnieje właśnie takie muzeum - Sądecki Park Etnograficzny. Na dwudziestu kilku hektarach rozłożyła się dawna wieś. Zostało tu przeniesionych ponad siedemdziesiąt oryginalnych obiektów tradycyjnego budownictwa wiejskiego z Sądecczyzny, usytuowanych zgodnie z zasadami niegdysiejszej zabudowy, otoczonych zielenią, uzupełnionych tzw. małą architekturą, czyli płotami, poidłami, ulami, kapliczkami itp. W centrum stoi drewniany dwór szlachecki z XVII wieku, otoczony parkiem, z folwarkiem w pobliżu. W północnej części skansenu został zbudowany rynek miasteczka galicyjskiego, ma on jednak zupełnie inny charakter; postawione tam obiekty to kopie zabytkowej zabudowy małomiasteczkowej.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu

DEON.PL POLECA

Cerkiew Greckokatolicka z Czarnego (fot. Piotr Droździk)

Założeniem twórców sądeckiego skansenu było pokazanie dawnego życia wiejskiego w całej jego złożoności, we wszystkich jego aspektach - od spraw gospodarczych poczynając, poprzez sytuację społeczną, po duchowy wymiar egzystencji dawnych mieszkańców.

Sądecczyzna to teren niezwykle bogaty pod względem kulturowym, zróżnicowany etnicznie, etnograficznie, religijnie. Dawną mozaikę ludnościową - obok Polaków - tworzyli Łemkowie, mieszkający tu od wieków górale rusińscy, wysiedleni w latach czterdziestych XX wieku (w ostatnich dziesięcioleciach część powróciła w rodzinne Beskidy), Cyganie Karpaccy, którzy osiedlali się na obrzeżach wsi co najmniej od XVIII w., Niemcy, sprowadzeni w końcu XVIII w. przez władze austriackie (w większości wyjechali z wycofującą się armią w 1945 roku), oraz Żydzi, mieszkający licznie w całej Galicji, jak wszędzie wymordowani w czasie wojny.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 1

Cerkiew Greckokatolicka z Czarnego (fot. Piotr Droździk)

Polska ludność była zróżnicowana etnograficznie. Żyli tu górale, kulturowo związani z całymi Karpatami, tzw. Górale Sądeccy - od Łącka, Kamienicy i Piwnicznej, oraz dwie grupy, których kultura miała charakter przejściowy między góralszczyzną a ludnością nizinną południowej Małopolski: Lachy Sądeckie w Kotlinie Sądeckiej i Pogórzanie (zachodnia część) w północno-wschodniej części Sądecczyzny.

Wszystkie te grupy ludności są pokazane w skansenie; stoją tu ich chaty, stajnie, stodoły, spichlerze i inne budynki gospodarcze, obiekty wyposażone są w dawne meble, sprzęty, naczynia, części ubioru, obrazy i inne tradycyjne przedmioty. Przeniesiono też warsztaty rzemieślnicze czy budynki użyteczności publicznej (szkoła ludowa). Otoczenie każdej zagrody jest zgodne z miejscową tradycją; są tu ogródki kwiatowo-zielarskie czy warzywniki, ogrodzone plecionymi lub sztachetowymi płotami, są uprawy polowe, sady, rosną drzewa i krzewy.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 2

Cerkiew Greckokatolicka z Czarnego (fot. Piotr Droździk)

Muzeum dokumentuje obraz XIX-wiecznej wsi, równocześnie pokazując odchodzącą w przeszłość atmosferę prowincji galicyjskiej. Jedną z charakterystycznych cech dawnej wsi była wielka liczba krzyży przydrożnych i kapliczek  Bogactwo form kapliczek świadczy zarówno o żywej wierze mieszkańców wsi, jak i o ich zmyśle artystycznym. Skansen sądecki stara się zdokumentować także ten aspekt ich życia. Stoją trzy przydrożne krzyże - z postacią Chrystusa wyciętą w desce lipowej, z kapliczką ukrywającą drewnianą figurkę Matki Boskiej z Dzieciątkiem oraz kamienny krzyż wschodniochrześcijański. Przy drodze nad stawem jest murowana kapliczka domkowa, w ogródku na słupie stoi trzywieżowa z Chrystusem Frasobliwym, na ścianach domów wiszą mniejsze, ale równie piękne.

Nad chłopską zabudową dominują trzy świątynie, świadczące o różnorodności religijnej Sądecczyzny: kościół rzymskokatolicki, cerkiew greckokatolicka oraz zbór ewangelicki. Wszystkie zbudowane w osiemnastym wieku, stanowią piękne przykłady drewnianego budownictwa sakralnego zachodniej Małopolski.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 3

Chałupa z Kamienicy (fot. Piotr Droździk)

Rzymskokatolicki kościół pw. św. św. Piotra i Pawła z 1739 roku pochodzi z Łososiny Dolnej. Ma piękny kształt - wyraźnie wyodrębnione nawa i prezbiterium, ze stromymi, pokrytymi gontem dachami i okalającymi je niskimi podcieniami, tzw. sobotami. Wieża, dobudowana w drugiej połowie XVIII wieku, przykryta jest baniastym hełmem, zwieńczona kutym krzyżem.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 4

Chałupa z Lipnicy (fot. Piotr Droździk)

Wewnątrz pięć barokowych ołtarzy, główny i dwa boczne przy tęczy pochodzą z połowy XVIII, natomiast dwa pozostałe, przy bocznych ścianach - z XIX wieku. Ołtarz główny ma w części centralnej grupę Ukrzyżowania, po bokach malowidła ze scenami z życia patronów kościoła. Pod nimi malowane bramki do obejścia zaołtarzowego (ofiara Abla i ofiara Abrahama). Część ścian i strop pokryte są polichromią, z których najcenniejsza znajduje się na chórze, tam też znajdują się organy z początku XX wieku.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 5

Chałupa z Niecwi (fot. Piotr Droździk)

Dwa, wyjątkowo interesujące, konfesjonały pochodzą z drugiej połowy XVIII w., zdobione są malowidłami o tematyce spowiedzi, z przedstawieniami św. Jana Nepomucena i św. Marii Magdaleny. Droga Krzyżowa, to obrazy olejne na płótnie z końca XVIII wieku, z kościoła w Tyliczu.

Druga świątynia przeniesiona do sądeckiego skansenu, to cerkiew greckokatolicka pw. św. Dymitra, wzniesiona ok. 1750 roku. Pochodzi z Czarnego k. Gładyszowa, gdzie do czasu wysiedlenia służyła Łemkom. To typowa drewniana świątynia zachodniołemkowska, trójdzielna, składa się z prezbiterium, nawy i babińca z kruchtą, nad którymi nadstawiona jest dzwonnica. Każda część przykryta jest osobnym, rozbudowanym dachem z pięknym zwieńczeniem, razem tworząc charakterystyczny rytm wznoszących się wież.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 6

Chałupa z Wierchomli (fot. Piotr Droździk)

Jak w każdej cerkwi, wewnątrz znajduje się ikonostas, oddzielający prezbiterium od nawy. Ma charakter barokowo-rokokowy, został wyrzeźbiony w 1801 roku, a odnowiony w 1895, po wysiedleniu Łemków częściowo okradziony. Ikonostas składa się z czterech rzędów ikon, ułożonych piętrowo, na dole przedstawienia Chrystusa, Maryi, patrona i szczególnie czczonego na Łemkowszczyźnie św. Mikołaja, wyżej tzw. prazdniki, czyli, niewielkie ikony przedstawiające najważniejsze święta w roku liturgicznym, jeszcze wyżej rząd Deesis, czyli apostołowie z Chrystusem-Wielkim Kapłanem pośrodku. Ikonostas zwieńczony jest Krzyżem i medalionami z przedstawieniami proroków. Barokowo-rokokowe ołtarze - główny i boczny - pochodzą z XVIII w. Wnętrze cerkwi pokryte jest polichromią z 1893-95. Malowidła przedstawiają sceny ze Starego i Nowego Testamentu, niebo usiane gwiazdami oraz ozdoby roślinne.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 7

Gostwica (fot. Piotr Droździk)

Trzecia drewniana świątynia w sądeckim skansenie, odtworzona przy zabudowie Niemców Galicyjskich, pochodzi ze Stadeł. Postawiona w niemieckiej wsi jako zbór ewangelicko-augsburski na przełomie XVIII i XIX wieku, służyła miejscowej społeczności do końca drugiej wojny światowej. W 1958 została przeniesiona do Świniarska i zamieniona na kościół rzymskokatolicki. W 2003, uszkodzona na skutek uderzenia pioruna, została rozebrana i odtworzona w skansenie w pierwotnej formie jako kościół ewangelicki, według stanu z lat 30-tych XX wieku.

Kościół ten jest jednownętrzny, z czworoboczną wieżą-dzwonnicą i charakterystyczną dla świątyń protestanckich - galerią empor. Ołtarz główny, wykonany w pierwszej ćwierci XVII wieku, pochodzi z kościoła oo. Franciszkanów w Nowym Sączu (zakupiony po kasacie konwentu), przerobiony został na potrzeby liturgii ewangelickiej. Po bokach ołtarz okalają dwa rozbudowane pnącza. W górnej części wbudowana jest ambona pastora. Istniejąca kiedyś bogata polichromia w przyszłości będzie uzupełniona. Obecnie zrekonstruowano zagrodzenie przedołtarzowe, ozdobną chrzcielnicę, tablicę na numery psalmów, a na ścianie umieszczono obraz Marcina Lutra - dar potomków przedwojennych mieszkańców Stadeł.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 8

Kapliczka z Gołkowic (fot. Piotr Droździk)

Wszystkie trzy świątynie zostały uroczyście rekonsekrowane i przywrócone do kultu. Przeżycie mszy św., nabożeństwa lub koncertu organowego wzbogacone jest przez specyficzny nastrój starego wiejskiego kościółka czy cerkwi, kryjących w swym pięknym, przytulnym wnętrzu modlitwy ojców i dziadów.

W Sądeckim Parku Etnograficznym jest jeszcze jeden obiekt z sakralnym wnętrzem. To typowy drewniany dworek szlachecki, z początku XVII wieku, pochodzący z Rdzawy k. Bochni. Wojny burzliwego XVII wieku spowodowały, że przez około 50 lat dwór użytkowany był przez męski zakon kanoników regularnych. Wtedy to w dwóch pomieszczeniach powstały na ścianach unikalne polichromie o tematyce religijnej. W sali głównej namalowano (ok. 1655 r.) przedstawienia kilku świętych adorujących krzyż, umieszczone w niszach i medalionach. Malowidła w drugiej sali są ok. 50 lat późniejsze, mają charakter ornamentacyjny i alegoryczny, wzorowane są na ilustracjach do zbioru poezji religijnych Pia desideria (Pobożne życzenia) Hermana Hugo z XVII wieku. Są to liczne sceny przedstawiające Duszę i Oblubieńca pod postacią dwojga dzieci, z których jedno jest uskrzydlone, a symbolizujące pragnienia duszy ludzkiej szukającej Boga. Malowidła uzupełnione są cytatami łacińskimi ze Starego Testamentu oraz komentarzami Ojców Kościoła.

Sale z polichromią zachowały charakter XVII-wiecznego wnętrza zakonnego, natomiast pozostałe pomieszczenia zostały urządzone jako wiejskie mieszkanie szlacheckie z przełomu XIX i XX w.

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka - zdjęcie w treści artykułu nr 9

Kościół z Łososiny (fot. Piotr Droździk)

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Zobacz, jak wyglądała dawna wieś sądecka
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.