Przy wigilijnym stole
Autor pomysłu: Wojciech Żmudziński SJ
Adresat: uczniowie klas ponadgimnazjalnych podzieleni na czteroosobowe grupy.
Liczba uczestników: optymalna grupa to 16 uczniów.
Materiały: czysta kartka formatu A4 dla każdej grupy uczniów.
Przebieg zajęć
Nauczyciel rozpoczyna dwugodzinne zajęcia opowiadając następującą historię:
Dnia 23 grudnia starszy pan dzwoni do swojego syna, który mieszka kilkaset kilometrów dalej i mówi:
- Marku, przykro mi, jeśli zepsuję ci ten dzień ale muszę ci coś powiedzieć. Twoja matka i ja postanowiliśmy się rozwieść. Doszliśmy wspólnie do wniosku, że 45 lat to wystarczający czas i nie ma co, więcej się męczyć ze sobą.
- Ależ tato, co ty opowiadasz!
- Niestety synu, już nawet patrzeć na siebie nie możemy, a zresztą, nie chce mi się nawet o tym gadać. Możesz zadzwonić do twojej siostry i jej o tym powiedzieć?
I odłożył słuchawkę.
Syn przejęty dzwoni szybko do siostry.
- Marysiu, nasi starzy chcą się rozwieść!
- Co? O nie, nie pozwolę na to! Dzwonię do nich!
Odkłada słuchawkę dzwoni do rodziców.
Odbiera ojciec.
Marysia nie dopuszcza go do głosu i woła:
- Tato, nie możecie się rozwieść! Nie róbcie nic, dopóki nie przyjadę. Zaraz zadzwonię do Marka i oboje jutro u was będziemy. Wszystko wspólnie sobie wyjaśnimy i na pewno będzie dobrze. Tylko nic nie róbcie bez nas!
Po czym się rozłącza. Ojciec odkłada słuchawkę, przytula do siebie żonę i mówi:
- Zrobione kochanie. Udało się. Jutro będą u nas na Wigilii.
* * *
Są w życiu rzeczy ważne. Ale są też najważniejsze. Rodzina zjednoczona wokół wigilijnego stołu należy do rzeczy najważniejszych. Takiego zdania był ojciec Marka i Marysi. Czy podstępny chwyt jaki zastosował, by ściągnąć do rodzinnego domu dorosłe już dzieci na wigilię Bożego Narodzenia, można uznać za usprawiedliwiony? Po krótkiej dyskusji nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i każdej grupie rozdaję jedną kartkę papieru formatu A4. Następnie wydaje uczniom polecenie, by napisali scenariusz dalszego ciągu tej opowieści. Jak będzie przebiegała rozmowa między rodzicami i ich dziećmi, gdy spotkają się nazajutrz? Jak poruszyć w niej to co łączy i rozgrzewa serca?
Uczniowie pracują w czteroosobowych grupach pisząc scenariusz i przygotowując scenkę, w której każde z nich zagra kogoś z czteroosobowej rodziny. Przygotowana scenka nie powinna przekraczać 5 minut. Podczas kolejnej godziny zajęć uczniowie prezentują scenkę a nauczyciel notuje swoje spostrzeżenia, które posłużą do klasowej dyskusji na temat "O czym warto porozmawiać przy wigilijnym stole?"
Skomentuj artykuł