Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie / slo
W liturgii paschalnej Chrystus naprawdę umiera i zmartwychwstaje. Nie są to jedynie wspomnienia, ale urzeczywistnienie tych wydarzeń w życiu poszczególnych wierzących i całych wspólnot – powiedział Benedykt XVI na audiencji ogólnej. Dzisiejszą katechezę poświęcił wymowie obchodów wielkanocnych.
W liturgii paschalnej Chrystus naprawdę umiera i zmartwychwstaje. Nie są to jedynie wspomnienia, ale urzeczywistnienie tych wydarzeń w życiu poszczególnych wierzących i całych wspólnot – powiedział Benedykt XVI na audiencji ogólnej. Dzisiejszą katechezę poświęcił wymowie obchodów wielkanocnych.
Ludzie chyba zawsze posiadali tendencje do szukania spiskowych wyjaśnień wydarzeń własnej lub cudzej historii. Mechanizm ten jest gdzieś głęboko zakodowany w psychice człowieka.
Ludzie chyba zawsze posiadali tendencje do szukania spiskowych wyjaśnień wydarzeń własnej lub cudzej historii. Mechanizm ten jest gdzieś głęboko zakodowany w psychice człowieka.
KAI / slo
Niech radość zmartwychwstania trwa w sercach wierzących - życzył Polakom papież Benedykt XVI po południowej modlitwie maryjnej okresu wielkanocnego „Regina caeli”.
Niech radość zmartwychwstania trwa w sercach wierzących - życzył Polakom papież Benedykt XVI po południowej modlitwie maryjnej okresu wielkanocnego „Regina caeli”.
Jacek Bolewski SJ
Centralna prawda wiary chrześcijańskiej łączy tajemnicę Boga i człowieka - w Jezusie jako wcielonym Synu Boga Ojca w Duchu Świętym. I dlatego, jeśli chcemy wyrazić sedno chrześcijaństwa jednym słowem, może to być tylko: Jezus, i dopiero wyjaśnienia związane z Jego Osobą prowadzą do kolejnych odsłon tajemnicy Boga i człowieka, także Jezusa jako Boga-Człowieka. Jego zmar­twychwstanie jest jednym z elementów misterium.
Centralna prawda wiary chrześcijańskiej łączy tajemnicę Boga i człowieka - w Jezusie jako wcielonym Synu Boga Ojca w Duchu Świętym. I dlatego, jeśli chcemy wyrazić sedno chrześcijaństwa jednym słowem, może to być tylko: Jezus, i dopiero wyjaśnienia związane z Jego Osobą prowadzą do kolejnych odsłon tajemnicy Boga i człowieka, także Jezusa jako Boga-Człowieka. Jego zmar­twychwstanie jest jednym z elementów misterium.
Mieczysław Łusiak SJ
Niewiarygodną pogłoską jest to, że Pan Jezus nie zmartwychwstał. Zbyt wielu ludzi na przestrzeni minionych dwudziestu wieków doświadczyło, że Jezus żyje, abyśmy mogli wątpić w Jego zmartwychwstanie.
Niewiarygodną pogłoską jest to, że Pan Jezus nie zmartwychwstał. Zbyt wielu ludzi na przestrzeni minionych dwudziestu wieków doświadczyło, że Jezus żyje, abyśmy mogli wątpić w Jego zmartwychwstanie.
Kiedy w średniowieczu chrześcijanie zaniedbywali uczestnictwo w Eucharystii i przyjmowanie Komunii świętej, Kościół ustanowił przykazanie uczestnictwa, w okresie wielkanocnym, we Mszy świętej i przyjęcia Komunii świętej. Spełniając je, dziś w niedzielę wielkanocną, przychodzimy na Eucharystię zwykle liczniej niż w ciągu roku. Spowiadamy się też w tym czasie liczniej. Jest to wyraz naszej wiary.
Kiedy w średniowieczu chrześcijanie zaniedbywali uczestnictwo w Eucharystii i przyjmowanie Komunii świętej, Kościół ustanowił przykazanie uczestnictwa, w okresie wielkanocnym, we Mszy świętej i przyjęcia Komunii świętej. Spełniając je, dziś w niedzielę wielkanocną, przychodzimy na Eucharystię zwykle liczniej niż w ciągu roku. Spowiadamy się też w tym czasie liczniej. Jest to wyraz naszej wiary.
KAI / psd
Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca. Rozpoczyna ją liturgia światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego następnie zapala się Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa.
Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca. Rozpoczyna ją liturgia światła. Na zewnątrz kościoła kapłan święci ogień, od którego następnie zapala się Paschał - wielką woskową świecę, która symbolizuje zmartwychwstałego Chrystusa.
W ten uroczysty wieczór Wigilii Paschalnej świętujemy Wielkie Przejście: ze śmieci Jezusa do Jego Zmartwychwstania, z ciemności grzechu do światła zbawienia i łaski. To Wielkie Przejście dokonało się w nocy. Kiedy wczesnym rankiem kobiety przyszły do grobu Jezusa, grób był już pusty. Jeszcze – w nocy – przed świtem, Chrystus powstał z martwych.
W ten uroczysty wieczór Wigilii Paschalnej świętujemy Wielkie Przejście: ze śmieci Jezusa do Jego Zmartwychwstania, z ciemności grzechu do światła zbawienia i łaski. To Wielkie Przejście dokonało się w nocy. Kiedy wczesnym rankiem kobiety przyszły do grobu Jezusa, grób był już pusty. Jeszcze – w nocy – przed świtem, Chrystus powstał z martwych.
KAI / wab
Niech paschalna tajemnica Chrystusa uwalnia nas od skłonności do sceptycyzmu i relatywizmu – powiedział ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy w specjalnych życzeniach wielkanocnych skierowanych do wiernych w internetowym filmie na stronie diecezjalnej.
Niech paschalna tajemnica Chrystusa uwalnia nas od skłonności do sceptycyzmu i relatywizmu – powiedział ordynariusz bielsko-żywiecki bp Tadeusz Rakoczy w specjalnych życzeniach wielkanocnych skierowanych do wiernych w internetowym filmie na stronie diecezjalnej.
Krzysztof Biel SJ
Odsunięty kamień, pusty grób, przerażone straże. Co się wydarzyło: cud życia czy zwykła kradzież? A gdzie jest denat? Jeśli jest martwy, kto go zabrał, a jeśli żyje, to gdzie Go szukać... Jak i gdzie szukać Zmartwychwstałego?
Odsunięty kamień, pusty grób, przerażone straże. Co się wydarzyło: cud życia czy zwykła kradzież? A gdzie jest denat? Jeśli jest martwy, kto go zabrał, a jeśli żyje, to gdzie Go szukać... Jak i gdzie szukać Zmartwychwstałego?
Chociaż w Ćwiczeniach duchownych kontemplacja męki i śmierci Jezusa chronologicznie jest oddzielona od kontemplacji Zmartwychwstania, to jednak winniśmy nieustannie pamiętać, że oba te wydarzenia są po prostu tylko dwoma obliczami jednego centralnego misterium paschalnego. Nie ma Jezusowego Krzyża bez Jego Zmartwychwstania, nie ma też Jezusowego Zmartwychwstania bez Jego Krzyża
Chociaż w Ćwiczeniach duchownych kontemplacja męki i śmierci Jezusa chronologicznie jest oddzielona od kontemplacji Zmartwychwstania, to jednak winniśmy nieustannie pamiętać, że oba te wydarzenia są po prostu tylko dwoma obliczami jednego centralnego misterium paschalnego. Nie ma Jezusowego Krzyża bez Jego Zmartwychwstania, nie ma też Jezusowego Zmartwychwstania bez Jego Krzyża
Karl Rahner SJ
Trudno w zużytych ludzkich słowach wyrazić tajemnicę radości wielkanocnych dni. Nie tylko dlatego, że wszystkie tajemnice Ewangelii z trudem jedynie przenikają do ciasnoty naszej natury, a jeszcze trudniej przychodzi je ująć naszemu słowu.
Trudno w zużytych ludzkich słowach wyrazić tajemnicę radości wielkanocnych dni. Nie tylko dlatego, że wszystkie tajemnice Ewangelii z trudem jedynie przenikają do ciasnoty naszej natury, a jeszcze trudniej przychodzi je ująć naszemu słowu.
Z boku Chrystusa również wypłynęła krew i woda, która ponownie stwarza i odradza człowieka. Ta woda życia, czyli szczególna moc i dar Boga, nawadnia ogród, jakim jest cały nasz świat wyschły z pragnienia niespełnionej miłości i pokoju.
Z boku Chrystusa również wypłynęła krew i woda, która ponownie stwarza i odradza człowieka. Ta woda życia, czyli szczególna moc i dar Boga, nawadnia ogród, jakim jest cały nasz świat wyschły z pragnienia niespełnionej miłości i pokoju.
...czyli o prawdziwej radości paschalnej. Ludzie w średniowieczu mieli więcej oleju w głowie bo rozumieli, że Wielkanoc to jest coś niesamowitego, że to jest powód do absolutnej radości, która powinna się uzewnętrzniać we wszystkich wymiarach - wysłuchaj o. Wojciecha Ziółka SJ.
...czyli o prawdziwej radości paschalnej. Ludzie w średniowieczu mieli więcej oleju w głowie bo rozumieli, że Wielkanoc to jest coś niesamowitego, że to jest powód do absolutnej radości, która powinna się uzewnętrzniać we wszystkich wymiarach - wysłuchaj o. Wojciecha Ziółka SJ.
Logo źródła: Życie Duchowe ks. Dariusz Kowalczyk SJ
Święci już dostępują niebieskiej chwały nie tylko w formie duszy, ale jako pełni ludzie, czyli w ciele przemienionym, uformowanym przez Ducha.
Święci już dostępują niebieskiej chwały nie tylko w formie duszy, ale jako pełni ludzie, czyli w ciele przemienionym, uformowanym przez Ducha.
Raniero Cantalamessa OFMCap
Kiedy Chrystus umiera dla nas na krzyżu, „kiedy jeden umiera za wszystkich", wtedy wszystko zmienia się radykalnie, a sama śmierć staje się nową rzeczywistością. Jezus mówił o swej śmierci jako o wyjściu paschalnym i dlatego św. Jan w taki sposób komponuje swoją ewangelię, by wyraźnie można było dostrzec, że śmierć Jezusa na krzyżu jest nową paschą.
Kiedy Chrystus umiera dla nas na krzyżu, „kiedy jeden umiera za wszystkich", wtedy wszystko zmienia się radykalnie, a sama śmierć staje się nową rzeczywistością. Jezus mówił o swej śmierci jako o wyjściu paschalnym i dlatego św. Jan w taki sposób komponuje swoją ewangelię, by wyraźnie można było dostrzec, że śmierć Jezusa na krzyżu jest nową paschą.
Krzysztof Michalski SJ
Rozejrzyj się wokół siebie. Popatrz na tych ludzi. Na ich twarze. Widzisz, jacy są nieszczęśliwi? Widzisz, jak cierpią? Ich jedyną nadzieją jest zmartwychwstały Jezus. Nie obchodzi mnie, czy ty jesteś Jezusem. Zmartwychwstały Jezus zbawi świat i tylko to się liczy. Stworzyłem prawdę z tego, czego ludzie potrzebowali i w co wierzyli. A jeśli będę musiał cię wskrzesić, zrobię i to.
Rozejrzyj się wokół siebie. Popatrz na tych ludzi. Na ich twarze. Widzisz, jacy są nieszczęśliwi? Widzisz, jak cierpią? Ich jedyną nadzieją jest zmartwychwstały Jezus. Nie obchodzi mnie, czy ty jesteś Jezusem. Zmartwychwstały Jezus zbawi świat i tylko to się liczy. Stworzyłem prawdę z tego, czego ludzie potrzebowali i w co wierzyli. A jeśli będę musiał cię wskrzesić, zrobię i to.
Logo źródła: Życie Duchowe ks. Dariusz Kowalczyk SJ
Ciało przysparza nam sporo problemów. Z jednej strony, troszczymy się o nie, zadajemy sobie wiele trudu, by je chronić i pielęgnować. Pożądamy ciała. Kochamy je. Z drugiej strony, nasze ciało jest niejednokrotnie źródłem udręk i upokorzeń. Nie akceptujemy go. Mierzi nas ono swoją brzydotą lub słabością. Nasz stosunek do ciała jest więc nader skomplikowany i niejasny. W jaki sposób ten nieusuwalny paradoks cielesności jest podjęty przez orędzie chrześcijańskie?
Ciało przysparza nam sporo problemów. Z jednej strony, troszczymy się o nie, zadajemy sobie wiele trudu, by je chronić i pielęgnować. Pożądamy ciała. Kochamy je. Z drugiej strony, nasze ciało jest niejednokrotnie źródłem udręk i upokorzeń. Nie akceptujemy go. Mierzi nas ono swoją brzydotą lub słabością. Nasz stosunek do ciała jest więc nader skomplikowany i niejasny. W jaki sposób ten nieusuwalny paradoks cielesności jest podjęty przez orędzie chrześcijańskie?
o. Zdzisław M. Kijas OFM Conv
Czy podczas zmartwychwstania spotkamy się z naszą rodziną i przyjaciółmi, rozkoszując się pełną miłością i opowiadając im o przeżywanej radości?
Czy podczas zmartwychwstania spotkamy się z naszą rodziną i przyjaciółmi, rozkoszując się pełną miłością i opowiadając im o przeżywanej radości?
o. Zdzisław M. Kijas OFM Conv
Śmierć jest nieuchronna, ale prawda o ziemskim przemijaniu winna być odczytywana jako zadanie do spełnienia, jako możliwość spotkania się z Bogiem.
Śmierć jest nieuchronna, ale prawda o ziemskim przemijaniu winna być odczytywana jako zadanie do spełnienia, jako możliwość spotkania się z Bogiem.