Zmartwychwstanie - zwycięstwo nad śmiercią
Kiedy Chrystus umiera dla nas na krzyżu, „kiedy jeden umiera za wszystkich", wtedy wszystko zmienia się radykalnie, a sama śmierć staje się nową rzeczywistością. Jezus mówił o swej śmierci jako o wyjściu paschalnym i dlatego św. Jan w taki sposób komponuje swoją ewangelię, by wyraźnie można było dostrzec, że śmierć Jezusa na krzyżu jest nową paschą.
Ewangelista nadaje nowe znaczenie słowu pascha, aby oznaczało ono śmierć Chrystusa: pascha jest „przejściem Chrystusa z tego świata do Ojca" (por. J 13, 1). Pascha i śmierć Chrystusa stają się od tej pory dwoma rzeczywistościami wewnętrznie zjednoczonymi do tego stopnia, iż pierwsi chrześcijanie nie znający filologii uważali, że słowo pascha pochodzi od słowa passio, to znaczy męka, i że przyjmuje takie właśnie znaczenie ze względu na śmierć Chrystusa.
Śmierć ludzka nie jest już tą samą co wcześniej. Dokonało się bowiem decydujące wydarzenie. Poprzez wiarę uchwytujemy niewiarygdną nowość, którą mogło wywołać jedynie przyjście Boga na ziemię. Śmierć straciła swoje żądło, podobnie jak żmija, której jad jest w stanie uśpić na jakiś czas ofiarę, lecz nie jest w stanie jej zabić. „Zwycięstwo pochłonęło śmierć. Gdzież jest, o śmierci, twoje zwycięstwo? Gdzież jest, o śmierci, twój oścień"(1 Kor 15, 55). Możemy więc stwierdzić, że Chrystus przełknął śmierć dla zwycięstwa, aby ją zniszczyć. Fragment z Księgi Izajasza cytowany tutaj przez św. Pawła mówi w sposób ogólniejszy, że Bóg wyeliminuje śmierć na zawsze, jednakże Apostoł stara się doprecyzować dramatyczne znaczenie śmierci Chrystusa.
Fragment pochodzi z książki: Siostra śmierć, Raniero Cantalamessa OFMCap, Wydawnictwo WAM.
Skomentuj artykuł