Lotnisko w Zegrzu Pomorskim
130 mln zł ma kosztować uruchomienie cywilnego portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina (Zachodniopomorskie) - poinformowali we wtorek na konferencji prasowej przedstawiciele firmy Ove Arup & Partners International Limited oraz władze miasta.
W rekomendowanym wariancie założono, że na dawnym wojskowym lotnisku w Zegrzu Pomorskim zostanie zbudowany regionalny port lotniczy, przystosowany do obsługi ruchu o natężeniu 25-30 tys. pasażerów w ciągu pierwszego roku funkcjonowania i 400 tys. rocznie w perspektywie 30 lat.
Drogi kołowania i płyta postojowa lotniska mają mieć powierzchnię 36 tys. m kw. Pas startowy - 2,5 km długości i 60 m szerokości. Przewiduje się też budowę terminalu pasażerskiego o przepustowości 100 tys. podróżnych rocznie w pierwszych latach funkcjonowania, z możliwością jego dalszej rozbudowy w miarę zwiększania się ruchu.
Ireneusz Kołodziej z Ove Arup & Partners International Limited powiedział, że rekomendowany do realizacji wariant jest jedną z trzech opcji opracowanych w ramach przedinwestycyjnej analizy uruchomienia lotniska. Szczegółów pozostałych wariantów nie ujawnił.
Analiza - jak powiedział na konferencji prezydent Koszalina Mirosław Mikietyński - zostanie teraz przedłożona KE. Od akceptacji dokumentu przez Komisją zależą dalsze losy projektu.
Według Mikietyńskiego, wydania takiej oceny przez KE należy spodziewać się w ciągu 3 - 6 miesięcy. Dodał, że miasto nie będzie w tym czasie biernie czekać na decyzję KE i zamierza podjąć kolejne kroki w celu uruchomienia portu lotniczego.
W najbliższy czwartek na sesję rady miejskiej ma trafić projekt uchwały dotyczący spółki, która zajęłaby się dalszymi sprawami związanymi z tym projektem, m.in. uzyskaniem zezwolenia na założenie lotniska. Na kolejną sesję ma być skierowana uchwała umożliwiająca koszalińskiemu powiatowi ziemskiemu przejęcie na własność lotniska w Zegrzu Pomorskim od Agencji Mienia Wojskowego. Taki zabieg jest konieczny, gdyż dawne wojskowe lotnisko nie znajduje się w granicach administracyjnych miasta.
Prace nad przedinwestycyjną analizą trwały ponad rok. Za kilkutomowe opracowanie miasto zapłaciło konsultantom z Ove Arup & Partners International Limited ponad 1,2 mln zł. Przetarg na wyłonienie wykonawcy analizy organizowało w imieniu miasta Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego, które od 2004 r. dzierżawi lotnisko w Zegrzu Pomorskim od AMW.
Zajmujące obszar prawie 400 ha lotnisko z betonowym pasem startowym o długości 2,5 km w oddalonym od Koszalina o 15 km Zegrzu Pomorskim zbudowano od podstaw w latach 50-tych ubiegłego wieku. Przez kilkadziesiąt lat stacjonowały tu myśliwce polskich sił powietrznych. Cywilny terminal dla krajowych połączeń uruchomiono w latach 70. Szczyt przewozów przypadł na rok 1979 - prawie 86 tys. pasażerów. Cywilne loty zlikwidowano w 1988 r. W 2002 lotnisko przestało być użytkowane przez wojsko. Obecnie odbywa się tu mały ruch lotniczy. Z lotniska korzysta Aeroklub Koszaliński. Przez kilka lat sezonową bazę miało tu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.


Skomentuj artykuł