Planowanie osobistego rozwoju

Planowanie osobistego rozwoju
Logo źródła: arrupe Centrum Arrupe

Poniższy plan to gotowy materiał do wykorzystania na lekcji religii lub na godzinie wychowawczej poświęconej rozwojowi indywidualnego. Obejmuje trzy jednostki lekcyjne i ma na celu dostarczenie uczniom motywacji do osobistego, integralnego rozwoju.

Autor pomysłu: Bożena Prątnicka-Olszewska
Adresat: uczniowie klas podstawowych, gimnazjalnych i licealnych.
Liczba uczestników: grupa klasowa.
Materiały: wycięty z dużego arkuszu papieru zarys ludzkiej postaci, kilka flamastrów, powielone na folii do rzucenia na ścianę rysunki obrazujące cztery sfery rozwoju, kartki formatu A-5 oraz koperty dla każdego ucznia.
Przebieg zajęć
1 lekcja: charakterystyka absolwenta
Wspólnie z uczniami tworzymy charakterystykę absolwenta naszej szkoły (praca w grupach). Dzieci młodsze mogą go/ją nazwać "dobrym kolegą/koleżanką", a młodzież "sylwetką dojrzałego człowieka". Można wyciąć z papieru zarys ludzkiej postaci i wpisać w nią podczas lekcji pożądane cechy, a potem powiesić w klasie w widocznym miejscu.
2 lekcja: planowanie rozwoju
Zapraszamy uczniów do zaplanowania na najbliższe pół roku ich własnego rozwoju.

Planowanie osobistego rozwoju - zdjęcie w treści artykułu

·         Rysujemy na tablicy okrąg, który uczniowie odwzorowują na kartkach.
·         Wspólnie z uczniami dzielimy okrąg na sfery aktywności człowieka (ich nazewnictwo powinno być dostosowane do wieku dzieci, a liczba nie większa niż cztery).
·         Uczniowie dzielą w ciszy swój własny pusty okrąg na takie wycinki, jak ważne są w ich życiu poszczególne sfery (im więcej czasu, energii, zainteresowania poświęcają danej sferze tym większy wycinek kreślą).
·         Rozdajemy uczniom małe karteczki i koperty (można poprosić, aby sami je przynieśli na lekcję jako wcześniejsze zadanie domowe).
·         Uczniowie samodzielnie wybierają sferę(y), nad którą lub nad którymi chcieliby przez najbliższe pół roku popracować. Zachęcamy uczniów, aby skoncentrowali swoje wysiłki na sferze najbardziej zaniedbanej. Dzieci lub młodzież piszą na kartkach co zamierzają zrobić. Ważne jest jasne określenie czasu, jaki zamierzają poświecić na pracę nad daną sferą i konkretne postanowienia, które będą możliwe do spełnienia. Aby ułatwić refleksję nad własnym życiem i konkretyzację postanowień czytamy następujące (lub podobne) pytania:
Sfera intelektualna (intelektualista):

Planowanie osobistego rozwoju - zdjęcie w treści artykułu nr 1

Jakie umiejętności byłyby ci przydatne? Od kogo mógłbyś się ich nauczyć? Jakie książki chciałbyś przeczytać? Z jakiego przedmiotu w szkole chciałbyś się najbardziej poprawić? Czy znasz kogoś, kto mógłby ci pomóc?
Sfera duchowa (mistyk):Planowanie osobistego rozwoju - zdjęcie w treści artykułu nr 2
Jak wygląda twoja modlitwa? Czy czujesz, że twój kontakt z Bogiem pogłębił się i dojrzał? Czy potrzebujesz jakiegoś wsparcia w postaci kierownictwa duchowego, rekolekcji, dobrej książki, czasopism, wspólnoty chrześcijan? Co możesz zrobić, aby rozwinąć się duchowo?
Sfera fizyczna (sportowiec):Planowanie osobistego rozwoju - zdjęcie w treści artykułu nr 3
Czy czujesz się sprawny fizycznie na tyle, na ile pozwala ci twój wiek? Jaka korekta nawyków byłaby korzystna dla twojego zdrowia? Ile czasu tygodniowo poświęcasz na czynny wypoczynek? Czy znalazłeś już swój ulubiony sport, który uprawiasz systematycznie i z przyjemnością? Od kiedy zaczynasz?
Sfera społeczno-emocjonalna (dusza towarzystwa):Planowanie osobistego rozwoju - zdjęcie w treści artykułu nr 4
Czy poświęcasz dostateczną ilość czasu rodzinie? Co chciałbyś zmienić w swoich relacjach z rodzicami, rodzeństwem? Czy masz przyjaciół? Jakim ty jesteś przyjacielem? Co chciałbyś zmienić w swoim życiu towarzyskim? Za kogo czujesz się odpowiedzialny? Komu pomagasz?
 
Podczas powyższej refleksji pokazujemy uczniom (najlepiej powielone na folii) obrazki odpowiadające poszczególnym sferom: Intelektualista, Mistyk, Sportowiec, Dusza Towarzystwa. Można też rozejrzeć się po klasie i zobaczyć czy mamy w niej mistrzów w jednej ze sfer. Lekcję kończymy wkładając kartki do kopert. Koperty zaklejamy i piszemy na nich: otworzyć... (tu dokładna data za około pół roku).
3 lekcja: omówienie realizacji planów
Będzie to "lekcja prawdy" przeprowadzona pół roku później, czyli omówienie sukcesów i porażek podczas realizacji postanowień. Naturalnie lekcja ta będzie miała miejsce po dacie wspólnie napisanej na kopertach. Ważne jest, aby uszanować prawo do dobrowolności mówienia o sobie. Opowiadają tylko chętni! Co udało się im zrealizować? Ewaluacja jest potrzebna, aby lepiej planować następnym razem.
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Planowanie osobistego rozwoju
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.