Neapolitańskie szopki - klasyka i współczesność

Neapolitańskie szopki - klasyka i współczesność
(fot. Wikimedia Commons)
PAP / slo

Figurki premiera Włoch Mario Montiego, jego poprzednika Silvio Berlusconiego, zmarłych niedawno Steve'a Jobsa i Amy Winehouse przygotowali w tym roku twórcy szopek z Neapolu. Cała szopka ze znanej pracowni kosztuje 10 tysięcy euro.

Szopkarze od lat przygotowują figurki znanych osobistości świata polityki, kultury, show-biznesu i sportu, o których najgłośniej było w kończącym się roku. Na wydarzenia reagują błyskawicznie, od razu przystępując do pracy nad podobiznami swych bohaterów.

Przyznają, że w tym roku źle sprzedaje się statuetka byłego premiera Berlusconiego, podczas gdy w minionych latach była rozchwytywana, zwłaszcza przez cudzoziemców, jako pamiątka. Figurka jego następcy - Mario Montiego, który objął urząd w połowie listopada, pojawiła się na słynnej ulicy warsztatów szopkarskich San Gregorio Armeno w Neapolu niespełna dwa tygodnie po jego nominacji.

Wieloetapowa żmudna praca nad klasyczną figurką z szopki trwa nawet 10 dni; począwszy od stworzenia jej modelu z gliny poprzez wypalanie w piecu elektrycznym w temperaturze 950 stopni Celsjusza przez cały dzień, dorobienie nóg i rąk z drewna i wreszcie "wizytę" u krawca, czyli uszycie stroju z prawdziwego materiału.

DEON.PL POLECA


Podczas gdy masowo produkowane figurki wykonywane są w całości z gliny, te najbardziej klasyczne, inspirowane sztuką szopkarstwa XVII wieku, są prawdziwymi arcydziełami rzemiosła. Najdroższe egzemplarze w szatach ze specjalnie prasowanego jedwabiu kosztują od 500 do 600 euro.

"Pracujemy 10 miesięcy w roku, by robić interesy tylko w listopadzie i grudniu" - powiedział jeden z najbardziej znanych neapolitańskich szopkarzy, 29-letni Genny Di Virgilio, który prowadzi pracownię założoną w 1831 roku. To on przygotował figurki twórcy koncernu Apple Steve'a Jobsa i piosenkarki Amy Winehouse natychmiast po ich śmierci.

W pracowni Virgilio, który przywiązanie do pradawnej sztuki szopkarskiej łączy z nowoczesnymi akcentami, pełna klasyczna szopka kosztuje 10 tysięcy euro. Tyle trzeba zapłacić za figurki Świętej Rodziny, Trzech Króli, pasterzy, dwóch dudziarzy, wołu, osiołka i owieczki.

W tradycyjnej neapolitańskiej szopce nie może też zabraknąć postaci sprzedawczyni obwarzanków, znanej jako tarallaia, która jest symbolem obfitości oraz garbatego mężczyzny, symbolizującego szczęście.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Neapolitańskie szopki - klasyka i współczesność
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.