Kraków: Władze nie zgadzają się na rozbudowę autostrady A4 w sąsiedztwie opactwa w Tyńcu
![Kraków: Władze nie zgadzają się na rozbudowę autostrady A4 w sąsiedztwie opactwa w Tyńcu Kraków: Władze nie zgadzają się na rozbudowę autostrady A4 w sąsiedztwie opactwa w Tyńcu](https://static.deon.pl/storage/image/core_files/2024/2/22/6daad1cee215022e31d6df98d9e20e19/jpg/deon/articles-thumb-xlarge-breakpoint-default/krakow-wladze-nie-zgadzaja-sie-na-rozbudowe-autostrady-a4-w-sasiedztwie-opactwa-w-tyncu.jpg)
Władze Krakowa zaapelowały do ministra infrastruktury o ponowną analizę proponowanych założeń dotyczących rozbudowy krakowskiego odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu, które zakładają również wariant budowy nowego fragmentu trasy przebiegającego w sąsiedztwie opactwa oo. benedyktynów w Tyńcu.
Jak podkreślono w przedstawionym w środę stanowisku, reakcja władz Krakowa ma na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo i historycznie.
Władze miasta wskazały, że planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów „Bielany” i „Tyniec” – według prezentowanych koncepcji, przebiegać miałaby w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.
„Biorąc pod uwagę znaczenie autostrady A4 dla miejskiego układu drogowego (stanowi ona fragment IV obwodnicy Krakowa), w opinii miasta należy przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu” - zaznaczono.
Zadaniem wykonawcy będzie także przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.
Według GDDKiA podstawowym celem rozbudowy południowej autostradowej obwodnicy Krakowa o trzeci pas ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej.
Źródło: PAP / tk
Skomentuj artykuł