#Ewangelia: właśnie dlatego nie myśl o sobie źle
Żydzi porwali za kamienie, aby Jezusa ukamienować. Odpowiedział im Jezus: «Ukazałem wam wiele dobrych czynów, które pochodzą od Ojca. Za który z tych czynów chcecie Mnie kamienować?»
Odpowiedzieli Mu Żydzi: «Nie kamienujemy Cię za dobry czyn, ale za bluźnierstwo, za to, że Ty, będąc człowiekiem, uważasz siebie za Boga».
Odpowiedział im Jezus: «Czyż nie napisano w waszym Prawie: "Ja rzekłem: Bogami jesteście?" Jeżeli Pismo nazwało bogami tych, do których skierowano słowo Boże - a Pisma nie można odrzucić - to czemu wy o Tym, którego Ojciec poświęcił i posłał na świat, mówicie: "Bluźnisz", dlatego że powiedziałem: "Jestem Synem Bożym?" Jeżeli nie dokonuję dzieł mojego Ojca, to Mi nie wierzcie! Jeżeli jednak dokonuję, to choć nie wierzylibyście Mi, wierzcie moim dziełom, abyście poznali i wiedzieli, że Ojciec jest we Mnie, a Ja w Ojcu».
I znowu starali się Go pojmać, ale On uszedł z ich rąk. I powtórnie udał się za Jordan, na miejsce, gdzie Jan poprzednio udzielał chrztu, i tam przebywał.
Wielu przybyło do Niego, mówiąc, iż Jan wprawdzie nie uczynił żadnego znaku, ale wszystko, co Jan o Nim powiedział, było prawdą. I wielu tam w Niego uwierzyło.
J 10, 31-42
Komentarz do Ewangelii [Mieczysław Łusiak SJ]:
Wielu myśli, że cnotą, konkretnie pokorą, jest myślenie o sobie źle: że jestem nikim i że jedyna słuszna postawa wobec Boga to płaszczyć się przed nim jak niewolnik. Z racji popełnianych grzechów właściwie tak powinniśmy siebie postrzegać. Bóg jednak tego nie chce. Dziś Jezus przypomina nam, że jesteśmy bogami. Kto myśli inaczej, odrzuca Pismo święte.
Pycha nie polega na tym, że uważam siebie za boga, ale na tym, że zasługuję, by nim być. Grzech to wyrzeczenie się swojego bóstwa, czyli Boga jako Ojca. Bóg jednak nie wyrzeka się nas i nadal uważa nas za swoje dzieci, czyli za bogów. Robi to w nadziei, że dzięki wierze w to, zmienimy w końcu swoje postępowanie i zaczniemy żyć zgodnie z tym, kim jesteśmy.
Komentarz do Ewangelii [Wojciech Jędrzejewski OP]:
Skomentuj artykuł