Święta na trzeźwo? Czy to w naszym kraju jest możliwe?

Święta na trzeźwo? Czy to w naszym kraju jest możliwe?
Fot. depositphotos.com
uceresearch / JK

Z najnowszego rynkowego raportu, opracowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully wynika, że w tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach. Plaga nietrzeźwych kierowców w święta może być identyczna jak w latach poprzednich, bo nie chodzi o to, ile Polacy kupują alkoholu, ale jak odpowiedzialnie go spożywają.

Jak pokazuje raport pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025”, autorstwa UCE RESEARCH i Shopfully (dawniej Grupa Offerista), w tym roku 24% Polaków w ogóle nie uwzględnia alkoholu w swoich wielkanocnych wydatkach. Z kolei osoby, które planują jego zakup na świąteczny stół, najczęściej chcą zapłacić w sumie 50-100 zł lub poniżej 50 zł – to odpowiednio 18,8% i 17%. Dalej w zestawieniu widać, że 10,6% planuje na alkohol wydać 100-150 zł. Natomiast najmniej konsumentów wskazuje na planowany wydatek rzędu 400-500 zł oraz powyżej 500 zł – 1,5% i 1,8%.

DEON.PL POLECA

W zeszłorocznym badaniu mniej osób twierdziło, że nic nie wyda na świąteczny alkohol. Na taką postawę wpływa kilka czynników. Po pierwsze, napoje procentowe są coraz droższe i nie zaspokajają pierwszej potrzeby konsumentów. Po drugie, wszędzie mówi się o tym, że alkohol, nawet w małych ilościach, jest niebezpieczny dla zdrowia. I trend mniejszego spożycia cały czas się utrwala – mówi Robert Biegaj, współautor raportu z Shopfully.

Poziom planowanych wydatków nie informuje o ilości alkoholu, jaki Polacy zamierzają wypić. Dla przykładu, w oparciu o dane UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito, należy szacować, że za 100-150 zł konsument średnio może kupić 25-38 piw bądź od litra do półtora litra wódki. Przy okazji Wielkanocy co roku wiele mówi się o nietrzeźwych kierowcach. To prawdziwa plaga. Nie pomagają tutaj kolejne zaostrzenia przepisów, bo to w dużej mierze jest problem mentalny naszego społeczeństwa.

Patrząc z perspektywy handlu, autorzy raportu przypominają, że ogólnie w Polsce spada sprzedaż alkoholu, zarówno pod względem wolumenu, jak i całej wartości. Z dostępnych źródeł informacji wynika, że np. w 2023 roku zmniejszyła się sprzedaż piwa o ponad 6%. Podobnie było z wódką. Z kolei w ub.r. sprzedaż piwa zmalała rdr. o 2%. Jak szacują eksperci rynkowi, było to najniższym wynikiem od 20 lat. Warto też dodać, że konsumpcja alkoholu w Polsce w 2023 roku osiągnęła najniższy poziom od 17 lat. Od 2018 roku dwucyfrowo spadło też spożycie piwa przypadające na jednego mieszkańca. Co więcej, różnego rodzaju badania opinii społecznej pokazują też, że nawet czterech na dziesięciu ankietowanych ogranicza spożycie alkoholu. Biorąc to wszystko pod uwagę, można założyć, że z roku na rok branża alkoholowa staje się coraz mniej rentowna, ale tak nie jest. Producenci i sprzedawcy cały czas szukają „wyjścia” z ww. sytuacji i co rusz wdrażają nowe pomysły – zauważa znawca rynku. Sieci handlowe prześcigają się w pomysłach i tutaj od lat nic się nie zmienia. Z reguły stawiają na duże akcje promocyjne, np. 10 piw gratis za zakup 10. Natomiast z uwagi na fakt, że sprzedaż alkoholu spada, sprzedawcy mocno między sobą rywalizują i prześcigają się w coraz to odważniejszych kampaniach. Głównie chodzi o dyskonty, ale nie tylko.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Marta Ryczko

Kiedy odwiedzisz to miasteczko, nie ufaj nikomu! Pokochasz tę książkę od pierwszej strony – tylko uważaj, bo z miłości można popełnić również zbrodnię… Polecam!

Katarzyna Puzyńska

Nowa twarz polskiego kryminału.

Historia, która chwyta za gardło...

Skomentuj artykuł

Święta na trzeźwo? Czy to w naszym kraju jest możliwe?
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.