Cyberatak krakowskiej komunikacji miejskiej. Czy dane pasażerów są zagrożone?
Krakowskie MPK padło ofiarą międzynarodowego ataku hakerskiego, który zakłócił działanie kluczowych systemów, w tym sprzedaży biletów i strony internetowej. Czy pasażerowie powinni obawiać się kradzieży danych osobowych? Skala ataku budzi niepokój.
Paraliż systemów MPK
Według komunikatu przekazanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, atak został przeprowadzony we wtorek wcześnie rano. Spowodował on problemy z funkcjonowaniem m.in. systemów sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, strony internetowej przewoźnika oraz innych systemów informatycznych.
- Z uzyskanych informacji wynika, że jest to międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa - przekazano w komunikacie.
W związku ze skalą i charakterem tego ataku hakerskiego krakowskie MPK Krakowie sprawę zgłosiło policji oraz odpowiednim służbom państwowym zajmującym się cyberbezpieczeństwem.
Jednocześnie przewoźnik skierował zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.
Czy dane pasażerów są bezpieczne?
- Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć - wskazano w komunikacie.
Przewoźnik prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w jego systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zaleca również zastrzeżenie numeru PESEL.
- Tryb i skala ataku hakerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej. Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie - zaznaczono.
Według przewoźnika obecnie trwają prace nad etapowym uruchamianiem systemów informatycznych, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.
Alternatywy dla pasażerów
Obecnie bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM - w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.
Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia - 12 19 150. Swoje uwagi pasażerowie mogą także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.
Źródło: PAP / jh
Skomentuj artykuł